Drepturile consumatorilor în economia digitală

drepturile consumatorilor în economia digitală Comerţul online din România a avut anul trecut cea mai spectaculoasă creştere din Uniunea Europeană, chiar dacă nu a reuşit să prindă din urmă celelalte ţări comunitare la capitolul cifră de afaceri.

Comerţul online din România a avut anul trecut cea mai spectaculoasă creştere din Uniunea Europeană, chiar dacă nu a reuşit să prindă din urmă celelalte ţări comunitare la capitolul cifră de afaceri. Explicaţia pentru această tendinţă este simplă - acest tip de comerţ câştigă teren datorită avantajelor pe care le aduce: preţ mai redus şi timp salvat. Ce se vinde cel mai bine pe internet?  Produsele din domeniul electrocasnicelor şi IT, urmate de ţinutele vestimentare, articolele pentru copii şi cele din industria auto, spun cei care au ales să îşi desfăşoare afacerile în acest mediu. Comerţul online a democratizat comerţul, spune Florinel Chiş, director executiv al Asociaţiei Română a magazinelor online, vorbind despre avantajele sistemului: "Prin intermediul tehnologiei, am acces la milioane de produse din faţa unui dispozitiv conectat la internet. Nu mai am bariera că trebuie să mă deplasez şi să am anumite produse în proximitate sau în cel mai apropiat oraş. Pot să-l comand online şi îmi vine acasă, chiar dacă locuiesc în mediul rural. Din punctul acesta de vedere, tehnologia ne îmbunătăţeşte viaţa de zi cu zi. În ceea ce priveşte partea de educaţie, există o serie de iniţiative private pentru a acoperi această zonă, atât pentru tineri, care încă din şcoală au de-a face cu tehnologia, cât şi pentru cei mai în vârstă." 


Avantajele vin, însă, la pachet cu o serie de vulnerabilităţi în mediul online. În acest context, una dintre provocări rămâne asigurarea drepturilor consumatorilor. Şi nu doar în ceea ce priveşte comerţul online, ci în tot ceea ce ţine de economia digitală. Irina Chiriţoiu, directorul Centrului european al consumatorilor din România, explică: "Din punctul de vedere al protecţiei consumatorilor, această economie digitală sau piaţă unică digitală, pe care Comisia Europeană încă din 2015 a adus-o în discuţie, înseamnă uniformizarea legislaţiei la nivelul UE cu un minim de legislaţie generală în toate statele membre. Pentru că, dacă pornim de la procentul de 69% dintre europeni care achiziţionează, care folosesc internetul prin partea de conectare cu prietenii, prin partea de a viziona un film, de a asculta muzică şi de a face, sigur, şi achiziţii online, într-adevăr această cifră ne duce cu gândul că drepturile consumatorilor în mediul digital trebuie să fie mult mai bine respectate şi evidenţiate. Comisia Europeană, de-a lungul ultimilor doi ani, a adus o plus-valoare protecţiei consumatorilor prin câteva reglementări pe care le-a făcut." 


Conform studiilor realizate de Biroul român de audit Transmedia, în 2017, 3 milioane de oameni din mediul urban - reprezentând o treime din populaţia oraşelor - a realizat cumpărături online. Aceştia reprezintă mai mult de jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban din România. Datele mai relevă că un sfert din utilizatorii de internet realizează cumpărături online, 26% declarând că cel puţin o dată la trei luni achiziţionează un produs sau un serviciu pe net. În ceea ce priveşte profilul cumpărătorilor online - este vorba de persoane tinere, cu vârsta până în 45 de ani, educaţi, din oraşe mari, întreprinzători particulari sau persoane cu funcţie de conducere şi venituri peste medie. Care sunt priorităţile pentru ca România să-şi consolideze domeniul comerţului online? Din nou, Florinel Chiş: "Pentru a dezvolta mai departe comerţul online în România avem nevoie ca un procent mai mare din populaţie să aibă acces la internet. Ulterior, pentru a ajunge să comand online am nevoie ca partea de infrastructură digitală să existe. Mai departe, avem nevoie ca partea legislativă să susţină această creştere. În momentul acesta, avem directivele şi regulamentele transpuse. În acelaşi timp, active în legislaţia naţională mai sunt, însă, reminescenţe de dinaintea intrării României în Uniunea Europeană, care trebuie armonizate. De asemenea, există o aplicare diferenţiată între instituţiile statului pe aceleaşi aspecte - o autoritate interpretează un lucru într-un anumit fel, altă autoritate vine şi interpretează într-un alt sens, iar aceste lucruri trebuie, de asemenea, armonizate." 


De ce se tem românii când fac cumpărături pe internet? Potrivit Biroului român de audit Transmedia, jumătate dintre cei care fac cumpărături online se tem, în primul rând, pentru siguranţa datelor personale. Se va schimba situaţia odată cu intrarea în vigoare a noului regulament european pentru protecţia datelor? Toate instituţiile şi companiile care procesează date cu caracter personal trebuie să se alinieze noului regulament al Uniunii Europene (GDPR - General Data Protection Regulation) până la 25 mai, altfel riscă amenzi de până la 20 de milioane de euro. Acesta este menit să întărească drepturile persoanelor fizice, care în relaţia cu diverşi operatori de date pot cere modificarea, actualizarea sau ştergerea anumitor informaţii, astfel încât să aibă control în ceea ce priveşte datele personale.


www.rri.ro
Publicat: 2018-05-04 00:52:00
Vizualizari: 722
TiparesteTipareste