"Construind încredere" a fost tema celei de-a 23-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu...
"Construind încredere" a fost tema celei de-a 23-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu... încredere fără de care acest festival nu ar fi ajuns la asemenea dimensiuni - 472 de evenimente şi nume foarte importante din spaţiul teatral românesc şi mondial. Toate aceste spectacole, desfăşurate în săli de teatru sau pe stradă sau în alte spaţii neconvenţionale, concerte, filme, conferinţe, lansări de carte, toate aceste personalităţi pe care aproape le poţi atinge, cu care ai ocazia să stai de vorbă, toate parteneriatele şi prieteniile care se leagă în cele zece zile de festival ... înseamnă un uriaş câştig pentru toţi cei aflaţi la Sibiu în această perioadă, pentru comunitate, pentru cultura română.
Organizator şi gazdă a evenimentului, Teatrul Naţional "Radu Stanca" a fost prezent în festival cu trei spectacole la secţiunea Patrimoniu: "Faust", "Lulu" şi "Metamorfoze", toate purtând semnătura lui Silviu Purcărete. Şi-a prezentat premierele stagiunii, despre care am vorbit deja, şi a venit cu o nouă premieră, care reprezintă partea a doua a trilogiei "CâtDeDeparteSuntemDePeșterileDinCareAmIeșit?", o coproducţie Teatrul Naţional Sibiu - Universitatea "Lucian BLaga". Spectacolul "#minor", de Bogdan Georgescu, abordează, ca şi prima parte a trilogiei, "Antisocial", probleme legate de educaţie.
Regizorul Bogdan Georgescu: "Cred că foarte important e ca aceste spectacole să provoace discuţii, să punem nişte întrebări şi să explorăm ce înseamnă educaţie, cum facem educaţie, unde se opresc nişte lucruri şi încep altele... Dacă în cazul "Antisocial", discuţiile erau între părinţi, profesori şi elevi, în cazul "#minor" discuţia devine puţin mai personală şi este între părinte şi copil. Toată povestea se axează în jurul acestor mentalităţi româneşti împământenite, de tipul "eu te-am făcut, eu te omor", "bătaia e ruptă din rai", "unde dă tata, creşte". Şi faptul că încă, în 2016, în România, abuzul fizic asupra copiilor este tolerat şi este considerat o problemă minoră, chiar este considerat o metodă de educaţie şi corecţie, este scandalos".
Cum s-a întâmplat şi cu spectacolul "Antisocial", ale cărui reprezentaţii au fost urmate de discuţii cu publicul, la fel, şi "#minor" cu discuţii cu cei prezenţi. Şi, tot la fel ca "Antisocial", va fi prezentat într-un turneu naţional. Bogdan Georgescu: "De data aceasta vom avea invitat un psiholog, pentru că unele dintre subiectele atinse sunt delicate. Am simţit un fel de tensiune la discuţia cu publicul, după premiera din cadrul festivalului. Se simte că majoritatea e afectată direct şi că fie a abuzat, fie a fost abuzat la un moment dat. Şi atunci, cred că e nevoie de mai multă delicateţe în moderarea discuţiei, pentru că rişti să declanşezi nişte lucruri care trebuie gestionate cu profesionalism".
În 2013, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu a apărut un nou proiect: Aleea Celebrităţilor. Inspirată de Walk of Fame, Aleea Celebrităţilor este gândită ca un loc permanent de celebrare și de recunoaştere a contribuţiei unor personalităţi la dezvoltarea Sibiului. Nume precum Klaus Maria Brandauer, Neil LaBute, Tim Robbins - care a primit anul acesta steaua - sunt prieteni ai festivalului şi ai teatrului sibian. După George Banu, Silviu Purcărete, Gigi Căciuleanu, a venit rândul lui Victor Rebengiuc să aibă o stea pe Aleea din Parcul Cetăţii, din Sibiu. Actorul a fost extrem de emoţionat de aplauzele care parcă nu se mai opreau.
Victor Rebengiuc: "Nu mă consider o celebritate, mă consider un actor cunoscut în urma activităţii sale. Concluzia asta o pot trage din faptul că aici, în Sibiu, merg pe stradă şi se întâmplă ca oameni pe lângă care trec să-mi spună "Respect, domnule Rebengiuc!". Acesta este un lucru care mă emoţionează. Îmi dă o satisfacţie deosebită faptul că munca mea nu trece neobservată. În afară de ceilalţi români care sunt pe Aleea Celebrităţilor - Silviu Purcărete, George Banu şi Gigi Căciuleanu, pe care îi cunosc - cu Silviu Purcărete am lucrat multe spectacole, cu George Banu sunt prieten, ne ştim de multă vreme, cu Gigi Căciuleanu, la fel, ceilalţi sunt personaje legendare ale teatrului. Pe toţi îi stimez, iar doi dintre ei sunt doi mari regizori cărora le-am văzut spectacolele - Christoph Marthaler şi Thomas Ostermeier. Mă gândeam, când vorbea Evgeny Mironov cât de fericit este - şi îl cred - pentru că a lucrat cu cei mai mari regizori din lumea asta, eu nu aş avea posibilitatea asta, dar am avut norocul să lucrez cu cei mai mari regizori din România: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Radu Penciulescu, Silviu Purcărete, Yuri Kordonsky, Andrei Şerban, de care pomenea şi Tim Robbins... Şi ei au fost universităţile mele. "La steaua care-a răsărit/ E-o cale atât de lungă/ 60 de ani i-au trebuit/ Luminii să m-ajungă". L-am parafrazat eu pe Eminescu. E o stea care îmi face mare plăcere!".
Profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle-Paris, câştigător, de trei ori, al Premiului pentru Cea mai bună carte de teatru în Franţa, George Banu este de foarte multă vreme prietenul FITS. Şi lui i se datorează aducerea, la Sibiu, a unor nume care marchează istoria teatrului european contemporan. Iar cartea lansată anul acesta în festival, "Convorbiri teatrale. Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu", editată de Nemira, dă o idee despre ce spaţiu al întâlnirilor şi al schimburilor de idei îl reprezintă festivalul şi dezvăluie puţin din gândirea teatrală a unor artişti precum Peter Stein, Wajdi Mouawad, Silviu Purcărete sau Dragoş Buhagiar.
George Banu: "Această carte a fost concepută în urma unei discuţii cu Constantin Chiriac, care spunea că există un capital de gândire teatrală adunat în înregistrările de la Sibiu. Şi atunci mi-am spus că e interesant să vedem ce au spus oameni ca Peter Stein sau Krystian Lupa aici, la Sibiu, nu în general. Nu am vorbit decât cu creatorii a căror operă este considerată esenţială pentru scena europeană. Situaţia mea era situaţia celui care îi cunoştea pe toţi dinainte. Acest prealabil este important, în măsura în care există o anumită încredere reciprocă. Ştii cu cine vorbeşti. Eu sunt foarte interesat de ceea ce spun oamenii şi oamenii simt interesul pe care îl am pentru ce spun. De aceea, cred că au fost discuţii foarte îmbogăţitoare. Această carte este născută şi din ideea că oamenii de teatru vorbesc mai bine decât scriu".
La final, impresii de festival împărtăşite de George Banu: "Putem saluta programatorii festivalului pentru spectacolele din Piaţa Mare, care sunt spectacole cu totul şi cu totul neaşteptate, pe care nu le văd în Occident. Aici este şi strategia foarte profundă şi binevenită a lui Constantin Chiriac, despre care regizorul Eugenio Barba spunea că reuneşte teritoriul ecologic al teatrului, în sensul în care vedem şi spectacole care nu au o mare calitate artistică, dar au o mare calitate de animaţie, şi creează şi forme pure şi perfecte precum teatrul japonez Noh, deci, acest conglomerat contradictoriu e specificul poziţiei pe care o adoptă Constantin Chiriac şi care îi permite, în acelaşi timp, să se adreseze publicurilor Sibiului."
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved