Sarah Grant (Anglia)

sarah grant (anglia) Sarah Grant vine din Marea Britanie, din Wimbledon. A studiat la Londra literatura engleză, iar acum este profesoară şi traducătoare.

Sarah Grant vine din Marea Britanie, din Wimbledon. A studiat la Londra literatura engleză, iar acum este profesoară şi traducătoare. Prima oară a ajuns în România în anul 2000 şi atunci s-a îndrăgostit de ţara noastră, unde a călătorit de mai multe ori. Îşi dorea dintotdeauna să viziteze aceste locuri, pentru că îi păreau exotice şi nimeni din jurul ei nu era curios în afară de ea.

În cele din urmă, după câteva vizite, în 2015 Sarah s-a mutat definitiv în România, loc pe care l-a îndrăgit şi mai mult de când i-a devenit a doua casă. Era familiarizată cu atmosfera bucureşteană, pentru că venea de la Paris, unde locuise 22 de ani înainte de experienţa românească. Şi totuşi, Bucureştiul e un oraş aparte, pe care Sarah l-a descoperit în timp şi pe care îl iubeşte cu sinceritate. După primul interviu pe care ni l-a acordat în acest an, Sarah Grant revine la Radio România Internaţional cu câteva recomandări pentru cei care ar dori să viziteze sau să investească în ţara noastră:

"Sunt atât de multe motive pentru care România merită vizitată: frumuseţea ei, oamenii ei minunaţi. Avem atât de mulţi copii care au rezultate deosebite la olimpiade, care nu primesc deloc atenţie în mass media, la fel ca şi copiii străluciţi din şcolile primare. Ei au nevoie să fie promovaţi, fiindcă aici avem unii dintre cei mai buni oameni de IT pe care i-am întâlnit vreodată, avem muzicieni excelenţi, avem scriitori extraordinari. Aici este atât de multă creativitate, iar acest lucru trebuie încurajat, nu doar prin evenimente underground sau prin festivaluri mai mici sau mai mari ici şi colo. E nevoie de o promovare constantă, pe scară largă. Dacă mergeţi într-o librărie din Franţa, spre exemplu, n-o să găsiţi prea multe volume ale autorilor francezi la secţiunea noi best sellers. Aici, dacă intraţi în Humanitas la raftul cu noi autori, o mulţime sunt români. România merită investiţii şi merită să fie cunoscută, să fie explorată, sunt atât de multe straturi de descoperit."

Sarah Grant şi-a dorit din copilărie să vină în România, care i se părea un ţinut exotic şi misterios. A sosit în România prima oară în anul 2000 şi a fost încântată de ceea ce a descoperit. Mărturiseşte că a fost cucerită pe viaţă de meleagurile noastre, pe care a vrut să le exploreze în anii care au urmat. Una din întâmplările care i-au rămas în memorie de atunci este ca o scenă de film, iar Sarah a rămas impresionată de dezinvoltura cu care oamenii se ajută unii pe alţii în România:

"Era prima mea vizită şi nu ştiam încotro mergeam. Aveam nevoie de un hotel, dar nu de unul scump şi eram pe drumuri de câteva ore, încercând să găsesc un loc unde să mă cazez. La un moment dat îmi amintesc că m-am oprit pe bulevardul Carol I colţ cu bulevardul Magheru, m-am aşezat pe valiză şi am început să plâng. Îmi spuneam: o, Doamne, mi-am dorit atât de mult să vin aici şi acum trebuie să plec fiindcă nu am unde sta. Atunci s-a oprit lângă mine un taxi, şoferul a lăsat geamul în jos şi mi-a zis: "ce faceţi, doamnă?" S-a dat jos din maşină şi a continuat: "de ce plângeţi aşa, la colţul ăsta de stradă?" I-am răspuns că nu ştiam ce să fac, că nu voiam să stau unde eram cazată şi că mai aveam zece zile de petrecut în România, că nu-mi permiteam un hotel, nu ştiam ce să fac, dar că nu voiam să plec acasă. El mi-a zis: nu vă faceţi griji, suntem în România, ţara tuturor posibilităţilor. Şi a deschis portbagajul cu o şurubelniţă, a zvărlit valiza înăuntru şi mi-a spus: urcaţi în maşină. Iar eu m-am gândit că ori voi sfârşi tăiată bucăţi într-o pădure, ori acesta va fi salvatorul meu.

Aşadar, m-am suit în taxi, cu ochii umflaţi de plâns şi mânjiţi de mascara, transpirată toată, nu arătam prea îngrijit. El m-a întrebat: cunoaşteţi Bucureştiul, iar eu i-am răspuns că nu. Ei, atunci vă fac eu un tur. Şi mi-a arătat Ateneul, Capşa, Opera şi toată zona centrală a oraşului. Şi tocmai când urcam pe bulevardul Elisabeta, a fost oprit de un cuplu care, în mod ciudat, voiau să meargă la Piteşti. Iar el m-a întrebat din nou: vă supăraţi dacă mergem la Piteşti? Eu am răspuns că nu. Şi aşa am plecat la Piteşti. Şoferul i-a întrebat pe cei doi dacă ştiau vreun loc unde aş putea locui în următoarele zece zile care să nu fie prea scump. Doamna a scos telefonul şi a vorbit cu cineva, iar eu habar nu aveam ce zicea, însă la final mi-a spus: gata, s-a rezolvat, vă vom da o cameră la hotelul pe  care îl deţine sora mea, foarte aproape de Cişmigiu.

Haideţi cu noi la Piteşti, lăsaţi-ne acolo, iar la final duceţi-o pe doamna la hotelul de lângă parc. Acolo mi-am petrecut următoarele zece zile, în vizita din anul 2000. Am cunoscut tot personalul hotelului şi am învăţat toate locurile de lângă Cişmigiu, care a devenit zona mea. E povestea bunătăţii oamenilor. Îmi amintesc că era Paştele şi i-am oferit taximetristului o pungă de ouă de ciocolată pentru copiii lui şi ne-am împrietenit. Peste ani, când fiul lui a plecat în Belgia, i-am dat numărul meu de telefon să mă sune pentru orice problemă. Ani de zile am păstrat legătura cu acel şofer de taxi care a fost atât de amabil şi nici măcar nu m-a lăsat să plătesc cursa. Aşadar am văzut Bucureştiul, am cunoscut doi oameni minunaţi, am ajuns la Piteşti, iar la final am coborât la Cişmigiu...a fost o întreagă aventură! Bunătatea oamenilor, asta înseamnă pentru mine România, bunătatea, generozitatea şi căldura oamenilor."