Future Folk

future folk "Future Folk" este un proiect a cărui tematică şi mesaj corespund perfect sloganului Anului european al patrimoniului cultural 2018 - "Patrimoniul nostru: acolo unde trecutul întâlneşte viitorul"

"Future Folk" este un proiect a cărui tematică şi mesaj corespund perfect sloganului Anului european al patrimoniului cultural 2018 - "Patrimoniul nostru: acolo unde trecutul întâlneşte viitorul", o iniţiativă care aduce în actualitate valori şi simboluri ale costumului tradiţional.


Daniela Popescu, preşedintele Alumnus Club pentru UNESCO, organizaţie iniţiatoare a proiectului, ne spune mai multe despre proiect "Proiectul Future Folk se axează pe promovarea şi valorificarea unei piese esenţiale a patrimoniului cultural imaterial: costumul tradiţional, specific românesc, cât şi costumul reprezentativ pentru diversitatea minorităţilor istorice. Future Folk este şi numele unei colecţii extrem de originale de design vestimentar contemporan, realizată de Carmen Emanuela Popa, artist vizual care aduce în contemporaneitate motive, simboluri, forme din zestrea noastră. Colecţia reuneşte creaţii absolut noi, extrem de moderne, în ton cu cele mai noi expresii artistice ale designului vestimentar internaţional. Mesajul acestui produs cultural numit Future Folk este acela că omul abdică în faţa frumuseţii perene transmise din generaţie în generaţie putem găsi căi de comunicare, înţelegere, de dialog cu ceilalţi, oricât de diferiţi ar fi."


În încercarea de evidenţia puterea stilistică, dar şi simbolistica costumului tradiţional, Future Folk propune un produs cultural original, o colecţie avangardistă de design vestimentar inspirat de costumele tradiţionale, colecţie ce a fost lansată la Palatul Parlamentului în 20 iunie, urmând să ia forma unei expoziţii itinerante la Muzeul Satului din Bucureşti, la Ploieşti şi Tulcea. "Este o sugestie a mea, ca artist, de a spune: uite cum s-ar putea intercala aceste două lumi", spunea Carmen Emanuela Popa despre creaţiile Future Folk, dând spre exemplu una dintre piesele colecţiei şi anume o ie high-tech (din material argintiu), care păstrează croiala specifică iei, dar schimbă materialul din care este alcătuită. "Sunt foarte multe similitudini dintre costumele minorităţilor şi costumul tradiţional românesc, toate costumele sunt pline de simboluri," consideră creatoarea.


Ca o dovadă vie că şi astăzi costumul popular este purtat cu mândrie, în sală au fost prezenţi tineri îmbrăcaţi cu veşminte specifice minorităţilor naţionale reprezentate în parlamentul românesc.


Felicia Mascaliuc ne-a spus cu mândrie: "Port costumul rutean din Bistra, judeţul Maramureş, Mă bucur că am fost invitaţi astăzi la Palatul Parlamentului, la Folk Future, ne bucurăm că am fost aleşi şi noi să arătăm lumii costumaţia ruteană, din Maramureş. Costumul este alcătuit din cămaşă, fustă sau sumnă, cum se zice la noi în Maramureş, poale şi opinci. Pe cap am o coroniţă şi cu o împletitură. Costumul este lucrat manual, nu pot să spun că este un costum vechi."


Doi reprezentanţi ai minorităţii elene purtau cele două costume tradiţionale ale gărzii naţionale. Zisopolaris Alexandru ne-a spus: "Noi reprezentăm minoritatea elenă. Costumul meu este din zona centrală a Greciei, este format din cămaşă, fustanela, care are 400 de pliuri, fiecare reprezentând câte un an al dominaţiei otomane, ţaruhia, pantofii cu ciucure în vârf, care ascundeau o lamă cu care grecii se sinucideau când erau luaţi prizonieri. Mai avem capelu, care este pălăria, din blană de animal sălbatic. Costumul este cel mai întâlnit, este cel pe care îl poartă şi garda naţională în faţa Parlamentului din Atena. Acest costum este făcut în Grecia, la un liceu specializat pe folclor, este făcut de mână şi are în jur de 50 de ani."


Florin Ogica a purtat celălalt model de costum al gărzii naţionale: "Acesta este un costum tradiţional din insula Creta. Este un costum făcut manual, un costum destul de vechi, unul din cele aproape 200 de costume ale comunităţii elene din Prahova."


Din Caraşova, Caraş-Severin, doi tineri ne-au prezentat cu bucurie portul lor: Curiac Snejana Mădălina ne-a spus că poartă: "Coşulea, caţea şi polea şi salbă alcătuită din flori şi cu împletitură în cap. Este un costum vechi moştenit de la străbunici şi îl purtăm cu mare drag. În zile de sărbătoare suntem toţi îmbrăcaţi în costum popular, mergem la biserică aşa şi suntem bucuroşi să-l purtăm."


Iar Mădoan Zdravco şi-a descris şi el portul: "Pălărie, leiber, cămaşă şi polă, din Caraşova, Caraş-Severin, un costum moştenit de la străbunici."


Designerul Carmen Emanuela Popa a prezentat schiţele sale şi colecţia de design vestimentar creată special pentru acest proiect, piese care aduc inspiraţia folclorică în contemporan. Melanj stilistic între vestimentația specifică identității populare românești și a minorităților naţionale din România, pe de o parte, și obiectul vestimentar contemporan, pe de altă parte, colecţia Future Folk a designerului  Carmen Emanuela Popa are un puternic impact vizual, fie prin reducție cromatică şi stilizare, fie prin diminuare sau augmentare a formelor, opunând motive florale sau geometrice, adesea doar sugerate, prin tehnici picturale și de vopsire, imprimare sau colaj. 


www.rri.ro
Publicat: 2018-07-01 14:16:00
Vizualizari: 160
TiparesteTipareste