Piaţa de logistică şi transporturi

piaţa de logistică şi transporturi Într-o analiză a Ziarului Financiar se arată că piaţa transporturilor, evaluată la peste 6,5 miliarde de euro în cazul celor de mărfuri şi aproape 2 miliarde de euro în cazul pieţei transporturilor de persoane, trece prin al şaptelea an de creştere.

Într-o analiză a Ziarului Financiar se arată că piaţa transporturilor, evaluată la peste 6,5 miliarde de euro în cazul celor de mărfuri şi aproape 2 miliarde de euro în cazul pieţei transporturilor de persoane, trece prin al şaptelea an de creştere. Piaţa a fost susţinută inclusiv de către companiile de logistică ce şi-au consolidat businessul şi au realizat investiţii în noi depozite şi centre logistice. Pe măsură ce costul transporturilor va creşte, tot mai multe companii vor decide în favoarea producţiei regionale, iar costurile reduse din Romania vor atrage noi investitori. O producţie mai mare înseamnă o cerere mai mare pentru servicii din partea companiilor de logistică şi transport. Astfel, pe masură ce au apărut noi investiţii, cum sunt cele ale Daimler la Sebeş, sau cele ale Bosch şi Delonghi la Cluj, şi firmele de logistică şi cele de transporturi vor investi în depozite şi camioane pentru a face faţă cererii. Mai mult, transportatorii locali caută să-şi extindă activitatea pe plan internaţional, atât spre Europa de Vest, cât şi spre Asia, unde pot înregistra profituri mai mari. 


Vicepreşedintele Asociaţiei Române pentru Logistică, Ion Lixandru: "Este clar că logistica are o tendinţă de dezvoltare, transporturile se vor dezvolta. Cu sau fără infrastructură, lucrurile merg într-o direcţie bună şi eu văd o dezvoltare cu două cifre a mişcării mărfurilor, pentru că piaţa cere. În momentul acesta, piaţa este maturizată, au început să apară vânzări on-line, logistică de distribuţie de apă direct la locuinţă, a crescut foarte mult piaţa de curierat şi sistemul a reuşit să acopere subdezvoltarea infrastructurii naţionale în ceea ce priveşte Poşta Română, cu logistica făcută înainte, şi a apărut partea privată, capitalul privat care vine. De asemenea, un lucru foarte bun este faptul că vine capital de afară şi vine şi cu soluţii, adică nu vin numai bani cu care achiziţionează ca să vândă, vin soluţii de logistică, de servicii de curierat, de servicii bancare, de intermediere, de garantare, foarte multe lucruri care ne conectează mai bine la nivelul european."


Ion Lixandru a făcut şi o estimare a pieţei: "Piaţa de logistică privind valoarea mărfurilor transportate este undeva la 28 - 30 de miliarde de euro, fără să luăm în considerare şi transportul de energie electrică, de gaze, de combustibil. Discutăm de piaţa consumatoare, ca să spunem aşa, a fiecărei persoane fizice, nu prin reţelele naţionale."


Vicepreşedintele Asociaţiei Române pentru Logistică a prezentat şi oportunităţile pe care le conferă România în domeniu: "România, în afară de o creştere a consumului în ultimii doi - trei ani, este o ţară producătoare. În zona centrală a ţării, sunt multe fabrici producătoare de componente auto care sunt legate de la Sibiu pe autostradă, chiar dacă mai există un segment de 80 de km nefinalizat. Vă pot spune că în momentul acesta, traficul nu mai este atât de intens pe Valea Mureşului, pentru că se intră pe capătul de autostradă din apropiere de Lugoj tranzitând Simeria pe segmentul Hunedoara. Iar partea de sud a ţării are un mare avantaj pentru că există oarecum o infrastructură. Partea foarte importantă este că, în momentul acesta, Portul Constanţa creşte. Punerea în valoare a podului de la Agigea şi a infrastructurii create în port aduc mari avantaje pentru traficul de mărfuri din port şi pentru exporturi. De asemenea, zona de sud este o zonă care creşte prin investiţiile în domeniul auto de la Craiova (n.a. - unde Ford deţine o fabrică). Şoselele care sunt în momentul acesta nu sunt de ajuns, se poate face un trafic cu un program adecvat şi noaptea şi bine înţeles foarte important este începutul dezvoltării sau dezgheţării traficului pe Dunăre în porturile  Orşova, Corabia, Turnu Măgurele, Giurgiu, până la Călăraşi."


Dar forţa de muncă ieftină din zona Moldovei poate fi un avantaj dincolo de lipsa cvasitotală a infrastructurii rutiere pentru dezvoltarea segmentului de transport şi logistică? Ion Lixandru: "Din păcate nu, pentru că avem cele mai sărace regiuni din Europa în acea zonă şi atunci nici investiţiile nu sunt acolo. În momentul acesta, Moldova, cu câteva excepţii - zona Iaşiului. Suceava şi zona Bacăului - este puţin evitată de investiţii, pentru că nici forţă de muncă nu ai şi dacă nu ai forţă de muncă nu ai nici cerere de consum şi atunci nu ai de ce să te duci. De aceea, există acest paradox - concentrarea în zona Braşov - Sibiu, Sebeş, Deva  a unor importante investiţii germane cu un rang ridicat de calitate. Discutăm de Mercedes Benz, de Audi, de toate aceste mari tehnologii ale Europei."


Vicepreşedintele Asociaţiei Române pentru Logistică ne-a precizat şi care sunt regiunile care, în opinia sa, vor creşte foarte mult din punct de vedere economic în următorii doi - trei ani: "Necesarul de dezvoltare şi zonele unde văd eu oportunităţi sunt în partea Olteniei, în partea Moldovei şi bineînţeles, aşteptăm o dezvoltare foarte bună a turismului. Pe lângă agricultură, turismul va trebui să ia un avânt serios, ceea ce va aduce mult mai multe beneficii decât se aşteaptă."

           

Circa 84% din cifra de afaceri a companiilor de logistică este generată de transportul rutier, 3% de transportul feroviar, 8% de transportul naval și restul - de cel aerian.



www.rri.ro
Publicat: 2016-06-21 09:29:00
Vizualizari: 367
TiparesteTipareste