Subprogramul MEDIA al Uniunii Europene

subprogramul media al uniunii europene ”Subprogramul MEDIA al Uniunii Europene sprijină capacitatea industriei cinematografice europene de a se dezvolta, de a distribui și promova operele audiovizuale.”

Subprogramul MEDIA dispune de 56% din bugetul de 1,46 miliarde de euro al programului "Europa Creativă" pentru perioada 2014-2020. 


Dumitru Fornea, membru al Comitetului Economic şi Social European, raportor pentru programul Europa Creativă, ne vorbeşte despre importanţa subprogramului MEDIA:


"Pentru multe state membre acest suprogram MEDIA a înseamnat un aport financiar semnificativ, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul media. Zilele acestea mă uitam la HBO, unde era difuzat un film german, serialul Babylon Berlin. Uitându-mă pe datele subprogramului MEDIA constat că respectivul film a fost cofinanţat de către Comisia Europeană cu aproximamtiv un milion de euro, la o cofinanţare de 6%. Aşa că majoritatea beneficiarilor subprogramului MEDIA, se poate constata în urma analizelor, sunt statele mari din Europa, ca Germania, Franţa, Italia, Polonia. Urmează Olanda, Austria, Belgia şi statele care au o tradiţie în antreprenoriatul în zona culturală şi media. Din păcate, când comparăm cu situaţia din România, constatăm că finanţările sunt destul de mici la rate de cofinanţare destul de mari. Dar aceasta este, într-un fel, partea interesantă a acestui program, cu cât dispui de fond mai mare, cu atât îţi scade rata de cofinanţare, este normal să fie aşa. UE umăreşte un impact al acestor programe în piaţa audiovizualului european. De asemenea, se poate constata sprijinirea companiilor care produc jocuri. Dacă urmărim statistica pusă la dispoziţie de către Comisia Europeană vom observa că un procent semnificativ din producţiile audio vizuale europene sunt realizate cu sprijinul acestui program MEDIA din cadrul Europa Creativă."




MEDIA îşi mai propune îmbunătățirea capacității operatorilor din sectorul audiovizualului de a elabora opere audiovizuale europene și care să aibă potențialul de a circula în UE și în afara acesteia și de a facilita coproducțiile europene și internaționale, inclusiv de televiziune. Dumitru Fornea, membru al Comitetului Economic şi Social European, raportor pentru programul Europa Creativă. 


"S-au făcut foarte mult şi în acest sens, dacă ne uităm pe cifrele Comisiei Europene, se vorbeşte foarte mult de aceste schimburi culturale. Foarte mulţi actori au avut ocazia actori să meargă dintr-un stat în altul, să lucreze în diverse teatre sau în producţia de filme. S-au format reţele de cinema, există formare profesională continuă pentru actori, de asemenea pentru profesioniştii care lucrează în producţii media. Producţii renumite au fost realizate în totalitate cu sprijinul programului MEDIA, producţii la care au participat actori, regizori, echipe de filmare din statele UE. De exemplu, în 2018, Marea Britanie anunţa ca absorbţie prin programul lor Creative Europe Desk UK aproximativ 74 de milioane de Euro. Spun asta pentru că Marea Britanie, care doreşte să iasă din UE, a fost unul dintre principalii beneficiari ai acestui program."


În România, în perioada 2007-2014 profesioniștii din industria cinematografică au accesat fonduri MEDIA în valoare de peste 7 milioane de euro în cadrul licitațiilor de proiecte pentru domeniile de formare, dezvoltare distribuție şi festivaluri de film.



www.rri.ro
Publicat: 2019-12-12 10:30:00
Vizualizari: 1033
TiparesteTipareste