În vizită la Muzeul de Artă din Constanţa

În vizită la muzeul de artă din constanţa O vacanță într-unul dintre cele mai vechi orașe atestate de pe teritoriul României și principalul port, din sud-estul țării, Constanța, nu poate fi completă fără un popas dintr-o zi călduroasă de vară în sălile răcoroase ale Muzeului de Artă Constanța.

O vacanță într-unul dintre cele mai vechi orașe atestate de pe teritoriul României și principalul port, din sud-estul țării, Constanța - vechiul Tomis, nu poate fi completă fără un popas dintr-o zi călduroasă de vară în sălile răcoroase ale Muzeului de Artă Constanța. Despre muzeu și despre bogățiile sale artistice ne-a vorbit Doina Păuleanu, directoarea Muzeului de Artă Constanța: 

Muzeul de Artă de la Constanța și secțiile sale, pentru că sunt două, dar voi începe cu sediul care prezintă în două clădiri reprezentative ale Constanței situate la punctul zero al orașului, se află acolo unde se termină peninsula, dar se termina și cetatea romano-bizantină,  într-o clădire care a adăpostit prima școală românească din Constanța - "Principele Ferdinand și Principesa Maria" și într-o altă clădire construită în anii '80-'82. Operele de pe simeze se succed într-o cronologie care urmărește să dea jaloanele școlii naționale de artă din perioada modernă.


Expoziția permanentă impresionează prin limpezimea narativă pe care o transmite vizitatorului și printr-o incursiune cronologică și tematică în pictura modernă românească. Doina Păuleanu: Așadar, avem un muzeu național structurat pe criterii tematice de la un moment dat din evoluția sa, pentru că expunerea noastră de bază începe în secolul al XIX-lea cu picturii portretişti care veneau din țările vecine să răspundă dorinței boierilor români de a se picta în haine europene și a doamnelor de a-și etala bijuteriile și preafrumoasele toalete venite de la Paris. Ulterior, sigur că opera lui Theodor Aman stă ctitorie a unei construcții extraordinare pe care avea să se bazeze tot ceea ce înseamnă evoluția școlii naționale de artă. 

Așadar, avem lucrări foarte frumoase de Theodor Aman. Și o sală întreagă la parterul clădirii care este și un fel de hol de onoare în care se desfășoară sau se desfășurau acțiunile noastre importante, vernisaje, lansări de carte, concerte, sala Grigorescu - cu lucrări reprezentative din toate etapele de creație ale ctitorului școlii naționale de artă. Sigur că Andreescu este de asemenea bine reprezentat, urmat apoi de Ștefan Luchian, cel care este pictorul modernității noastre. Avem muzeul organizat pe săli, ne permitem să avem săli dedicate lui Tonitza, lui Pallady, lui Petrașcu și așa mai departe. 

Ne permitem să prezentăm pe larg fastul și somptuozitatea cromatică a Balcicului, ajungând prin intermediul expoziției de bază până în anii '40-'50 - aici se încheie din păcate expoziția noastră de bază. Și avem lucrări care acoperă și perioada imediat următoare, dar suntem în principal un muzeu de artă modernă, iar lucrările din depozit le valorificăm printr-un proiect care a pornit cu mulți ani în urmă și care se cheamă chiar "Muzeul din depozit". 

De asemenea trebuie spuse câteva cuvinte despre sculptură, pentru că în afară de o selecție reprezentativă de pictură în plan național avem și importante lucrări de sculptură: începând cu Ioan Georgescu, cu Ștefan Ionescu-Barbudea, continuând cu o selecție reprezentativă de opere semnate de Dimitrie Paciurea, de Oscar Han și mai ales de Ion Jalea - artistul de origine dobrogeană care a și donat lucrările pentru a alcătui un muzeu monografic, secție a muzeului nostru, dar și alte lucrări de Ion Jalea care punctează toate etapele sale de creație și principalele direcții de investigație tematică.


Pentru locuitorii Constanței sau pentru orice turist cu drum la Marea Neagra, o surpriză legată de bogata istorie a acestui oraș așteaptă în subteranul Muzeului de Artă Constanța, ne spune Doina Păuleanu, directoarea muzeului.


Așa, surpriza de care v-am spus este o descoperire legată de cercetările mele privind antropologia urbană. M-a pasionat să scriu despre peninsula Constanței, acolo unde au viețuit 82 de generații de la momentul întemeierii urbei - care este cam secolul V-VI îHr - lucruri extrem de interesante pentru că este un palimpsest și se termină cu efectiv construcțiile din perioada modernă. Dar, am găsit în arhive că există un subsol al primei școli românești din Constanța. În momentul în care a început construcția acestei școli după planurile unui mare arhitect, Ion Socolescu, s-a făcut un depozit subteran de cărbuni, pentru perioada de iarnă. În momentul în care s-a introdus încălzirea centrală nu mai era nevoie de acest depozit și a fost zidit. 

Și am găsit planurile din care rezulta că sub muzeu există un spațiu foarte frumos zidit, am reușit să pătrundem în acest spațiu și am descoperit pereți de piatră, bolți de cărămidă și le-am pus în valoare, a trebuit să facem doar un paviment tot din piatră. Așadar, într-o construcție modernă, pentru că practic intri în muzeu prin spațiul creat în anii '80, descoperi o clădire veche, o clădire istorică și în același timp descoperi și cum se construia la sfârșitul secolului al XIX-lea - un motiv de bucurie pentru cei care vor să găsească fundații sigure orașului modern și de asemenea un motiv de îngrijorare pentru cei care cred că se poate construi oricum.


RadioRomaniaInternational · 17.08.2020 - EVENIMENT CULTURAL

www.rri.ro
Publicat: 2020-08-17 17:17:00
Vizualizari: 917
TiparesteTipareste