Surprizele-Pandemia si Arta Contemporană

surprizele-pandemia si arta contemporană După mai bine de două luni de când muzeele s-au închis, viaţa începe să îşi recapete sensul. Astfel, Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) se redeschide pentru public şi invită să îi fie descoperite suprizele pregătite.

După mai bine de două luni de când muzeele s-au închis, viaţa începe să îşi recapete sensul. Astfel, Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) se redeschide pentru public şi invită să îi fie descoperite suprizele pregătite.


Călin Dan, directorul MNAC, ne-a vorbit despre redeschiderea muzeului: "Sunt mai multe surprize. Noi de două ori pe an ne surprindem prietenii cu două vernisaje monstru, în care practic toate etajele muzeului sunt regândite. De două ori pe an aducem 5-6 expoziţii noi, fără a mai pune la socoteală partea permanentă a colecţiei, unde mai schimbăm o parte la fiecare vernisaj sezonier. Anul asta va fi despre mizeria pe care am parcurs-o şi pe care o trăim şi pe care noi vrem să o combatem, profitând şi de faptul ca noi suntem amplasaţi undeva în spatele Casei Poporului şi avem în faţă un maidan, plin cu păsări sălbatice şi iepuri. Drept care vernisajul se va desfăşura în aer liber. Este, pentru noi, un experiment."


Un experiment de reinventare a ce înseamnă apropierea de artă şi apropierea între oameni, atât cât este ea permisă acum. Noul sezon expoziţional MNAC 2020 are ca motto "Arta ca liant social".


Expoziţiile vor putea fi vizitate, programat, calculat, aşa cum se cere acum, am mai aflat de la Călin Dan, directorul MNAC, care a făcut o trecere în revistă a expoziţiilor de la parter până la etajul patru:  

"La intrare o  gigantică instalaţie de pictură a artistului Petru Lucaci, profesor universitar şi preşedintele Uniunii artiştilor plastici, un vechi prieten al muzeului, în sala de alături, Sala de marmură sau Sala eveniment, vom avea o  mega-instalaţie a unui artist din Cluj, Radu Comşa, un artist mai puţin cunoscut decât, de exemplu Ghenie, dar sunt sigur că ceea ce ne propune el va face furori. La etajul întâi, "Văzând istoria". Este expoziţia de bază a colecţiei, care va avea un procentaj important de lucrări noi, aşa că îi invit pe cei care au mai fost la noi să nu ocolească această expoziţie. 

Etajul al treilea va avea panoul doi al retrospectivei Iulian Mereuţă, un artist extraordinar româno-francez, din păcate disparut dintre noi acum câţiva ani, vor fi trei săli tixite cu lucrări şi va fi o ocazie să facem cunoştinţă cu artistul acesta în profunzime.  La etajul patru, Filip Markiewicz, artist de generaţie de mijloc, din Luxemburg, o expoziţie personală, iar în simpatica galerie a cafenelei vom avea o serie de propuneri care ne-au venit pentru concursul de vizibilitate a noastră, făcut în parteneriat cu cafeneaua, o serie de proiecte grafice pentru personalizarea paharelor de la cafenea. Şi de la etajul patru, până la parter, "Urban Steps", pe scara de evacuare, expoziţie de graffiti făcute de cei mai celebri şi în acelaşi timp cei mai tineri artişti grafo din România."


Petru Lucaci este prezent cu "Material-Scapes". Influenţat de lecturi din zona studiilor legate de post materialitate și de sociologia lucrurilor, Petru Lucaci reevaluează simbolistica obiectelor înconjurătoare, prin propunerea și construirea de noi "peisaje" materiale. De la reciclări și conversii până la translatarea unor obiecte aparent nesemnificative, artistul reasamblează spațiul, conferindu-i alte semnificaţii şi conotații decât cele atribuite inițial.


Expoziţia semnată Radu Comşa poartă numele: "Discuţie reducţionistă în 4 culori". Pictura sa nu stă doar pe pânză, ci încearcă să își creeze propriul decor, încorporând divagații, extrase și referințe diverse în serii ce fac trimitere la joc ca metodă de lucru. Expoziția are ca punct de plecare un studiu aprofundat al teoriilor despre culoare, fără a încerca să le ilustreze, ci, mai degrabă, căutând să dezvăluie adevărul prin metode empirice, după cum am aflat din materialul de prezentare realizat de MNAC.


Etajul 4 întâmpină cu proiectul Ultraplastik Rhapsody, semnat Filip Markiewicz. Proiectul continuă dezvoltarea unui limbaj artistic polimorf, evocând complexitatea - și absurditatea melancolică - a lumii de astăzi. În timp ce Europa și lumea (digitală) sunt prinse în contradicții interne, unde creșterea economică și progresul tehnologic încă apar ca unică traiectorie pentru umanitate, universul de semne și imagini al lui Filip tematizează lipsa de fond a discursurilor globale actuale și încurajează conștiința individuală și rezistența personală față de regimurile fricii.


Se adaugă fericit o retrospectivă-laborator Iulian Mereuță și explorarea substraturilor expoziției "Metamorfozele lui Julian". Iulian (Julian) Mereuță (1943 - 2015) s-a format în cercurile celui de-al treilea val de suprarealism românesc, ca membru al echipei Revistei Arta și exponent al mișcării artei conceptuale de la finalul anilor '60, înainte de emigrarea în Franța, în 1978. O expoziție vie, cu un concept dinamic, ce se va transforma de mai multe ori pe perioada expunerii.


Simplu şi tineresc este proiectul "Go to MNAC", o expoziție de ilustrație contemporană realizată în urma concursului dedicat tinerilor creativi români, care pune MNAC pe harta orașului. Cele 20 de lucrări expuse prezintă finaliștii și câștigătoarea concursului "Go to MNAC". Ilustrația câștigătoare va fi imprimată în peste 50.000 de exemplare pe paharele cafenelei din muzeu, cafenea ce se regăseşte şi în alte zone ale Bucureştiului.


Iar "URBAN STEPS" înglobează 20 de ani de artă urbană în România, tot atâtea voci ale street art-ului românesc și un graffitti de 500 de metri pătrați pe scările interioare ale MNAC-ului.


În muzeu se intră deocamdată cu mască, există dozatoare de dezinfectant şi vor fi doar un număr limitat de vizitatori concomitent în clădire.


www.rri.ro
Publicat: 2020-06-09 14:15:00
Vizualizari: 1004
TiparesteTipareste