Check in în Congres

check in în congres Mark Zuckerberg a mers în Congresul american, unde a apărat în faţa parlamentarilor modelul reţelei de socializare Facebook, implicată într-un scandal de manipulare şi deturnare de date personale

Mark Zuckerberg a mers în Congresul american, unde a apărat în faţa parlamentarilor modelul reţelei de socializare Facebook, implicată într-un scandal de manipulare şi deturnare de date personale. El a spus că nu se opune unei forme de reglementare a internetului, pe care o consideră ''inevitabilă'', în condiţiile în care importanţa acestuia creşte în lume. Zuckerberg a prezentat, în acelaşi timp, scuze publice pentru că nu a protejat destul datele personale ale utilizatorilor: "Facebook este o companie idealistă şi optimistă. Mare parte din existenţa noastră ne-am concentrat pe latura benefică pe care conectarea oamenilor o poate avea. Recent am văzut că mişcarea #metoo şi "Marşul pentru vieţile noastre" au prins viaţă, în mare parte, pe Facebook. După uraganul Harvey, oamenii au strâns peste 20 de milioane de dolari pentru victime. Şi peste 70 de milioane de afaceri mici folosesc în acest moment Facebook pentru a se dezvolta şi a crea noi locuri de muncă. Dar este clar acum că nu am făcut suficient pentru a preveni ca acest instrument să fie folosit, de asemenea, pentru a face rău. Mă refer aici la răspândirea de ştiri false, implicarea forţelor străine în alegeri, discursuri bazate pe ură, precum şi în ce priveşte confidenţialitatea datelor. Nu am conştientizat responsabilitatea enormă pe care o avem şi aceasta a fost o mare greşeală. A fost greşeala mea şi îmi pare rău." 


Audierea în Congres survine în contextul scandalului legat de Cambridge Analytica, companie americană care a colectat datele a zeci de milioane de utilizatori ai Facebook, date pe care le-ar fi utilizat pentru a înțelege psihologia acestora și a le influența votul în favoarea lui Donald Trump sau în cazul Brexit. Va trebui să reevaluăm toate aspectele relaţiei noastre cu utilizatorii şi să ne asigurăm că ne ridicăm la nivelul responsabilităţii pe care o avem, a declarat în Congres fondatorul Facebook: "Nu este suficient să ne asigurăm că doar punem oamenii în legătură, trebuie să ne asigurăm că aceste conexiuni sunt pozitive. Nu este suficient să oferim oamenilor o platformă pe care să-şi facă auzită vocea, ci trebuie să ne asigurăm că oamenii nu se folosesc de această oportunitate pentru a face rău sau pentru a dezinforma. Nu este suficient să le dai oamenilor control asupra datelor lor, trebuie să ne asigurăm că dezvoltatorii care beneficiază de ele le protejează la rândul lor." 


Între utilizatorii ale căror informaţii au fost folosite ilegal sunt şi români. Invitat la Radio România, Bogdan Botezatu, specialist în ameninţări informatice la BitDefender, a vorbit despre pericolele legate de accesul la date personale în mediul online şi despre ce s-a întâmplat la Cambridge Analytica: "În acest moment, datele şi informaţiile despre utilizatori sunt noul petrol. Orice companie care se respectă colectează ceea ce se numeşte telemetrie, agregă informaţii, cumpără informaţii de la alte companii şi le pune cap la cap. Acest lucru se face de obicei pentru scopuri financiare, adică orice companie care are acces la astfel de informaţii va încerca să le monetizeze prin publicitate. Vorbim de diverse produse. Ce e diferit la Facebook este faptul că în acest moment ni s-au vândut preşedinţi, candidaţi politici şi poate mesaje pentru a părăsi Uniunea Europeană. Asta este singura diferenţă - nu ni s-au vândut produse, ni s-au vândut candidaţi politici." 


Datele a circa 100 de mii de români au fost culese în acest fel. Sunt români mai vulnerabili sau mai rezistenţi? Din nou, Bogdan Botezatu: "Cred că la acest tip de manipulare suntem la fel de susceptibili ca orice altă ţară, ca orice altă populaţie care are acces la tehnologie. Situaţia a fost raportată de nenumărate ori, deşi la noi s-a folosit terminologia de fake news. Faptul că au existat români profilaţi de aplicaţia Cambridge Analytica denotă un oarecare interes aici, pentru că pe internet putem oarecum segmenta populaţia căreia ne adresăm. La începuturile acestui studiu utilizatorii au fost plătiţi cu câte un dolar. pentru a-şi instala respectiva aplicaţie şi a face sondajul. Deci Cambridge Analytica a găsit câteva sute sau poate mii de oamenii în România dornici să participe la studiu, a plătit bani pentru ca aceştia să se alăture repectivului studiu. Deci probabil că exsită şi aici un interes. Au vrut să colecteze informaţii şi despre români, să-i profileze puţin psihologic, posibil în eventualitatea în care ar avea un partener de afaceri în România, personaje politice sau organizaţii sau oricine ar fi vrut să ruleze o campanie cu Cambridge Analytica." 


Din păcate, mai spune Bogdan Botezatu, nu se poate crea un soft care să facă utilizatorul opac pentru asemenea aplicaţii. 



www.rri.ro
Publicat: 2018-04-20 14:38:00
Vizualizari: 345
TiparesteTipareste