Digitalizarea educaţiei în Uniunea Europeană

digitalizarea educaţiei în uniunea europeană Parlamentul European vrea să joace un rol activ în fundamentarea viitoarelor politici europene în materie de educaţie digitală. Vine cu detalii eurodeputatul Victor Negrescu.

În 2018, Comisia Europeană a lansat un Plan de Acțiune privind Educația Digitală. Între timp, pandemia și trecerea la forme online de învățământ au arătat clar nevoia accelerării digitalizării educației. Recent, eurodeputatul social-democrat Victor Negrescu, vicepreședinte al Comisiei pentru Educație și Cultură (CULT) a Parlamentului European şi raportor al Parlamentului pentru construcţia politicilor europene în acest domeniu, a prezentat un document - cadru privind educația digitală la nivel european. 


Victor Negrescu: "Este clar că Uniunea Europeană are nevoie de o strategie coerentă în ceea ce înseamna implementarea unor politici în materie de educaţie digitală. Documentele, aşa cum au fost gândite iniţial, erau destul de ambiţioase dar, clar, nu erau adaptate contextului în care ne aflăm astăzi. Mă refer aici la faptul că această formă de educaţie trebuie să fie accesibilă tuturor şi că trebuie ca, împreună, la nivel european, toate statele membre să conlucreze în aşa fel încât să ne atingem un obiectiv maximal, ca fiecare copil din Europa să poată profita de o astfel de facilitate. Din păcate, am văzut că educaţia digitală a devenit oarecum un privilegiu. Foarte mulţi copii europeni n-au avut acces la această formă de educaţie. Avem exemple nefericite, cum este cazul României, unde treizeci şi ceva la sută dintre copii nu au avut acces la educaţie digitală, dar avem şi exemple pozitive, unde ne apropiem de sută la sută din copii care au avut acces la o formă de educaţie digitală".


L-am întrebat pe eurodeputatul Victor Negrescu cum a intervenit criza Covid-19 în procesul promovării educației digitale:


"Criza a făcut în aşa fel încât să conştientizăm de ce sunt importante mijloacele digitale pentru zona de educaţie. Am văzut că nu avem instrumente adaptate, că nu am pregătit suficient profesorii, că nu ne-am gândit să-i formăm şi să investim în părinţi, care au un rol important în această formă de învăţământ, că nu avem programe adaptate formei de educaţie digitală. Practic, am conştientizat că, de fapt, nu avem posibilitatea să implementăm la scară largă educaţia digitală. Pandemia ne-a provocat să ne mişcăm mai repede şi sper că a facut decidenţii să conştientizeze că este timpul să acţioneze acum, nu mai târziu, pentru că, cu cât pierdem timpul, cu atât mai mult copiii riscă să fie afectaţi".


Care ar fi prioritățile pe care ar trebui să se axeze un Plan revizuit de Acțiune privind Educația Digitală? Victor Negrescu, vicepreședinte al Comisiei pentru Educație și Cultură a Parlamentului European: 


"Parlamentul European vrea să joace un rol extrem de activ în ceea ce înseamnă fundamentarea viitoarelor politici europene în materie de educaţie şi în mod special de educaţie digitală. Lucrăm la un raport, vom avea o rezoluţie a Parlamentului European pe zona de educaţie, pe care am propus-o, şi, iată, am lansat recent, practic, un document de lucru care prezintă viziunea Comisiei noastre, Comisia responsabilă de educaţie, şi a Parlamentului European privind această agendă viitoare în materie de educaţie digitală. Acolo spunem foarte clar: în primul rând trebuie să punem accent pe zona de accesibilitate. Toţi  copiii din Europa trebuie să aibă acces la această oportunitate. Asta înseamnă investiţie în infrastructură, investiţie în conexiunea la internet, înseamnă programe adaptate... 


De asemenea, trebuie să investim foarte mult în tot ce înseamnă partea de calitate a educaţiei, trebuie să pregătim profesorii, trebuie să investim în părinţi, trebuie să avem software adaptat, trebuie să avem o practică, un format adaptat procesului educaţional. Şi ce scrie foarte clar în acel raport, şi aici e viziunea Parlamentului European, care e extrem de importantă: cerem alocarea unor sume de bani foarte clare pentru educaţie. Avem multe programe europene, Erasmus de exemplu, dar şi alte surse de finanţare care ating parţial zona de educaţie, dar nu avem totul într-un singur program. De aceea, noi solicităm o corelare a acestor iniţiative, a acestor surse de finanţare în jurul unui program strategic pentru educaţie. Şi mai mult decât atât, am solicitat ca în Planul de relansare european să existe o alocare specială pentru educație, pentru formare continuă, şi am cerut în numele Parlamentului European ca 10% din Planul de relansare să fie distribuit către aceste zone de formare a resurselor umane, esenţiale, în opinia noastră, pentru a construi un viitor sustenabil pentru Europa".



Să mai notăm că documentul elaborat de eurodeputatul Victor Negrescu propune, printre altele, crearea unei Universităţi Online Europene, care să preia conţinut de la mai multe universităţi consacrate din spaţiul european, idee asupra căreia vom reveni într-o emisiune viitoare.


RadioRomaniaInternational · Alo, Bruxelles? 21.09.2020

www.rri.ro
Publicat: 2020-09-21 10:09:00
Vizualizari: 580
TiparesteTipareste