Matei Vişniec, preşedinte de onoare al Târgului Internaţional de carte Gaudeamus

matei vişniec, preşedinte de onoare al târgului internaţional de carte gaudeamus Preşedintele de onoare al Târgului Internaţional Gaudeamus - Carte de Învăţătură 2017, dramaturgul şi jurnalistul Matei Vişniec, a afirmat, în deschiderea salonului, că România este extrem de competitivă pe plan cultural.

Preşedintele de onoare al Târgului Internaţional Gaudeamus - Carte de Învăţătură 2017, dramaturgul şi jurnalistul Matei Vişniec, a afirmat, în deschiderea salonului, că România este extrem de competitivă pe plan cultural şi a apreciat alegerea Uniunii Europene în calitate de invitat de onoare al Târgului Internaţional Gaudeamus. "România are o şansă şi şansa aceasta este cultura", a afirmat dramaturgul Matei Vişniec, în cadrul dezbaterii "Europa teatrului şi a scriitorilor - circulaţia valorilor artistice ca fundament al Europei", susţinută la standul "Acasă, în Europa". Matei Vişniec s-a remarcat în anii '80 ca poet, apoi ca dramaturg ale cărui piese, cu largă circulaţie în mediul literar, au fost interzise pe scenele româneşti. În 1987 părăseşte România şi se stabileşte în Franţa, unde lucrează pentru Radio France Internationale. Piesele sale în limba franceză apar la edituri ca Actes Sud - Papiers, L'Harmattan, Lansman, Crater, L'Espace d'un instant, iar numele său figurează pe afişe teatrale în peste 30 de ţări. În ultimii ani Matei Vişniec s-a remarcat şi ca romancier. "Omul-pubelă. Femeia ca un cîmp de luptă" (2006), "Sindromul de panică în Oraşul Luminilor" (2009, roman distins cu Premiul revistei Observator cultural), "Domnul K. Eliberat", "Cabaretul cuvintelor" (2012), "Negustorul de începuturi de roman" (2013, volum distins cu Premiul "Augustin Frăţilă" pentru cel mai bun roman, Premiul Naţional de Proză al Ziarului de Iaşi şi Premiul liceenilor pentru cea mai îndrăgită carte a anului 2013, în cadrul Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere, Iaşi), "Iubirile de tip pantof. Iubirile de tip umbrelă" (2016) sunt câteva dintre acestea. În cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus, Criticul Ion Bogdan Lefter a vorbit despre complexitatea sa artistică . "În primul rând poet, cu o marcă foarte personală pe care o dezvoltă apoi în dramaturgia sa. De asemenea prozator, un foarte important prozator. Un autor care prin efortul lui de a ne propune la doi, trei ani încă un roman nou, cele mai recente apărute la editura Polirom, şi-a câştigat prin arta sa prozastică un nou segment de cititori. Pentru că amatorii de teatru sunt, în general, mai mulţi decât cititorii de pozie, iar cei de roman sunt cei mai mulţi, dovadă şi preluarea a tuturor volumelor de proză semnate Matei Vişniec în colecţia de larg tiraj a Editurii Polirom, Top 10 +. Iar proza lui Matei Vişniec poartă aceeaşi marcă, amprentă personală pe care o au atât poezia, cât şi dramaturgia lui din anii 80."


Înregistrarea care urmează a fost făcută la standul editurii Polirom, unde Matei Vişniec a ţinut o pledoarie în favoarea romanului. "Unul dintre motivele pentru care scriu roman este că genurile literare pentru mine sunt aşa, ca nişte copii, le iubesc pe toate, poezie, eseu, roman, teatru. Mai ales poezia m-a crescut, teatrul m-a format, romanul m-a diversificat. Dar am scris la un moment dat roman şi pentru că eram într-un fel frustrat de faptul că piesele mele, pentru a ajunge la public, au nevoie de intermediari. Au nevoie de un director de teatru, de un regizor, de actori, de scenografi. Şi aceşti intermediari au început să mă neliniştească la un moment dat, nu mi-a plăcut ideea că tot timpul urma să depind de ei. Îmi plăcea ideea să scriu dar fără a avea nevoie de intermediari. Aşa că am scris roman şi din dorinţa de a crea o legătură directă între mine şi cititori."


Şi tot în cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus - Carte de Învăţătură, o pledoarie în favoarea lecturii. Matei Vişniec: "Pot să vă spun că, dacă veţi lua o carte în mână şi veţi citi poezie, teatru, roman sau literatură de bună calitate, veţi deschide în sufletele dvs. ferestre pentru alţii şi veţi deveni ferestre deschise spre umanitate, spre imaginaţie, spre libertate. Cred că într-o ţară libertatea poate fi măsurată, cu siguranţă există aşa un instrument de măsură. Şi mai cred că şi gradul de civilizaţie al unei ţări poate fi măsurat prin capacitatea de a iubi literatura, arta, teatrul. Câtă literatură, atâta libertate. Dacă nu îi învăţăm pe copiii noştri să deschidă o carte şi să se apropie de literatură, să-şi spună poveşti, riscăm să îi transformăm în nişte mutanţi. Aici, la Târgul Gaudeamus, văd foarte mulţi copii şi profesori care i-au adus pe elevii lor. Este un fel de târg al cărţii, dar şi al educaţiei şi este totodată un loc în care trebuie să ne propunem această reflecţie: cum menţinem educaţia copiilor noştri pentru a nu-i transforma din oameni care gândesc în consumatori. Este atât de important să rămânem cetăţeni cu spiritul critic şi nu consumatorii unei societăţi de consum pe care am visat-o dar care nu ştiu dacă merge în cea mai bună direcţie."


Numeroase premii i-au răsplătit lui Matei Vişniec activitatea de scriitor român, dar şi de scriitor de expresie franceză. În România, Matei Vişniec a obţinut Premiul Uniunii Scriitorilor Premiul Academiei Române, precum şi premiul Uniunii Teatrale din România (UNITER) pentru cel mai jucat autor român. În Franţa i s-a decernat de mai multe ori Premiul presei la Festivalul internaţional de teatru de la Avignon, Premiul european acordat de Societatea Autorilor şi Compozitorilor Dramatici (în 2009), precum şi Premiul de literatură europeană Jean Monnet (în 2016)". 


www.rri.ro
Publicat: 2017-12-23 14:37:00
Vizualizari: 689
TiparesteTipareste