Republica Moldova, încotro?

republica moldova, încotro? Republica Moldova (ex-sovietică, majoritar românofonă) este deja la al treilea guvern în nici jumătate de an - după doar cinci luni, cabinetul condus de pro-occidentala Maia Sandu a fost demis prin moţiune de cenzură...

Republica Moldova (ex-sovietică, majoritar românofonă) este deja la al treilea guvern în nici jumătate de an - după doar cinci luni, cabinetul condus de pro-occidentala Maia Sandu a fost demis prin moţiune de cenzură depusă chiar de socialiştii din coaliţia aflată la guvernare. 


În bună măsură, un parcurs previzibil - socialiştii anunţaseră că vor depune moţiune de cenzură în cazul în care Maia Sandu îşi va angaja răspunderea pentru un proiect de modificare a Legii procuraturii, care prevede acordarea unor împuterniciri primului ministru în procesul de selectare a candidaţilor la funcţia de procuror general. 


Încă de la constituirea sa, în luna iunie, coaliţia între pro-europeni şi socialişti a fost privită de mulţi ca fiind una nefirească, o soluţie la limită pentru instalarea unui guvern la capătul a trei luni de negocieri care se dovediseră zadarnice. 


Invitat la Radio România, Dan Dungaciu, directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Române, explică ce a rezolvat la momentul constituirii coaliţia între pro-democraţi şi socialiştii lui Igor Dodon: 


"Două lucruri: primul lucru - legat de politica internă a Republicii Moldova, anume debarcarea domnului Plahotniuc şi deblocarea situaţiei create de faptul că Partidul Democrat, domnul Plahotniuc personal bloca instituţiile de la Chişinău. Deci, pe plan intern, debarcarea domnului Plahotniuc, asta a fost miza. După "descălecatul" din 3 iunie în care la Chişinău au fost prezenţi concomitent un reprezentant al Departamentului de Stat, comisarul european pentru extindere şi un reprezentant al Kremlinului, în speţă, celebrul domn Kozak, s-a întâmplat această coaliţie. 

Deci planul intern a fost acesta: debarcarea domnului Plahotniuc. Dar planul mai complicat ţine de această aşezare de stele, a astrelor strategice - pentru prima dată, cei trei actori importanţi, semnificativi în Republica Moldova, s-au aşezat la aceeaşi masă, chiar dacă nu fizic, şi au convenit ca o coaliţie contra naturii, nefirească, să se petreacă. Adică, estul şi vestul să facă o coaliţie sau reprezentanţii politici ai estului şi ai vestului să facă o coaliţie. Sigur că e o naivitate să credem că cei trei mari care "au descălecat" la Chişinău s-au întâlnit acolo doar pentru domnul Plahotniuc. E o naivitate! Planul geopolitic a fost totdeauna prezent, planul strategic, geopolitic era întâlnirea dintre Uniunea Europeană, Rusia şi Statele Unite. Acela a fost, după părerea mea, resortul acestei coaliţii. Planul acesta strategic trebuie pus în corelaţie cu ce se petrece în Ucraina, Ucraina este cheia de înţelegere a regiunii, nu Republica Moldova." 


Pentru Republica Moldova planul a fost acela de degeopolitizare, consideră Dan Dungaciu, potrivit căruia, într-o zonă a ipotezelor strategice, dacă cineva se gândeşte că spaţiul dintre Uniunea Europeană şi Federaţia Rusă trebuie amenajat în aşa fel încât să nu fie iritant strategic nici pentru Uniunea Europeană, nici pentru Rusia, sigur că Ucraina şi Republica Moldova trebuie să fie într-o asemenea aşezare cât să dea satisfacţie ambelor părţi, să nu mai fie o problemă de contencios: 


"Şi sigur că asta se poate realiza, cel puţin în perspectiva Rusiei, prin crearea unor aşa-numite federaţii, nu se mai numesc federaţii astăzi în limbajul diplomatic al Moscovei, se numesc "state cu statut special" - în Ucraina, Donbas, în Republica Moldova, Transnistria - dar, prin intermediul cărora, aceste zone cu statul special, zone separatiste, să se poată controla până la urmă sau să existe o pârghie puternică de control în ceea ce priveşte politica de securitate şi externă, şi a Chişinăului şi a Kievului. Cam acesta este planul, gândirea rusească, pe această zonă. 

Probabil că unii au fost de acord cu această încercare, cu această tentativă, şi în Republica Moldova această coaliţie, cea mai largă din istoria Republicii Moldova - ei, această coaliţie largă era cel mai bine plasată din istoria Republicii Moldova pentru a implementa acest proiect. Pentru că exista legitimitate şi din partea Estului şi din partea Vestului. Ruşii ştiu foarte bine că Memorandumul Kozak a eşuat în 2003 pentru că era un plan rusesc. Nefiind Vestul la masă, sigur le-a fost uşor să fie contracarat. Acum, în această guvernare era şi Vestul la masă şi, deci, un asemenea proiect, teoretic, putea să fie funcţional."


După căderea guvernului Maia Sandu,preşedintele pro-rus al Republicii Moldova, Igor Dodon, l-a desemnat pe consilierul prezidenţial Ion Chicu să formeze un nou cabinet, iar la scurt timp Parlamentul vota, deja, învestirea unui guvern socialist filorus, în care majoritatea celor 11 miniştri sunt apropiaţi ai preşedintelui Igor Dodon. La Bucureşti, autorităţile române au avertizat că, în contextul actual, sprijinul României vecine, inclusiv financiar, va fi strict condiţionat de continuarea reformelor esenţiale pentru democraţie şi pentru parcursul european, iar disponibilitatea Executivului român de a coopera cu un guvern de la Chişinău care nu ar oferi garanţii serioase pentru o democraţie autentică va fi foarte mică.




www.rri.ro
Publicat: 2019-11-22 11:52:00
Vizualizari: 1037
TiparesteTipareste