Telefonul vârstnicului

telefonul vârstnicului Îmbătrânirea populaţiei este un fenomen în creştere în întreaga Europa. Conform Institutului Naţional de Statistică, în România, peste 3 milioane de persoane au vârste de peste 65 de ani.

Îmbătrânirea populaţiei este un fenomen în creştere în întreaga Europa. Conform Institutului Naţional de Statistică, în România, peste 3 milioane de persoane au vârste de peste 65 de ani. Unii îşi găsesc un loc în căminele de bătrâni, alţii însă  trăiesc singuri şi lipsiţi de ajutor. Pentru a veni în sprijinul lor, Fundaţia Principesa Margareta a României a deschis o linie telefonică gratuită şi confidenţială unde bătrânii, cu vârste de peste 65 de ani, pot suna pentru diverse probleme. Practic, de 25 de ani de când Alteţa Sa Regală s-a întors în România, a cautat să vină în sprijinul bătrânilor prin programe menite să crească calitatea vieţii vârstnicilor. Telefonul Vârstnicului este un proiect care răspunde nevoilor bătrânilor din România, fie că vorbim de informare, ori de sprijin emoţional şi de alinare a singurătăţii, după cum se spune Mugurel Enescu, director executiv al Fundaţiei Principesa Margareta a României:  "Vârstnicii pot să sune la 0800460001 şi acolo le vom răspunde cu suflet. Avem colege care răspund la acest telefon, instruite în dialogul cu persoanele vârstnice şi cu studii în asistenţă socială şi care încearcă cu toate puterile să-i ajute pe bătrâni  să-şi rezolve problemele. Telefonul Vâstnicului este o linie care vrea să facă o legatură între vârstnici şi serviciile ce li se oferă. Ne gândim că vârstnicii nu sunt întotdeauna la fel de bine informaţi ca cei mai tineri care au acces la internet şi priceperea să folosească internetul. Vârstnicii nu pot face acest lucru. Am creat o bază de date foarte bine structurată şi ştim să facem legătura între ei şi alte organizaţii neguvernamentale, sau alte instituţii care ar putea să-i ajute. Putem, de asemenea, să le recomandăm un club al seniorilor sau alte servicii  care sunt la ei în comunitate."


Şi pentru că mii de bătrâni sunt afectaţi de fenomenul izolării sociale şi nu ştiu cui să se adreseze pentru a primi o vorbă bună, nu puţini au fost cei care au auzit de Telefonul vârstnicului şi l-au apelat, ne spune Mugurel Enescu:  "În cele trei luni de la dechidere am avut aproximativ 1100 de apeluri, dar cel mai important este că au fost peste 500 de persoane care ne-au solicitat ajutorul sau  care, pur şi simplu, au dorit să intre în contact cu cineva care să-i ajute să treacă peste momentele de singurătate. Au fost peste 120 de ore de  conversaţii cu persoanele vârstnice. Oamenii ne-au sunat pentru că-şi doreau să obţină un ajutor financiar sau medical, pentru că aveau nevoie de informaţii practice sau au dorit să ne semnalizeze un caz de abuz asupra persoanelor vârstnice. Dacă o persoană se află într-o perioadă dificilă de viaţă, atunci noi putem să facem legătura între persoana respectivă şi o organizaţie neguvernamentală de la nivel local sau serviciul social de la nivel local care are printre îndatoriri să aibe grijă de persoanele vârstnice aflate în dificultate".


D-na Elisabeta are  62 de ani este din Baia Sprie, Maramureş, şi este foarte încântată de această iniţiativă: "Postul Naţional Radio, pe care-l ascult foarte mult,  a anunţat acest număr la începutul anului, iar pe data de 7 ianuarie am sunat şi eu. Eram curioasă să aflu despre ce este vorba  şi mi-a răspuns domnişoara Roxana, o fată foarte amabilă. I-am spus de ce am nevoie şi m-a ajutat. Mi-a dat numărul de telefon de care aveam nevoie, m-a pus să-l repet  ca să nu greşesc. Să ştiţi că sun aici şi mă simt că  într-o  familie. Sun cu încredere, nu am emoţii. Eu zic că sfaturile sunt utile, sunt binevenite".


Lucia Felicia are 77 de ani şi este din Galaţi. Pictează ca să-i mai treacă singurătatea şi sună, din când în când, la Telefonul vârstnicului pentru că numai de  aici primeşte soluţii la problemele ei. Numai aici găseşte o voce caldă şi prietenoasă: "Am primit diferite sugestii la doleanţele mele. Omul are multe de spus câteodată, mai ales la vârsta a treia. Eram necajită atunci când a venit poştăriţa şi mi-a lăsat broşura cu numărul de telefon şi am zis să sun că nu aveam căldura în casă şi eram foarte supărată. Eu am un hobby; îmi place să pictez şi din cauza frigului nu puteam să pictez. Am sunat  aici şi mi-au dat sfaturi, mi-au spus unde să sun.. Deci este util... foarte util. Mă încurajează, mă întreabă dacă am început să pictez, voiam să-mi deschid o expoziţie. După ce mi-a murit soţul am rămas singură şi am nevoie de încurajare, de ajutor".


Fundaţia Principesa Margareta a lansat, la sfârşitul anului trecut, şi o asociaţie condusă de voluntari. Este vorba despre Asociaţia "Niciodată singur" care îşi propune să îmbunătăţească condiţiile de viaţă ale vârstnicilor de peste 65 de ani,prin dezvoltarea şi extinderea unor servicii, ne spune Mugurel Enescu, director executiv al Fundaţiei Principesa Margareta a României: "E vorba de o asociaţie care cuprinde peste 200 de voluntari şi care merg acasă la vârstnici sau în centrele pentru persoane vârstnice pentru a încerca să creeze o relaţie cu aceştia, să-i scoată din starea de singurătate şi de izolare. Asociaţia încearcă să-i reactiveze pe vârstnici  şi periodic atunci când avem şi noi donaţii din partea unor companii, de Paşte sau de Crăciun, încercăm să-i ajutam şi cu diverse pachete."


Noua asociaţie a fost lansată ca urmare a unor studii realizate de Institutul GFK care evidentiază cele mai critice probleme ale bătrinilor din România. Potrivit studiului, aproximativ 1,5 milioane de vârstnici din România sunt afectaţi de singurătate.Mugurel Enescu ne prezintă şi alte rezultate ale acestui studiu: "A reieşit că unul din doi vârstnici este afectat de singurătate. Tot acel studiu ne-a arătat că foarte mulţi vârstnici au o problemă cu sentimentul de inutilitate. Practic ei nu mai au nici un rol în comunitatea în care trăiesc şi asta îi afectează profund. De asemenea, vârstnicii nu vor să fie dependenţi de alţii, au un sentiment de ruşine prin simplul fapt că-i împovărează pe alţii cu existenţa lor. Lucrurile astea ne duc cu gândul  la faptul că această societate în care trăim şi care este o societate în curs de îmbătrânire trebuie neapărat să se schimbe.Trebuie să ne adaptăm la această problemă, să ne adaptăm la faptul că îmbătrânim şi trebuie să încercăm să le oferim vârtnicilor posibilitatea  de a avea un rol activ în comunitate. Trebuie să le oferim posibilitatea să facă voluntariat, aşa cum încercăm şi noi să facem, să se implice din punct de vedere civic. Să le oferim posibilitatea să lucreze dacă vor într-un program scurt  chiar şi după ce au terminat pensia,daca vor să câştige nişte bani în plus."


Linia telefonică "Telefonul Vârstnicului" a fost deschisă de Fundaţia Principesa Margareta a României în cadrul unui proiect desfăşurat în parteneriat cu Fundaţia Vodafone România.



www.rri.ro
Publicat: 2016-02-03 10:50:00
Vizualizari: 80
TiparesteTipareste