Sinagogi demolate în București

sinagogi demolate în bucurești Capitala României a avut un cartier evreiesc care în decursul timpului a suferit transformări urbanistice. Demolările nu au ocolit nici sinagogile, cele mai importante locuri de coeziune comunitară.

Capitala României a avut un cartier evreiesc care în decursul timpului a suferit transformări urbanistice. Demolările nu au ocolit nici sinagogile, cele mai importante locuri de coeziune comunitară.


Evreii în București apar prima oară în documentele scrise la jumătatea secolului al 16-lea, în timpul domnitorului Mircea Ciobanul, după ce strămoșii lor fuseseră expulzați din Spania în 1492. Cei mai mulți evrei din Spania, sefarzii sau evreii "spanioli" așa cum li s-a mai spus, refugiați în Imperiul otoman, au format baza comunității de cultură și civilizație evreiească din capitala României. Sefarzii s-au așezat în mahalaua Popescului, un cartier care astăzi începe din centrul Bucureștiului, din spatele Pieței Unirii, și se întinde către est. Natural, o comunitate închegată are și locașuri de cult, iar sinagogile au fost puncte centrale în viața evreilor bucureșteni. Un alt episod al menționării timpurii a evreilor bucureșteni este unul tragic. Pe 13 noiembrie 1593, principele Munteniei Mihai Viteazul declanșa campania militară antiotomană prin uciderea tuturor celor cărora le datora bani, printre ei creditori turci și evrei.


Politica de reconstruire și sistematizare a Bucureștiului inițiată de Nicolae Ceaușescu după cutremurul din 1977 a fost una care a depășit cu mult cerințele refacerii stricăciunilor produse de seism. Astfel, cartierul Uranus și cartierul evreiesc au fost cele două cartiere vechi ale orașului care au suferit cel mai mult, clădiri religioase și reședințe personale de o mare valoare fiind pierdute. Cezar Petre Buiumaci este istoric la Muzeul Municipiului București și el a arătat că momentul de început al transformării celei mai ample a centrului Bucureștiului din secolul 20 a fost seara de 4 martie 1977.  "Debutul tragediei acestor cartiere, cutremurul din 4 martie 1977, cutremur care îi dă ocazia lui Ceaușescu să schimbe fața Bucureștiului. În așa-numitul proces de reconstrucție al orașului, Ceaușescu testează reacția populației la demolarea bisericii Ienei. Într-un timp foarte rapid ea dispare și doar prin protestul cătorva personalități nu este salvată."


Recuperarea memoriei acelor clădiri și cercetarea istorică și urbanistică a cartierelor pierdute se face astăzi numai pe baza documentelor fotografice. Cei demolați au lăsat în urmă fotografii cu ei în pragul caselor care urma să cadă sub lamele buldozerelor și a uriașelor bile de demolat, fotografii cu casele însele și cu cele ale vecinilor, cu străzile pe care locuiau. Printre clădirile dispărute au fost și sinagogile, cele câteva care au supraviețuit sunt în spatele unor blocuri comuniste, așa cum e Sinagoga Mare. Anca Tudorancea coordonează din partea Centrului de Studiere a Istoriei Evreilor din România "Wilhelm Filderman" proiectul sinagogilor demolate.  "Două sinagogi au fost salvate, ambele sunt astăzi muzee ale comunității. Aceasta este o poveste de spus. Cum au fost ele salvate deoarece planul de sistematizare le viza și pe ele. Din fericire, templul Unirea Sfântă, care este astăzi muzeul de istorie și cultură al evreilor din România "Nicolae Cajal" este unul dintre exemplele care nu numai că a supraviețuit dar a salvat și jumătate din stradă. Se poate vedea acea stradă Mămulari, o stradă religioasă, o stradă a evreilor croitori în mare parte. Este o stradă cu case moderniste unde istoricii pot găsi și plăci comemorative legate de alte personalități românești cum a fost Corneliu Coposu care a locuit acolo."


Repertoarul sinagogilor pierdute este impesionant. Sinagoga Fraterna de pe strada Mămulari, ridicată în 1863, lăcaș de cult al breslei croitorilor, afectată de cutremurul din 1977, este demolată în 1986. Templul Cahal Grande de pe strada Negru Vodă, ridicat în 1819, reconstruit în 1890, devastat de legionari în 1941, este demolat în 1987. Templul tâmplarilor, ridicat în 1842 și reconstruit în 1895, vandalizat de legionari în 1941, este demolat în 1984. Sinagoga Adath Ieșurim, situată în imediata apropiere a Templului tâmplarilor, de rit mozaic ortodox și ridicată în 1915, este demolată în 1984, ca și vecina sa. Sinagoga Gaster de pe intrarea Sticlari a fost una dintre cele mai moderne clădiri la vremea sa, frecventată de elita evreimii bucureștene. Ridicată în 1858 de familia Gaster, din care a făcut parte și celebrul filolog Moses Gaster, reconstruită în 1903, avariată la cutremurele din 1940 și la cel din 1977, va dispărea în 1987. Sinagoga Malbim, cea mai impresionantă, s-a aflat pur și simplu în mijlocul viitorului bulevard Victoria Socialismului. Ridicată în 1864 la inițiativa șef-rabinului Meir Leibush Wisser, reconstruită în 1912, vandalizată de legionari în 1941, avariată la cutremurul din 1977, e demolată în 1986.


Proiectele care recuperează arhitectural și urbanistic viețile oamenilor sunt și proiecte antropologice. Au existat oameni șocați după pierderea caselor, mulți nu și-au regăsit mult timp harta interioară, așa cum spune Anca Tudorancea.  "Ce se întâmplă cu evreii din aceste zone? Este o perioadă marcată și de antisemitism, și de emigrări și de tot felul de provocări. Oamenii nu numai că au fost demolați, dar cei care-și depuneau actele să emigreze își pierdeau pe loc serviciul, iar aproparea de migrare nu venea imediat ci după câțiva ani. Cei care voiau să plece erau obligați să-și predea la cheie apartamentul sau casa care devenea fosta lor proprietate, renovat integral. Sunt foarte multe drame în spate."


Din moștenirea religioasă a cartierului evreiesc au rămas Templul Coral, Sinagoga Mare și templul Unirea Sfântă. Sunt reminiscențe ale comunității evreiești bucureștene actuale care mai numără aproximativ 4000 de persoane. 


www.rri.ro
Publicat: 2019-12-29 12:08:00
Vizualizari: 2095
TiparesteTipareste