Anul 2017 pentru piaţa auto din România

anul 2017 pentru piaţa auto din românia Industria auto din România reprezintă un sector important pentru economia naţională, atât din punctul de vedere al contribuţiei la Produsul Intern Brut, cât şi la exporturi.

Industria auto din România reprezintă un sector important pentru economia naţională, atât din punctul de vedere al contribuţiei la Produsul Intern Brut, cât şi la exporturi. Piaţa auto a cunoscut, în ultimul deceniu, o evoluţie sinuoasă, cu scăderi şi creşteri legate, în principal, de efectele crizei economico-financiare care a lovit întreaga lume începând cu 2008. Situaţia este însă pe cale de a se redresa, după cum ne spune Marius Tudor, secretar general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA): "Piaţa auto din România, în anul 2017, a continuat tendinţa remarcată încă din 2014, de revenire, dar suntem încă departe de volumele înregistrate în anul de maxim, 2007. Suntem încă la circa 35-38% din ceea ce se vindea pe piaţa românească în anul 2007. Dacă atunci erau circa 300 şi ceva de mii de autoturisme, în 2017 probabil că se va trece de 120 de mii. Avem o creştere, după 10 luni, în anul 2017, de circa 13 la sută, ceea ce este bine, este peste media europeană, şi estimările sunt că, până la urmă, sfârşitul anului ne va găsi pe o creştere, faţă de anul 2016, undeva între 10 şi 12 la sută". 


Care sunt segmentele pe care s-au înregistrat creşterile cele mai importante? Marius Tudor:  "Ar fi de remarcat faptul că asistăm la o creştere mai puternică a segmentului SUV, care a înregistrat o creştere de aproape 26 la sută, dublu faţă de creşterea celorlalte segmente. Deasemenea, avem creşterea puternică a achiziţiei de autovehicule cu propulsie alternativă, în special a celor electrice, care s-a dublat, practic, în volume, faţă de anul 2016, şi datorită susţinerii acordate de către Fondul de Mediu, de 10.000 de euro pentru maşina electrică şi 4.500 de euro pentru maşina hibrid. O susţinere importantă, e practic cea mai mare din Europa, ceea ce se şi vede în aceste volume. Dacă şi în 2018 această susţinere va fi la acelaşi nivel, dacă vor exista fondurile necesare, sunt convins că volumele vor creşte şi mai mult. Nu este însă suficient numai acest sprijin al statului. Probabil că ar trebui ca şi producătorii să contribuie, să acorde stimulente suplimentare, dar cel mai important lucru este dezvoltarea reţelei de alimentare pentru astfel de autovehicule. Degeaba sunt autovehicule dacă nu ai unde să le încarci. Iar infrastructura trebuie să se dezvolte şi să se adapteze acestor cerinţe ale dezvoltării tehnologice".


Trebuie menţionat însă că, la automobilele electrice, cifrele, chiar dacă s-au dublat, rămân mici faţă de ţări europene importante, precum Germania sau Franţa, unde se vând zeci de mii de unităţi. În România sunt acum doar câteva sute de astfel de autovehicule.


Sectorul auto are o contribuţie majoră la exporturile României, iar tendinţele de creştere sunt încurajatoare. Marius Tudor, secretar general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, vine cu detalii:  "Industria auto este un exportator important, cu contribuţii importante la bugetul de stat, şi de aceea şi trebuie acordată o atenţie specială acestei industrii. Credem că exporturile vor continua să înregistreze cifre importante la automobile, dar şi la componente, pentru că, până la urmă, trebuie să avem în vedere un lucru: multe dintre automobilele fabricate în statele europene se fac cu componente din România. Iar exporturile româneşti de componente, pentru aceste automobile, valoric sunt mai mari decât exporturile de automobile".


O problemă serioasă a sectorului auto din România este creşterea înmatriculărilor de autovehicule rulate, înregistrată mai ales pe fondul eliminării, în luna februarie a acestui an, a aşa-numitului timbru de mediu. Prin acest instrument, în vederea înmatriculării, autovehiculele erau taxate, în principal, în funcţie de vechime, de capacitatea motorului şi de poluare. Acum, fără această taxă, s-a deschis larg calea pentru autovehiculele vechi şi poluante... Marius Tudor, secretar general APIA:  "Probabil că ele vor ajunge, anul acesta, la 500 de mii, faţă de 300 de mii anul trecut. Înseamnă o creştere de 70 la sută, şi cea mai mare parte a lor sunt mai vechi de zece ani. Şi nu atât peste 10 ani, cât cu norme de poluare inferioare. Dacă, anul trecut, 75 la sută din ceea ce se importa în România avea norme de poluare de Euro 4, 5 şi 6, acum acest procent a ajuns undeva la 60 la sută, şi a crescut ponderea automobilelor cu norme de poluare Euro 3 şi Euro 2, care au şi emisii poluante mai mari de câteva ori, opt ori, zece ori, faţă de un motor Euro 6 de astăzi. Sigur, numărul maşinilor este o problemă în trafic, dar nivelul de poluare al lor este o problemă cu mult mai mare. De ce? Pentru că poluarea va afecta sănătatea oamenilor, şi acest lucru nu poate fi pus la îndoială. Avem un studiu al Agenţiei Europene de Mediu, de anul trecut, care, pe datele din anul 2015, estimează că, în România, au decedat prematur circa 28 de mii de persoane din cauza poluării produse de autovehicule. Pe de altă parte, acest import de autovehicule rulate are un efect negativ şi asupra pieţei maşinilor noi, în special a celor din producţia naţională, pentru că autovehiculele rulate sunt importate în general de către persoane fizice care se ocupă cu un astfel de comerţ, care nu este fiscalizat, şi, evident, nefiind fiscalizat, au şi preţuri competitive, incorecte, faţă de cei care plătesc taxe şi impozite la stat. Ca urmare, statul pierde sume importante de bani, nefiscalizând acest comerţ, care, până la urmă, este unul în afara legii". 


www.rri.ro
Publicat: 2017-11-28 14:30:00
Vizualizari: 1172
TiparesteTipareste