Bucureştiul, Capitala României, are două aerogări. Cea mai veche a fost dată în funcţiune în 1920. Aeroportul Aurel Vlaicu, mai cunoscut sub numele de Aeroportul Băneasa, se află la doar 8 kilometri de centrul oraşului.
Bucureştiul, Capitala României, are două aerogări. Cea mai veche a fost dată în funcţiune în 1920. Aeroportul Aurel Vlaicu, mai cunoscut sub numele de Aeroportul Băneasa, se află la doar 8 kilometri de centrul oraşului, dar pe el mai operează, în acest moment, doar avioane private. Traficul de pasageri s-a mutat în totalitate pe Aeroportul Henri Coandă, situat la nord de Capitală, în oraşul Otopeni, la 17 kilometri nord de Bucureşti. Acolo aterizează şi decolează atât aparate ale companiilor de linie consacrate în transportul aerian, cât şi cursele low-cost.
Cele două aerogări sunt operate de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti. Firma a înregistrat, în 2017, venituri totale de peste un miliard de lei, aproximativ 217 milioane de euro, cu 8,3% mai mult faţă de anul 2016. A înregistrat un profit brut de aproape 400 de milioane de lei, cu 45% mai mult faţă de anul precedent. Bineînţeles, cea mai mare parte a acestor beneficii vine dinspre Aeroportul Henri Coandă. L-am întrebat pe Theodor Postelnicu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, cum se explică aceste creşteri: "Acest rezultat s-a datorat în primul rând veniturilor din exploatare, obţinute în urma creşterii traficului aerian de pasageri, dar şi în urma unor acţiuni de eficientizare a activităţilor aeroportuare. Acestea ar fi fluidizarea fluxului de pasageri, atât la sosiri, cât şi la plecări, optimizarea controlului de securitate al pasagerilor şi extinderea la două benzi a fluxului auto în aeroport".
Cu aproape 13 milioane de pasageri înregistraţi în 2017, Aeroportul Henri Coandă este unul dintre cele mai mari din Europa de Est. Pasagerii care pleacă de aici vin nu numai din întreaga Românie, ci şi din Republica Moldova sau din nordul Bulgariei. "Democratizarea" transportului cu avionul, survenită mai ales după extinderea curselor low-cost, duce la noi provocări, pentru 2018, pentru administratorii Aeroportului Henri Coandă. Theodor Postelnicu, purtător de cuvânt al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti: "Traficul aerian creşte de la an la an. Asta se poate vedea în ultimii ani, inclusiv la nivel mondial, deci nu numai la nivelul României. Există o tendinţă de creştere inevitabilă, la care a trebuit să facem faţă. În sfârşit, s-au luat şi anul trecut anumite măsuri, iar aceste măsuri vor continua, bineînţeles, în viitor".
Capacitatea Aeroportului Henri Coandă este însă limitată. E nevoie de noi capacităţi de transport aerian, fie prin extinderea actualei aerogări, fie prin construirea uneia noi. Theodor Postelnicu: "Era, pe vremuri, dacă nu mă înşel, un proiect privat de a se deschide un aeroport în sudul Bucureştiului, proiect de care nu s-a mai vorbit de foarte mult timp. Avem însă un proiect de dezvoltare aici, la Otopeni. Urmează construirea unui nou terminal. S-au făcut demersurile necesare, iar recent s-au obţinut şi anumite aprobări. Acest terminal, practic, înseamnă o zonă de sosiri şi de plecări, care va fi un nod intermodal, şi cu terminal cargo, şi terminal de pasageri şi o nouă platformă. Deci, practic, un nou aeroport".
Una dintre problemele majore ale Aeroportului Henri Coandă este lipsa legăturilor feroviare. Există o linie de tren care leagă Bucureştiul, prin Gara de Nord, de oraşul Otopeni. Drumul durează aproape o oră, iar sosirea, pentru aeroport, se face într-o mică haltă situată la aproximativ 3 kilometri de zona aeroportuară. De acolo, o navetă auto a Căilor Ferate Române îi duce gratis, pe pasageri, până la terminalul aerian. Durata şi condiţiile de transport fac ca această soluţie să fie, de regulă, evitată de pasageri. În afară de taxi, singurele soluţii de transport public sunt două autobuze, unul care pleacă din centrul Bucureştiului, altul - din Gara de Nord. Durata poate ajunge, din nou, chiar şi la o oră de mers, în condiţii de trafic aglomerat.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved