Protecţia consumatorilor în UE

protecţia consumatorilor în ue Concurenţa în Uniunea Europeană exercită o presiune constantă asupra întreprinderilor pentru a pune la dispoziţia consumatorilor o ofertă cât mai variată, la cele mai bune preţuri.

Concurenţa în Uniunea Europeană exercită o presiune constantă asupra întreprinderilor pentru a pune la dispoziţia consumatorilor o ofertă cât mai variată, la cele mai bune preţuri. Concurenţa face parte din regulile de joc ale unei pieţe libere şi este în interesul consumatorilor, beneficiarii finali. Dar cum uneori, întreprinderile încearcă să denatureze concurenţa,  Comisia Europeană luptă pentru a garanta buna funcţionare a pieţelor şi câteodată trebuie să prevină sau să corecteze comportamentele anticoncurenţiale.


Recent Comisia Europeană a blocat fuzionarea a doi mari producători de oţel din Uniunea Europeană, iar Comisarul european Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenței, a explicat motivele aceastei decizii:  "Astăzi Comisia a decis să se opună fuzionării a doi mari producători de oţel. Investigaţia noastră a arătat că această fuziune ar fi dus la un preţ mai mare pentru produsele de oţel, folosite în industria de ambalat conserve şi de către manufacturierii principali. Aceasta ar fi dăunat competitivităţii europene, în aceste sectore şi ar fi condus la creşterea preţurilor, pentru consumatorii ce cumpără produse conservate şi maşini."


Firmele interesate să fuzioneze ar fi trebuit să aducă dovezi că respectă regulile competitivităţii, dar cum nu au făcut-o, Comisia Europeană a intervenit şi a blocat fuzionarea. Comisarul european Margrethe Vestager a adăugat:  "Decizia de azi e doar a zecea fuziune pe care o blocăm, în ultimii 10 ani. Pe aceeaşi perioadă am aprobat peste 3 mii de fuziuni, iar 90 % dintre acestea s-au încheiat fără condiţii suplimentare. Am observat un val de fuzionări recent. Doar anul trecut numărul de fuzionări, cu care Comisia a fost notificată, a depăşit 400. Principiul nostru atunci când analizăm aceste fuzionări este mereu acelaşi: să ne asigurăm că pentru consumatorii europeni nu există niciun prejudiciu de tipul creşterii preţului, reducerea gamei de produse din care pot alege sau scăderea inovaţiei."


Şi cum oţelul este parte esenţială a multor produse, Comisia Europeană a vrut să se asigure că această fuzionare nu va conduce la creşterea produselor ambalate în conservă din  supermarketuri sau a celor folosite în industria constructoare de maşini. Şi cum în aceste domenii industriale sunt angajaţi milioane de europeni, ei depind de un acces competitiv la oţel, pentru ca afacerile lor să fie viabile. Industria ambalării produselor alimentare are peste 60 mii de angajaţi. Aşa că preţul oţelului este important pentru multe companii, de el depinzând ca preţul produselor finale să fie tot accesbil. Şi în acest sens am primit explicaţii că din preţul unei conserve de roşii, de exemplu, jumătate o reprezintă preţul cutiei de conserve.



www.rri.ro
Publicat: 2019-06-19 10:56:00
Vizualizari: 175
TiparesteTipareste