În fiecare an, peste 400 de mii de europeni mor prematur din cauza noxelor şi mult mai mulţi suferă de boli respiratorii şi cardiovasculare cauzate de poluarea atmosferică.
În fiecare an, peste 400 de mii de europeni mor prematur din cauza noxelor şi mult mai mulţi suferă de boli respiratorii şi cardiovasculare cauzate de poluarea atmosferică. 25 de mii dintre aceştia sunt din România care, alături de alte ţări din Uniunea Europeană - Cehia, Germania, Spania, Franţa, Italia, Ungaria, Slovacia şi Marea Britanie - a fost avertizată, recent, în legătură cu depăşirea normelor de poluare a aerului şi căreia, din acest motiv, s-a cerut să prezinte un set de măsuri pentru remedierea situaţiei. Între timp, Ministerul Mediului din România a trimis la Bruxelles un plan cu propuneri pentru reducerea poluării aerului. Invitată la Radio România, Dorina Mocanu, directoarea generală a Direcţiei Generale Evaluare, Impact şi Controlul Poluării, a explicat: "Evaluarea calităţii aerului în România se realizează în 13 aglomerări şi 41 de zone, conform directivelor europene. Într-adevăr, în România, ca în multe alte state europene, o problemă importantă este cea a nivelului crescut de particule în suspensie PM10 în unele aglomerări urbane, cauza principală a acestor depăşiri fiind traficul rutier, încălzirea rezidenţială şi, într-un aport nu foarte mare, dar nici neglijabil, şantierele în construcţii. De asemenea, vreau să fac precizarea că trei aglomerări din România, respectiv, Bucureşti, Iaşi şi Braşov, fac obiectul unei cauze de infringement pentru depăşirea valorii limită la indicatorul PM10, particule în suspensie, pentru care Comisia a emis în 2014 un aviz motivat suplimentar."
La sfârşitul lunii ianuarie, la solicitarea comisarului de mediu, Karmenu Vella, România a prezentat stadiul în care se află măsurile pe care autorităţile administraţiei publice locale din cele trei aglomerări le-au luat, calendarul şi măsurile pe care aceste autorităţi le au în vedere pentru perioada următoare. Din nou, Dorina Mocanu: "Măsurile se pot împărţi pe trei categorii: cele care ţin de traficul rutier şi se referă la acţiuni care se reflectă în managementul traficului, aici fiind inclus inclusiv Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto, acel program numit "Rabla", programul naţional de creare de infrastructuri pentru maşini electrice, modernizarea transportului public, inclusiv prin trecerea la transportul public electric. A doua categorie de măsuri se referă la încălzirea rezidenţială, la măsuri pentru eficienţă energetică prin reabilitarea termică a clădirilor, prin modernizarea sistemului de termoficare, instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire cu sisteme moderne de încălzire. Cele mai multe dintre aceste măsuri sunt deja finanţabile sau finanţate din programele fondului pentru mediu. Şi, nu în ultimul rând, al treilea set de măsuri se referă la realizarea de spaţii verzi."
Organizaţia Greenpeace România urmăreşte cu atenţie situaţia şi avertizează că există riscul unor amenzi de sute de mii de euro pe zi. Alin Tănase, coordonator al campaniilor pentru energie la Greenpeace România, a explicat, la Radio România, că cele mai nocive substanţe care se găsesc în aerul din România sunt pulberile în suspensie şi oxizii de azot, care provin, de obicei, de la traficul auto. Ceva trebuie făcut, mai spune Alin Tănase: "Din ce ştiu, avem ca termen jumătatea lunii martie - atunci Comisia va decide ce state dintre acele nouă state pe care le-au chemat vor fi trimise la Curtea Europeană de Justiţie şi implicit se va ajunge la amenzi. Nu s-au făcut prea multe, tocmai pentru asta Comisia ne ameninţă cu amenzile. Primăriile, pentru că au avut depăşiri la anumiţi poluanţi, sunt obligate să întocmească planuri integrate de calitatea aerului. Din ce am observat prin planurile integrate de calitatea aerului, care sunt disponibile acum, mă refer la planul din Bucureşti, sunt o serie de măsuri care unele ajută mai mult, altele mai puţin, printre care şi lărgirea bulevardelor - sunt câteva menţionate în plan, pentru că prin măsura asta maşinile vor circula cu o viteză mai ridicată, asta înseamnă că nu vor staţiona şi nu vor produce mai multă poluare. Însă, părerea mea e că e o măsură cu dublu sens, pentru că dacă lărgeşti străzile, tu încurajezi mai mult maşinile. Pe lângă măsura asta, sunt prevăzuţi şi câţiva kilometri de piste de biciclete în oraş, perdele de protecţie, pentru că o mare problemă din poluarea pe care o găsim mai ales în Bucureşti vine de la eroziunea eoliană, care ridică practic praful din zonele în care nu este vegetaţie. Sunt şi măsuri de încurajare a mijloacelor de transport în comun, chiar înlocuirea celor poluante cu unele electrice - mă refer la autobuze electrice."
Bucureştiul va avea un Plan Integrat de Calitate a Aerului aprobat cel mai târziu în luna mai a acestui an, a anunţat, în februarie, ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved