Observator Lyceum, un proiect marca Observator Cultural

observator lyceum, un proiect marca observator cultural Observator Lyceum este un proiect inițiat în 2016 de revista Observator Cultural - cu sprijinul Muzeului Național al Literaturii Române - pe modelul prestigiosului premiu francez Goncourt des Lycéens.

Observator Lyceum este un proiect inițiat în 2016 de revista Observator Cultural - cu sprijinul Muzeului Național al Literaturii Române - pe modelul prestigiosului premiu francez Goncourt des Lycéens. Scopul proiectului este de a crea o platformă de comunicare între scriitorii români contemporani și cititorii tineri, din dorința de a-i apropia de literatura română și de a le cultiva pasiunea pentru lectură. Decernat în cadrul Galei Premiilor Observator cultural, proiectul a implicat, în 2018, elevi din nouă licee de top bucureştene, care au acordat Premiul Observator Lyceum pentru proză, în cadrul Galei Premiilor Observator Cultural. Elevii primesc cărțile, le citesc și jurizează: în 2016, cîștigător a fost Octavian Soviany, pentru romanul Moartea lui Siegfried, Editura Cartea Românească, în 2017, Vlad Zografi, cu romanul Efectele secundare ale vieții, Editura Humanitas, în 2018 a câștigat romanul Vara în care mama a avut ochii verzi, scris de Tatiana Țîbuleac, publicat la Editura Cartier. Carmen Muşat, iniţiatoarea Observator Lyceum, consideră că proiectul este o şansă reciprocă pentru elevi şi pentru scriitorii contemporani. Datorită proiectului, elevii descoperă literatura actuală şi își dezvoltă spiritul critic, pe care, din păcate, nici programa şcolară, neschimbată de zeci de ani, nici media, care acordă tot mai puţin spaţiu evenimentelor culturale, nu-l pot stimula. Carmen Muşat. "Dezbaterile sunt an de an extraordinare, mie îmi plac foarte mult. Lăsaţi singuri să gândească asupra textului, tinerii aceştia dovedesc o creativitate extraordinară. Iar în momentul în care ne întâlnim şi discutăm cu toţii pe text, opiniile lor nu se repetă. Chiar dacă aleg acelaşi text, argumentele pe care le aduc pentru a-şi susţine opţiunea sunt foarte diferite. Şi este fascinant să constaţi că sunt copii cu o minte deschisă, care se pot exprima coerent şi cu sens în limba română. Or, cred că acesta este scopul educaţiei. Să formeze nişte oameni capabili să înţeleagă şi să se exprime. Dacă le ceri doar să reproducă ce spun alţii, nu-i poţi stimula în nici un fel. Şi nu este vorba doar de literatură, este vorba, până la urmă, şi de comportamentul lor de cetăţeni. Cum să ai cetăţeni responsabili dacă nu le acorzi credit, dacă nu îi faci să înţeleagă că opinia lor contează? Din păcate, şcoala românească îi obligă, de cele mai multe ori, să-şi însuşească ideile altora. Şi atunci, mai putem avea pretenţia ca aceşti tineri să gândească critic?"                                                                                         


Pentru Dorica Boltaşu Nicolae, profesoară la Colegiul Naţional "Iulia Haşdeu", Bucureşti, Observator Lyceum nu este primul proiect extrașcolar. A organizat dezbateri și ateliere pentru elevii săi, le-a recomandat scriitori actuali, care, prin subiectele abordate, să le stârnească interesul pentru literatură. "Am asistat la dezbaterea organizată înainte de jurizare şi pot spune că atât pentru mine, dar şi pentru celelalte colege de la liceele participante a fost o surpriză foarte mare să-i vedem în felul acesta. Să-i vedem cum polemizează, cum se contrazic - pentru că au curajul de a se contrazice - ceea ce la o oră normală de literatură română nu prea se întâmplă. E o surpriză să-i vedem cum gândesc, cum se exprimă, cum se raportează la nişte valori şi aspecte ale vieţii pe care le găsesc în cărţile respective. Şi abia aşteptam să-i auzim, pentru că ne uitam ca la un spectacol. Observator Lyceum este o mare șansă pentru ei. "                                                                                            


Lorena Mihăilescu şi Ana Maria Ion, eleve la Colegiul Naţional "Iulia Haşdeu", au făcut parte din juriul Observator Lyceum de la prima ediţie. Observator Lyceum le-a oferit şansa de-a înţelege că fiecare argument şi opinie contează şi că literatura actuală te conectează la lumea în care trăieşti. Lorena Mihăilescu. "Nu cred că greşesc dacă afirm că, la prima ediţie, în 2016, toată lumea părea mai ezitantă, mai timidă, dar în cele din urmă am sfârşit prin a avea o conversaţie normală. Am trecut peste jena sau timiditatea de a spune ce gândim şi ne-am susţinut cărţile favorite. Foarte tare m-au impresionat dezbaterile din cel de-al doilea an, care au fost foarte aprinse şi tensionate. Mi-a plăcut mult atmosfera aceea în care fiecare şi-a susţinut părerea cu argumente. La cea de-a treia ediţie Observator Lyceum, care a fost şi ediţia mea preferată, am participat foarte mulţi, aproape treizeci de elevi, unele licee au avut chiar patru elevi ca reprezentanţi. Aşa că au foarte multe păreri şi argumente, fiecare avea un punct de vedere personal. Esenţial este că în toţi aceşti  ani am învăţat foarte mult, de la modul de exprimare la cum se citeşte un text."                 


Ana Maria Ion. "Cel mai mult mi-a plăcut ultima ediţie pentru că îmi sunt foarte dragi cărţile pe care le-am avut de jurizat. Un alt avantaj al ultimei ediţii a fost că proiectul s-a extins, în 2018 au fost foarte mulţi participanţi, aşa cum spunea şi Lorena. Aşa că am avut o dezbatere foarte animată. Principala calitate a proiectului Observator Lyceum rămâne, cred eu, faptul că ne-a ajutat să ne conştientizăm diferenţele, să înţelegem că este normal ca fiecare să aibă o opinie proprie asupra unui text. Şi foarte important este că se renunţă la a evalua un text în felul acela uniform care ne este impus la liceu. Acolo, din păcate, încă există o singură opinie asupra unui text literar, cea din manual." 


www.rri.ro
Publicat: 2019-01-12 15:00:00
Vizualizari: 1107
TiparesteTipareste