Tinerimea artistică

tinerimea artistică În România, primul grup de tineri care au contestat ceea ce considerau că era vetust la vremea lor a fost grupul literar-estetic de la Iaşi, intitulat "Junimea"

Tinerii, în comparaţie cu bătrânii, şi-au propus mereu un program radical de schimbare a ordinii sociale, indiferent că vorbeau despre economie, politică, artă şi cultură. În România, primul grup de tineri care au contestat ceea ce considerau că era vetust la vremea lor a fost grupul literar-estetic de la Iaşi, intitulat "Junimea". Radicalismul tinerilor s-a accentuat către sfârşitul secolului al 19-lea şi începutul secolului 20 animaţi şi de ideea revoluţiei şi a schimbării. În artă formele radicale ale modernităţii estetice contestau convenţiile artistice de până atunci şi astfel apărea Art Nouveau în spaţiul francofon şi Sezession în cel german, denumit şi "Jugendstil", de la numele revistei vieneze de avangardă artistică "Jugend". 


Pe acest fundal de idei, şi în România apărea "Tinerimea artistică", un curent modernist care copia aproape mot-a-mot temele şi conceptele vehiculate în Occident. Esteticianul şi filosoful de artă Erwin Kessler consideră că apariţia Tinerimii artistice, o reacţie la arta oficială, este o manifestare românească a curentului european.   "Multe dintre ţâşnirile, dintre creaţiile sau concepţiile noi, au pornit nu dintr-un prea-plin ci dintr-un neajuns. Prima frustrare poartă acest nume fantastic, primăvăratec, şi are această imagine extraordinară de amestec de franţuzesc şi englezesc, şi anume "tinerime artistică". Sugerează întru totul primăvară, sugerează întru totul începuturi, aproape un debut de naţiune artistică aş spune. Însă în spatele numelui se află o poveste de frustrare. Tinerimea artistică a apărut dintr-o lipsă resimţită în raport cu bătrânii. Nu putem vorbi pentru acea perioadă de o artă inovatoare care să fie încredinţată, cum se întâmplă acum, studenţilor din anii II şi III de la arte vizuale. Tinerimea artistică este o artă a tinerilor pe la 30-35 de ani, pe atunci aceasta era vârsta potrivită."

            

Marele eveniment al începutului de secol a fost Expoziţia Universală de la Paris din 1900. A fost prilejul pentru toate ţările, deci şi pentru România, de a arăta cine erau. Erwin Kessler.  "Tinerimea artistică a apărut în siajul unei frustrări care s-a numit Expoziţia Universală de la Paris, deschisă între 14 aprilie şi 12 noiembrie 1900. A fost marea expoziţie care a şi marcat La belle epoque. Expoziţia Universală de la Paris a fost locul unde geopolitica s-a jucat la nivel cultural, a fost locul unde s-a făcut istoria civilizaţiilor, la începutul secolului 20. În cazul României, pentru prima dată, trebuia să-şi facă imagine, era un loc de imagine, de obicei contrastată cu ceea ce se presupunea despre ţările respective că reprezintă. România se prezintă atunci, ca şi acum, schizoidă. Pe de-o parte face un pavilion naţional care arată ca o sondă petrolieră, ca un pas înainte, spre viitor. Este România industrială însă înăuntru sunt icoane, căluşarul, ii, artă ţărănească. România se recomanda aşa, o ţară care în interiorul unei pojghiţe industriale avea un imens corp tradiţional ţărănesc. Dar era o schizofrenie justificată întru totul de realitate, peste 75% din populaţie era în mediul rural."


Nicolae Grigorescu era pictorul oficial, considerat fondatorul şcolii româneşti de pictură. Când acesta refuză să expună considerând spaţiul alocat mult prea mic, alţi artişti ies la rampă. Expoziţia Universală de la Paris a fost declanşatorul energiilor celor care resimţeau acut că arta mergea într-o direcţie care se manierizase. 


Erwin Kessler.   "Acolo se creează o fisură pentru modernizare şi modernitate. Şi vin următorii cei mai buni care zic că ei vor să fie acolo. Nu erau ariviştii pentru că vorbim despre Ştefan Luchian şi Theodor Pallady, norocul a fost că şi următorii cei mai buni erau foarte buni. Au primit provocarea de a se insera în spaţiul mic, într-un colţ, de la Grand Palais. Cum spunea în acea vreme Dimitrie Olanescu, "sala de expoziţie era atât de inconfortabilă şi izolată într-un colţ din Grand Palais încât tinerii artişti români s-au simţit frustraţi şi să se gândească la ceva mai bun pentru viitor." Nemulumirea celor care expuseseră în acele condiţii a determinat ca un an mai târziu, pe 3 decembrie 1901, cam o duzină de artişti dar nu de duzină, toţi studiind în străinătate la Paris şi la Munchen, să se reunească în ceea ce se va numi "Tinerimea artistică". Printre ei erau Ştefan Luchian, Gheorghe Petraşcu, Frederick Storck."


Cu toate că milita pentru reînnoirea canoanelor, pentru realism şi pictura socială, Tinerimea artistică introduce în arta românească elitismul. Erwin Kessler. "Tinerimea artistică nu era prima societate a artiştilor români de tipul asociaţie. De la 1890 se înfiinţase "Cercul artistic", un fel de "veniţi cu toţi, grămadă". Se înscria cine voia şi era primit. Tinerimea artistică introduce o diferenţă esenţială, este o asociaţie elitistă. A durat din 1901 până în 1947, când regimul comunist a închis-o, niciodată n-a publicat un tratat de estetică, un manifest sau o culegere de texte ale artiştilor respectivi. Cei din Tinerimea artistică au făcut doar expoziţii şi cataloage ale acelor expoziţii. Ţinta lor aceasta era: să organizeze saloane. Şi aceasta era o primă modernizare, salonul, altul decât salonul oficial patronat de stat. E un salon patronat de asociaţii de artişti cu o anumită exigenţă interioară, exigenţă care, pe scurt, se numeşte modernitate."

            

Din contestarea pe care o făcea Tinerimea artistică la 1900, arta românească avea să se revitalizeze. Şi să scrie o nouă istorie în avangardism, absurd şi suprarealism.


www.rri.ro
Publicat: 2019-04-22 14:07:00
Vizualizari: 401
TiparesteTipareste