Platforma internaţională de Teatru Bucureşti

platforma internaţională de teatru bucureşti "Celălalt/ Migraţie", temă deja a existenţei noastre de zi cu zi, a fost şi propunerea celei de-a treia ediţii a Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti, eveniment organizat de ARPAS şi de Primăria Municipiului Bucureşti.

"Celălalt/ Migraţie", temă deja a existenţei noastre de zi cu zi, a fost şi propunerea celei de-a treia ediţii a Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti, eveniment organizat de ARPAS şi de Primăria Municipiului Bucureşti, prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti.


Potrivit curatoarei platformei, criticul de teatru Cristina Modreanu, prin spectacolele invitate din Germania, Marea Britanie, Statele Unite şi România, publicul a avut ocazia să cunoască modalităţi prin care se poate negocia relaţia cu Celălalt. "Cum îi acceptăm la noi acasă pe cei străini de noi şi cum facem să fim noi înşine acceptaţi acolo unde suntem străini pentru alţii - acestea sunt teme provocate de noul val migrator generat de escaladarea conflictelor armate din Orientul Mijlociu", spune Cristina Modreanu:


"Valul migrator e compus din oameni foarte diferiţi, care ajung într-un teritoriu, Germania, Marea Britanie, alte ţări europene. În fiecare dintre aceste locuri problemele sunt diferite. Şi sistemele în care ei aplică pentru azil sau încearcă să se integreze cumva sunt foarte diferite şi bineînţeles că de fiecare dată problemele sunt cu totul altele. Ele sunt însă semnificative şi pentru noi, pentru că şi noi, ca orice ţară europeană, avem o cotă de refugiaţi. Avem aceşti oameni care rămân şi la noi, rătăciţi într-un sistem care nu prea ştie ce să facă cu ei. Am ales spectacolele tocmai pentru a prezenta cât mai multe dintre aceste poveşti, dintre aceste cazuri în aşa fel încât să ne dăm seama că sunt cu toţii oameni ca noi, oameni care trec prin situaţii critice de viaţă, care trec printr-o suferinţă de un tip sau altul şi pe care ar trebui să îi înţelegem mai bine".


Aceste poveşti au fost spuse în timpul Platformei în feluri diferite: prin voce, ritm şi muzică, prin teatru fizic, fără cuvinte, printr-un discurs foarte asemănător cu cel al politicienilor, printr-un tur ghidat performativ pe străzile Bucureştiului sau prin teatru radiofonic.


Evenimentul a fost deschis de spectacolul din Germania, "Monoloage din azil", text şi regie Michael Ruf, care prezintă, într-o formă minimalistă, trei poveşti extrem de impresionante. Producţia unei structuri teatrale speciale: "Bühne für Menschenrechte" / "Actors for Human Rights", un teatru de proiect care funcţionează ca o reţea. Lara Chahal, asistent de regie: "Avem o reţea de actori şi muzicieni din Germania şi facem spectacole în diferite oraşe. De exemplu, dacă facem un spectacol în München, atunci căutăm actori care locuiesc în împrejurimile Münchenului, ca să poată participa la proiect. Deci, totdeauna sunt actori diferiţi. Textele se bazează pe interviurile pe care le-am făcut cu refugiaţi care au venit în Germania. În aceste interviuri, vorbesc despre experienţele lor cu sistemul european de azil. Vrem să răspândim vocile refugiaţilor, astfel încât din ce în ce mai mulţi oameni să devină conştienţi de problemele cu care aceştia se confruntă în Europa. De obicei, după spectacol stăm de vorbă cu publicul şi îl provocăm la o discuţie despre ce putem face în legătură cu aceste situaţii. Unii oameni sunt şocaţi de aceste poveşti, pentru că nu ştiu că se întâmplă astfel de lucruri, alţii sunt deja implicaţi şi vor să facă mai mult. Ne dorim foarte mult să implicăm oamenii în discuţie şi, de asemenea, să îi convingem să vorbească despre ceea ce au auzit, să răspândească informaţiile şi să discute unii cu alţii despre cum pot sprijini refugiaţii la nivel local, în comunităţile lor".


O analiză a problemei migraţiei, a posibilelor efecte în viitor ale acestui fenomen realizează dramaturgul Matei Vişniec în textul "Migraaaanţi sau Prea suntem mulţi în aceeaşi barcă", prezentat ca spectacol-lectură în cadrul Platformei. Spectacolul a prefaţat premiera de teatru radiofonic pe care Teatrul Naţional Radiofonic o va produce la începutul anului 2017, în regia artistică a lui Mihai Lungeanu. În opinia lui Mihai Lungeanu, problema migraţiei este abordată cu obiectivitate de către autorul textului "Migraaaanţi..."


"Matei Vişniec alege o descriere a evenimentelor, nu o implicare. O descriere a raporturilor care se creează între cei care gestionează această venire a arabilor, cei care fac comerţ, cei care fac afaceri, cei care fac politică ... la toate nivelurile - cultural, politic, administrativ, uman... Sunt câteva scene foarte sensibile legate de universalitatea morţii, când trupurile scoase pe uscat nu mai au nici etnie, nici sex, nici vârstă... Şi atunci, pe lângă capacitatea noastră de a-i primi pe cei vii, se pune şi problema morţilor care trebuie rostuiţi într-un anumit fel. Priveşte cu umor, cum face de obicei Matei Vişniec, cu sensibilitate, cu poezie şi cu foarte multă luciditate".


În ultima perioadă, în Bucureşti, artiştii au început să manifeste interes pentru crearea de proiecte de explorare urbană. Unul dintre acestea este Harta senzorială a Bucureştiului, un tur ghidat performativ,în care sunt folosiţi actori, invitaţi speciali care sunt legaţi de case cu poveşti memorabile şi instalaţii video şi audio. Harta senzorială a Bucureştiului a făcut parte din programul Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti. Cristina Modreanu, curatoarea proiectului: "Harta senzorială a Bucureştiului" e un proiect care ne face să ne întâlnim cu foarte multe feţe ale oraşului Bucureşti, din diferite epoci ale sale. L-am integrat şi în Platformă pentru că noţiunea de "celălalt" este o noţiune cu care ne-am confruntat de-a lungul istoriei. E surprinzător să vezi că oameni care au participat la acest tur, până acum nu ştiau că există un cartier evreiesc în oraşul Bucureşti, că a mai rămas foarte puţin din el, nu ştiau că există un cartier armenesc şi multe alte tipuri de populaţie care au existat aici, care există în continuare şi care alcătuiesc diversitatea oraşului Bucureşti".


În cazul companiei din Marea Britanie, problema migraţiei a fost abordată dinspre psihologie. Câştigător al premiului Cel mai bun spectacol Fringe 2014, "Confirmare" încearcă să ne facă să gândim: "dar dacă argumentele celelalte, care ni se par atât de opuse discursului nostru şi prejudecăţilor noastre sunt şi ele la fel de adevărate?". 



www.rri.ro
Publicat: 2016-10-22 10:32:00
Vizualizari: 542
TiparesteTipareste