Industria auto din România reprezintă un sector important pentru economia naţională, atât din punctul de vedere al contribuţiei la Produsul Intern Brut, cât şi la exporturi. Piaţa auto a cunoscut, în ultimul deceniu, o evoluţie sinuoasă, cu scăderi şi creşteri legate, în principal, de efectele crizei economico-financiare care a lovit întreaga lume începând cu 2008. Situaţia este însă pe cale de a se redresa, după cum ne spune Marius Tudor, secretar general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA): "Piaţa auto din România, în anul 2017, a continuat tendinţa remarcată încă din 2014, de revenire, dar suntem încă departe de volumele înregistrate în anul de maxim, 2007. Suntem încă la circa 35-38% din ceea ce se vindea pe piaţa românească în anul 2007. Dacă atunci erau circa 300 şi ceva de mii de autoturisme, în 2017 probabil că se va trece de 120 de mii. Avem o creştere, după 10 luni, în anul 2017, de circa 13 la sută, ceea ce este bine, este peste media europeană, şi estimările sunt că, până la urmă, sfârşitul anului ne va găsi pe o creştere, faţă de anul 2016, undeva între 10 şi 12 la sută".
Care sunt segmentele pe care s-au înregistrat creşterile cele mai importante? Marius Tudor: "Ar fi de remarcat faptul că asistăm la o creştere mai puternică a segmentului SUV, care a înregistrat o creştere de aproape 26 la sută, dublu faţă de creşterea celorlalte segmente. Deasemenea, avem creşterea puternică a achiziţiei de autovehicule cu propulsie alternativă, în special a celor electrice, care s-a dublat, practic, în volume, faţă de anul 2016, şi datorită susţinerii acordate de către Fondul de Mediu, de 10.000 de euro pentru maşina electrică şi 4.500 de euro pentru maşina hibrid. O susţinere importantă, e practic cea mai mare din Europa, ceea ce se şi vede în aceste volume. Dacă şi în 2018 această susţinere va fi la acelaşi nivel, dacă vor exista fondurile necesare, sunt convins că volumele vor creşte şi mai mult. Nu este însă suficient numai acest sprijin al statului. Probabil că ar trebui ca şi producătorii să contribuie, să acorde stimulente suplimentare, dar cel mai important lucru este dezvoltarea reţelei de alimentare pentru astfel de autovehicule. Degeaba sunt autovehicule dacă nu ai unde să le încarci. Iar infrastructura trebuie să se dezvolte şi să se adapteze acestor cerinţe ale dezvoltării tehnologice".
Trebuie menţionat însă că, la automobilele electrice, cifrele, chiar dacă s-au dublat, rămân mici faţă de ţări europene importante, precum Germania sau Franţa, unde se vând zeci de mii de unităţi. În România sunt acum doar câteva sute de astfel de autovehicule.
Sectorul auto are o contribuţie majoră la exporturile României, iar tendinţele de creştere sunt încurajatoare. Marius Tudor, secretar general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, vine cu detalii: "Industria auto este un exportator important, cu contribuţii importante la bugetul de stat, şi de aceea şi trebuie acordată o atenţie specială acestei industrii. Credem că exporturile vor continua să înregistreze cifre importante la automobile, dar şi la componente, pentru că, până la urmă, trebuie să avem în vedere un lucru: multe dintre automobilele fabricate în statele europene se fac cu componente din România. Iar exporturile româneşti de componente, pentru aceste automobile, valoric sunt mai mari decât exporturile de automobile".