Spaţiul european al educaţiei - provocări şi oportunităţi

spaţiul european al educaţiei - provocări şi oportunităţi Pe agenda Preşedinţiei române a Consiliului UE s-a regăsit, la finalul lunii februarie, şi Reuniunea Grupului la nivel înalt în domeniul educației și formării.

Pe agenda Preşedinţiei române a Consiliului UE s-a regăsit, la finalul lunii februarie, şi Reuniunea Grupului la nivel înalt în domeniul educației și formării. Organizat de Ministerul Educaţiei Naţionale, evenimentul s-a desfăşurat la Bucureşti, la Palatul Parlamentului. Discuţiile s-au concentrat în jurul temei generale Spaţiul european al educaţiei.


Toate statele membre ale UE au interesul să folosească întregul potențial al educației și culturii pentru a crea locuri de muncă și pentru a favoriza creșterea economică și echitatea socială, dar și pentru a-l transforma într-un mijloc prin care identitatea europeană să poată fi percepută în toată diversitatea sa. În această direcţie, Comisia Europeană a lansat inițiative menite să creeze un autentic Spațiu european al educației.


Prin acest Spaţiu se doreşte ca tinerii să primească educația și formarea optimă, care să le permită să-și găsească un loc de muncă oriunde în Europa. Concret, să fie perfect normal ca: tinerii să-şi desfăşoare o parte din studii în străinătate; diplomele de învăţământ preuniversitar şi superior să fie recunoscute în toate statele UE; să devină o regulă generală ca orice european să ştie două limbi străine; toată lumea să aibă acces la o educație de înaltă calitate, indiferent de nivelul socio-economic; și oamenii să simtă cu adevărat că sunt europeni, să fie conștienți de diversitatea Europei și de patrimoniul său cultural.


La Reuniunea de la Bucureşti a Grupului la nivel înalt în domeniul educației și formării a participat şi Ciprian Fartuşnic, expert, cercetător şi fost director al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei. Discuţia pe tema Spaţiului European al Educaţiei, la care au participat experţi şi oficiali din UE, a fost una extrem de prietenoasă şi deschisă, a declarat Ciprian Fartuşnic:


"Toată lumea a apreciat nevoia unui Spaţiu european al educaţiei. Toată lumea a spus că un astfel de spaţiu trebuie legat şi de alte iniţiative. De exemplu, un Spaţiu european al cercetării, un Spaţiu european al mobilităţii. Dar ce mi s-a părut interesant este că, totuşi, s-au conturat câteva viziuni destul de diferite în ceea ce priveşte modul în care configurăm un astfel de spaţiu. Există state care mai degrabă se uită la el ca al o metaforă şi văd doar un cadru foarte general de convergenţă a unor obiective pe termen lung ale sistemelor noastre de educaţie şi atât. De exemplu, s-a discutat mult despre acest fenomen al părăsirii timpurii a sistemului de educaţie şi a faptului că încă, în foarte multe state, avem un număr foarte mare de copii şi de tineri care părăsesc sistemul de educaţie înainte de a obţine măcar o calificare. Dar există şi state care îşi doresc o colaborare mult mai strânsă în ceea ce priveşte politicile educaţionale pe care le promovează fiecare stat. Am discutat, de exemplu, despre nevoia de a avea o mai mare convergenţă între profilul absolventului, aşa cum rezultă el din documentele de politici ale fiecărui stat - ce-şi doreşte un sistem de educaţie din, să spunem, Franţa să formeze, şi acest profil care rezultă din implementarea recomandării la nivel european a celor opt competenţe-cheie, acest cadru revizuit al competenţelor-cheie, promovat în 2018".


Un al doilea pachet de iniţiative dedicate Spaţiului european al educaţiei, prezentat de Comisia Europeană, include așa-numitele "universități europene" și legitimația europeană de student.



www.rri.ro
Publicat: 2019-03-13 09:29:00
Vizualizari: 1677
TiparesteTipareste