Ultimele zile ale Occidentului, un nou volum semnat Matei Vişniec

ultimele zile ale occidentului, un nou volum semnat matei vişniec În Ultimele zile ale Occidentului, volum apărut în colecția "Fiction Ltd." a Editurii Polirom, Matei Vişniec abordează aceleaşi întrebări, de data aceasta cu instrumentele scriitorului, prin fabule filosofice, povestiri şi confesiuni.

"Oare ce i se întîmplă Occidentului? A intrat el în faza finală a declinului? Moare civilizaţia occidentală? Va fi Europa Occidentală islamizată, africanizată, ocupată de milioane de migranţi veniţi din Africa şi din Asia? Asistăm la dispariţia omului alb?" Sunt câteva dintre întrebările cu care Matei Vişniec se confruntă zilnic, ca jurnalist la Radio France Internationale. În Ultimele zile ale Occidentului, volum apărut în colecția "Fiction Ltd." a Editurii Polirom, Matei Vişniec abordează aceleaşi întrebări, de data aceasta cu instrumentele scriitorului, prin fabule filosofice, povestiri şi confesiuni. Cu prilejul lansării volumului Ultimele zile ale Occidentului, scriitorul şi jurnalistul Matei Vişniec a avut mai multe întâlniri cu cititorii din România. Întâlnirea de la Bucureşti, de la librăria Humanitas Cişmigiu, a fost moderată de criticul Ion Bogdan Lefter, care a prezentat volumul. "Matei Vişniec ne spune că a simţit nevoia să scrie despre aceste lucruri, dar sub formă de proză. Pentru că el a mai publicat pe această temă atât eseuri, cât şi articole, tot la editura Polirom. Acum revine, dar în formă literară, şi prin acest volum nu dă nici verdicte, nu face nici profeţii negre, şi ne pune în faţă texte în care întâlnim temele în discuţie astăzi: amestecurile etnice, lingvistice şi culturale, migraţiiile, trecutul şi prezentul, scările de valori, raţiunea şi excesul de raţionalitate."                                                         


Stabilit în Franţa din 1987, unde lucrează ca jurnalist la Radio France Internationale, Matei Vişniec a povestit la întâlnirea cu cititorii de la Humanitas Cişmigiu, cum reuşeşte să se împartă între două culturi, două activităţi şi două limbi. Şi cum o temă de actualitate poate fi transformată în ficţiune:" Încerc să-mi salvez prima parte a zilei scriind ficţiune, uneori tot despre actualitate. Dar ceea ce m-a interesat în ultimii ani a fost un fel de detectare a paradoxurilor şi mai ales a dilemelor în depeşele pe care le primesc la RFI, în ziarele pe care le citesc, în presa pe care o urmăresc, în comentariile pe care le aud. Adică detectez în actualitate dileme şi paradoxuri, asemenea celor care detectează aur cu instrumente speciale. Pentru că ceea ce mă interesează cel mai mult nu sunt problemele societăţii. Pentru că problemele, la fel ca în matematică, au soluţii. Ceea ce mă interesează sunt dilemele care - ştim de la greci - nu au soluţii. Aceste dileme mă preocupă - dilemele sociale, dilemele omului, psihologice - şi cred că aşa am început să scriu cartea. Făcând această colecţie de dileme pe care le surprind în mediul înconjurător."


Împărţit de peste treizeci de ani între Franţa şi România, Matei Vişniec spune că Bucureştiul actual îi provoacă un amestec de suferinţă şi bucurie: "Faţă de toate capitalele europene pe care le cunosc în Europa - poate cu excepţia Belgradului - mi se pare că Bucureştiul merge încet. Deşi vin cu atâta plăcere în Bucureşti pentru că există atâta energie pozitivă, atâţia oameni care îmi plac, atâta creativitate. Şi asta este teoria mea mai veche, că România oferă sau dă mai mulţi copii talentaţi pe mia de locuitori decât alte ţări tocmai pentru că trebuie compensat faptul că sunt mai mulţi politicieni corupţi pe mia de locuitori. Şi atunci, într-o formă organică, pământul românesc se străduieşte să echilibreze cele două situaţii şi creează mai multe talente, mai multă creativitate ca să compenseze incompetenţa şi toxicitatea politicienilor. Aşa că România, pentru mine, este, aşa cum o spun deseori, spaţiul unde vin să-mi alimentez energiile şi resursele şi să mă hrănesc. Este o rampă de lansare pentru dramaturgul Matei Vişniec, pentru că festivalurile de teatru din România sunt foarte importante. Festivalul de Teatru de la Sibiu, de pildă, este un festival internaţional extraordinar. De asemenea tot mai mulţi regizori străini vin în România, unde pot avea întâlniri esenţiale. Astfel că România a reuşit să creeze totuşi pelerinaje culturale importante."                                                                     


Piesele lui Matei Vişniec sunt traduse şi jucate în peste 30 de ţări. Ca scriitor, a fost distins cu numeroase premii, începînd cu Premiul pentru poezie al Uniunii Scriitorilor, în 1984, pentru volumul Înţeleptul la ora de ceai. A obţinut, printre altele, Premiul Academiei Române în 1998 şi Premiul Uniunii Teatrale din România (UNITER) pentru cel mai jucat dramaturg român contemporan în 2016. În Franţa, i-a fost decernat de mai multe ori Premiul Presei la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon. În 2009, Societatea Autorilor şi Compozitorilor Dramatici (SACD) i-a acordat Premiul European, iar în 2016, romanul "Negustorul de începuturi de roman" a primit Premiul Jean Monnet pentru literatură europeană. 



www.rri.ro
Publicat: 2018-06-16 13:15:00
Vizualizari: 650
TiparesteTipareste