Rolul media în europenizarea României

rolul media în europenizarea româniei Democraţia şi libertatea nu ar putea fi îmbunătăţite, construite şi dezbătute prin dialog critic fără mass-media.

Democraţia şi libertatea nu ar putea fi îmbunătăţite, construite şi dezbătute prin dialog critic fără mass-media. Deşi la începutul acestui an s-au împlinit 20 de ani de când, la 1 ianuarie 1999, 11 ţări europene adoptau o politică monetară comună şi lansau o monedă nouă comună, Euro, zilele acestea una dintre problemele acute ale  UE este promovarea ideii europene şi menţinerea cetăţenilor statelor membre ataşaţi la ideile UE, după cum în atâtea rânduri a afirmat preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Junker.


Am discutat cu Robert Lupiţu, redactor şef la cotidianul online Calea Europeană.ro, referitor la rolul pe care îl poate juca media în  racordarea ţării noastre, mai bine, la valorile UE: "Trebuie să înţelegem că atunci când vorbim de Europa ne raportăm la valori precum democraţie, demnitate umană sau stat de drept. Massmedia face lucruri în acest sens prin simpla ei menire, însă în schimb, ce ar putea să facă în plus, mai mult şi mai bine pentru a promova aceste valori europene, în Ro, ar trebui să-şi păstreze scopul în pofida carenţelor existente, să fie şi acel liant imparţial, corect şi echilibrat care ameliorează deficitul de comunicare. Sunt valorile comunităţii pe care noi am îmbrăţişat-o cu mai bine de 15 ani, dacă vorbim de cazul NATO şi 12 ani dacă vorbim de cazul UE, sunt valori ce ţin de procesul de europenizare şi occidentalizare a României."


Rolul media din România devine şi mai important, odată cu preluarea de către România a preşedinţiei Consiliului UE, într-un an în care doar câteva luni ne despart de alegerile europarlamentare. Robert Lupiţu ne-a vorbit despre una dintre provocările media: "O problemă din ce în ce mai recurentă şi la nivelul UE, nu doar pe plan naţional: să-şi asume deplasarea publicului din zona unui consumator de informaţie, la cea a unui generator de opinie avizată şi critică. Practic asta presupune un efort din partea mass-media, pentru creşterea apetitului pentru cunoaştere din partea publicului, adică o abordare mereu transversală şi cu păstrarea viziunii de ansamblu asupra subiectului, eu o numesc connect the dots. Adică unirea tuturor pucntelor din jurul unui subiect pentru a crea o imagine de ansamblu, mai ales că vorbim de epoca dezinformării."


Într-o lume în care informaţia vine pe tot mai multe căi, simpla putere a informaţiei nu mai este o putere în sine, ne-a mai spus interlocutorul nostru şi a adăugat: "Media din România face foarte multe eforturi în acest sens, în perioada în care suntem este din ce în ce mai important să fie făcute şi mai multe eforturi, pentru că vorbim de combaterea ştirilor false şi a dezinformării prin manipulare şi propagandă. Cred că mai degrabă vorbim despre puterea clarităţii: claritatea expunerii, claritatea transmiterii informaţiei, claritate în combaterea informaţiilor false sau a celor prezentate trunchiat şi precar, întocmai pentru a manipula."


Mass-media are acest potenţial de a aduce claritate cetăţenilor, iar Comisia Europeană pledează pentru creşterea rolului media în crearea cetăţeanului european avizat.



www.rri.ro
Publicat: 2019-01-18 11:43:00
Vizualizari: 2002
TiparesteTipareste