Autoritatea Europeană a Muncii şi-a început activitatea

autoritatea europeană a muncii şi-a început activitatea Autoritatea Europeană a Muncii cu sediul la Bratislava, capitala Slovaciei, şi-a început activitatea, pe 16 octombrie.

Autoritatea Europeană a Muncii cu sediul la Bratislava, capitala Slovaciei, şi-a început activitatea, pe 16 octombrie, la doi ani după ce președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, anunța ideea înființării unei astfel de agenții. 


Prezent la ceremonia inaugurală președintele Comisiei Europene a declarat că "Autoritatea Europeană a Muncii reprezintă piatra de temelie a eforturilor noastre de a face ca normele UE în domeniul muncii să fie corecte, eficace și aplicabile. Autoritatea va asigura o mai bună informare a lucrătorilor și a angajatorilor cu privire la drepturile și obligațiile lor și va sprijini autoritățile naționale din domeniul muncii în activitățile lor transfrontaliere. Se face astfel încă un mare pas către o piață europeană a forței de muncă integrată, bazată pe încredere, pe norme fiabile și pe o cooperare eficace". 


Beneficiari direcţi vor fi milioane de europeni care locuiesc sau lucrează în alt stat membru, precum și milioane de întreprinderi care desfășoară activități transfrontaliere în UE.


 

Potrivit celor mai recente date, aproximativ 17,5 milioane de cetățeni europeni locuiesc sau muncesc în prezent în alt stat membru - de două ori mai mult decât în urmă cu zece ani. Printre obiectivele Autoritaţii Europene a Muncii figurează facilitarea accesului cetățenilor și al întreprinderilor la informații referitoare la drepturile și obligațiile lor; înlesnirea cooperării dintre statele membre în ceea ce privește asigurarea respectării legislației Uniunii, inclusiv prin facilitarea inspecțiilor comune și concertate și prin combaterea muncii nedeclarate, medierea și facilitarea demersurilor pentru soluționarea cazurilor de litigii transfrontaliere. 


Despre rolul Autorităţii ne dă detalii Dumitru Fornea, reprezentantul României în Comitetul Economic şi Social European (CESE): "Această Agenţie vine să reglementeze aspecte transfrontaliere privind relaţiile de muncă şi coordonarea sistemelor sociale dintr-o perspectiva europeană, pentru că dacă la nivel naţional avem inspecţia muncii şi inspectoratele teritoriale de muncă, la nivel transnaţional se vedea lipsa unei capacităţi de acţiune europene atunci când erau sesizate situaţii, mai ales în cazul lucrătorilor care lucrau în regim transfrontalier. Autoritatea va crea o pagina web în care toate informaţiile legate de muncă, de contractele colective de muncă, instituţiile abilitate la nivel naţional, regional pentru supravegherea relaţiilor de muncă, practic toate se vor regăsi pe acest portal centralizat şi aceasta va fi şi una din funcţiile Autorităţii, de a permite un acces simplificat la toate bazele de date care există pe teritoriul Uniunii Europene". 


Activitățile Autorității Europene a Muncii sunt legate de normele privind mobilitatea forței de muncă: libera circulație și detașarea lucrătorilor, coordonarea sistemelor de securitate socială și legislația specifică din sectorul transportului rutier. Nu vor fi create noi competențe la nivelul Uniunii, statele membre rămânând în totalitate responsabile cu aplicarea normelor privind forța de muncă și securitatea socială. Autoritatea va acumula treptat resurse financiare și umane, ajungând până în 2024 la un buget anual de 50 de milioane euro și la un personal format din 140 de angajați.



www.rri.ro
Publicat: 2019-10-28 12:22:00
Vizualizari: 1383
TiparesteTipareste