Actriţa Alexandrina Halic

actriţa alexandrina halic Interpretă a zeci de roluri în teatrul radiofonic, Alexandrina Halic este una dintre cele mai iubite actrițe ale teatrului pentru copii.

Interpretă a zeci de roluri în teatrul radiofonic, Alexandrina Halic este una dintre cele mai iubite actrițe ale teatrului pentru copii. La Teatrul Ion Creangă din Bucureşti, Alexandrina Halic interpretează de la începutul anilor 60 personaje memorabile. A fost Micul prinţ (din "Micul prinţ", după Antoine de Saint- Exupéry, adaptarea şi regia Radu Popovici), Alice ("Alice în Ţara Minunilor", după Lewis Carroll, dramatizarea şi regia Valeriu Moisescu) Pinocchio ("Pinocchio", după Carlo Collodi, regia Barbu Dumitrescu), David Copperfield ("David Copperfield", după Charles Dickens, regia Cornel Todea), Pantalone ("Turandot" de Carlo Gozzi, regia Gelu Colceag), Omuleţul de sticlă ("Inimă rece", după Wilhelm Hauff, regia Sorana Coroamă-Stanca). 


Colaborarea actriţei cu radioul public a început în 1961, când a participat la mai multe emisiuni pentru copii, "Profesorul Știe Tot", "Bună dimineața, copii!" sau "Povești pentru copii". "Cheiţa de aur sau aventurile lui Burattino", după Aleksei Tolstoi, (adaptarea Mihnea Chelaru, regia Vasile Manta, 2006), "Fluieraşul fermecat" de Victor Eftimiu (regia Vasile Manta, 2005), "Cuore - inimă de copil sau De la Apenini la Anzi", după Edmondo de Amicis (regia Boris Petroff, 2005), "Stăpânul pământului, al apelor şi al văzduhului" de Victor Eftimiu(adaptarea şi regia Boris Petroff, 2001) sunt câteva dintre cele mai recente producţii de teatru radiofonic care beneficiază de interpretarea Alexandrinei Halic. 


Actriţa ne-a vorbit despre primii ei ani la teatrul radiofonic şi întâlnirile extraordinare pe care le datorează radioului:

"Îi sunt recunoscătoare radioului pentru că a păstrat cu grijă într-o arhivă de aur, într-o fonotecă, toate lucrurile minunate care s-au întâmplat atunci. Nu mă refer doar la spectacolele radiofonice în care eu am jucat, mă refer la toate vocile celebre, toate vocile minunate care se găsesc în arhiva Radiodifuziunii. Există şi la momentul actual programe de teatru radiofonic pe care sunt sigură că ascultătorii mai mici sau mai mari le ascultă cu mare plăcere. Şi îmi aduc aminte de toţi regizorii extraordinari cu care am avut privilegiul să lucrez. 

Radioul a adunat tot ceea ce înseamnă voci minunate, actori minunaţi din toate teatrele bucureştene, conduşi de nişte regizori pe care nu i-am uitat în cei 60 de ani de radio. Poate că ascultătorii de o anumită vârstă îşi amintesc de Mihai Zira, Mihail Pascal, Paul Stratilat, Val Moldoveanu, Cristian Munteanu, Dan Puican, Titel Constantinescu, nişte regizori care au marcat istoria teatrului radiofonic. Aş dori să-i menţionez şi pe regizorii cu care am lucrat recent, Mihai Lungeanu şi Gavriil Pinte, şi să le cer scuze celor pe n-am apucat să-i amintesc, foarte mulţi. O mare şansă pentru mine, în anii aceia, când mi-am început cariera de actriţă, a fost întâlnirea cu actori minunaţi pe care îi auzisem înainte de a-mi începe cariera la teatru radiofonic, dar nu-mi imaginasem că îi voi întâlni vreodată, în studio, în faţa microfonului. Mă gândesc la Fory Etterle, Clody Bertola, Gina Patrichi, Mircea Albulescu, Victor Rebengiuc."                                                                       


Vocea Alexandrinei Halic, alături de ilustraţiile realizate de artistul Alexandru Ciubotariu, contribuie şi la succesul audiobook-ului scos de Editura Casa Radio, "Cărţile cu Apolodor" de Gellu Naum, povestea pinguinului din Labrador. Aventurile lui Apolodor şi ale prietenilor lui, leul Amedeu şi cangurul Ilie, au apărut pentru prima oară în 1964, într-o ediţie completată cu ilustraţii realizate chiar de autorul poveştii, scriitorul Gellu Naum. 


Actriţa Alexandrina Halic, într-un interviu acordat de Ziua Mondială a Radioului: "Apolodor este una din marile mele iubiri. Colaborarea, încă din tinereţe, cu radioul a fost benefică pentru mine ca actriţă. A fost o şansă şi pentru că între teatrul radiofonic şi teatrul pe scândură este o diferenţă destul de mare. Spre deosebire de teatrul pe scenă, în faţa microfonului ai la îndemână doar vocea. Astfel că în lipsa celorlalte puncte de sprijin cu care teatrul tradiţional crează iluzia- decor, costume, prezenţa vizibilă a actorilor- în teatrul radiofonic vocea rămâne singurul instrument cu care poţi transmite emoţia. Şi acest lucru cu vocea pe mine m-a ajutat foarte mult şi în teatrul de pe scenă. Cum aş putea să nu-i fiu recunoscătoare radioului pentru toate lucrurile pe care mi le-a dat? Îi doresc viaţă lungă radioului în această zi a lui."


Premiul UNITER pentru întreaga activitate, Premiul pentru interpretarea rolului Pinocchio, acordat în cadrul Festivalului Național al Teatrului Piatra-Neamţ, şi Ordinul Național "Serviciu credincios în grad de cavaler", acordat de Preşedinţia României sunt câteva dintre distincţiile primite de Alexandrina Halic pentru rolurile interpretate în teatrul pentru copii. 


www.rri.ro
Publicat: 2020-02-29 13:04:00
Vizualizari: 1062
TiparesteTipareste