Educaţie pentru viaţă, în şcoală şi acasă

educaţie pentru viaţă, în şcoală şi acasă Recent, 154 de cadre didactice care formează minimum 4200 de elevi din 8 județe ale României plus municipiul București au beneficiat de instruirea oferită de proiectul "Pentru fete și băieți", derulat de Asociația "Tineri pentru tineri".

Recent, 154 de cadre didactice care formează minimum 4200 de elevi din 8 județe ale României plus municipiul București au beneficiat de instruirea oferită de proiectul "Pentru fete și băieți", derulat de Asociația "Tineri pentru tineri". Scopul proiectului: abordarea problemelor specifice pubertății cu elevii de gimnaziu, mai ales cu cei din clasele a VI-a și a VII-a. Motivul orientării către această grupă de vârstă îl constituie lipsa de informații observată la o mare parte din liceeni, adolescenți care ar fi trebuit deja să-și cunoască mai bine atât corpul, cât și emoțiile, dar și pericolele specifice vârstei. De altfel, lipsa de informații este considerată a fi parțial responsabilă și pentru anumite statistici îngrijorătoare: anual, 10% din femeile care nasc în România sunt minore și 6 din 10 mame adolescente nu au avut niciodată acces la date legate de sănătatea reproducerii. În plus, deși din 2004 există în învăţămîntul public disciplina opţională Educaţie pentru sănătate, care poate fi predată de la clasa I până la clasa a XII-a, doar 6% - 7% din numărul elevilor din sistemul preuniversitar au beneficiat de acest curs în anul școlar 2017 - 2018. 


Acesta este contextul în care Asociația "Tineri pentru tineri" derulează proiectul "Pentru fete și băieți", tocmai pentru a-i ajuta pe profesori să discute cu elevii pe aceste teme sensibile și din punct de vedere psihologic, nu doar fiziologic, aflăm de la Adina Marea, coordonatorea proiectului:

"Este un program destinat diriginților care țin sau nu cursul opțional "Educație pentru sănătate". Ceea ce am realizat noi - adică suportul de curs destinat cadrelor didactice și caietul de lucru pentru elevi - pot fi utilizate atât la ora de dirigenția, cât și pentru ora de "Educație pentru sănătate", acolo unde s-a ales predarea ei. În perioada pubertății, în afară de faptul că apar diverse schimbări hormonale naturale pe care le înțeleg sau nu, care le sunt sau nu le sunt explicate, apare și un nou spectru de emoții. Este important ca ei să știe cum să le gestioneze. În plus, la această vârstă, copiii sunt foarte interesați de comunicarea și relaționarea cu ceilalți, inclusiv de relaționarea romantică. Vor să știe cum comunicăm unii cu alții, ce înseamnă comunicarea convingătoare, cum ne protejăm și ce înseamnă comunicarea în mediul virtual, care este imaginea de sine în mediul real și cel virtual. Sunt și vulnerabili în fața persoanelor rău intenționate care există în mediul online. Tinerii trebuie să afle cum să facă diferența."


Profesorii și elevii au învățat cum să comunice mai bine între ei pe subiecte precum: corpul uman și dezvoltarea la pubertate, stima de sine și relaționare, modalități de prevenire a violenței, valori, familie și planuri de viitor. Dacă elevii sunt slab informați pe aceste teme, cât de pregătiți sunt profesorii să le abordeze. 


Adina Manea: "Lucrul cel mai important în relația cu profesorii este faptul că ei au intenția și doresc să contribuie la binele copiilor. De asemenea, ei își asumă faptul că au unele carențe în a înțelege problemele generațiilor mai tinere și că au nevoie de sprijin prin formare. Mai mult decât atât. Noi am intenționat de la bun început ca părinții să fie parte din conversație. După ce am realizat formarea cadrelor didactice, dânșii au mers la clasele unde sunt diriginți și au aplicat ce au învățat la cursurile noastre. În plus, cadrele didactice, elevii implicați în proiect împreună cu voluntarii asociației "Tineri pentru tineri" realizează niște activități la care invită și părinții cu care să comunice despre temele de la cursuri. Astfel, părinții sunt invitați să-și amintească faptul că și ei au trecut prin această vârstă și cât de greu le-a fost și, de asemenea, să-și dea seama cât de important este să-și sprijine copiii în parcursul de la pubertate la adolescență."


Dintre școlile participante la proiectul "Pentru fete și băieți", 29 unități școlare au fost în mediul urban și 16, în cel rural, știut fiind faptul că ultima zonă este dezavantajată din multe puncte de vedere în România. 

Adina Manea: "Am vrut să vedem care este reacția comunităților de părinți și a comunităților școlare din mediul rural despre care statisticile naționale ne arată date îngrijorătoare privind sărăcia, dezavantajarea sau nivelul redus de educație. Mă refer la datele care ne arată clar că, în prezent, ruralul este net dezavantajat față de urban. Noi am vrut să vedem dacă reacția oamenilor de acolo e la fel de întunecată ca statisticile, dar ei au reacționat, de fapt, foarte bine. Toată lumea a fost încântată de efectul cursurilor asupra copiilor și de modul în care au decurs întâlnirile cu părinții."


Rămâne de văzut în ce măsură modelul de comunicare dintre profesori și elevi implementat de Asociația "Tineri pentru tineri" va fi aplicat pentru ca nivelul de informații și de auto-cunoaștere să crească. 



www.rri.ro
Publicat: 2019-03-13 12:33:00
Vizualizari: 957
TiparesteTipareste