Concursul „Cea mai bună piesă românească a anului”

concursul „cea mai bună piesă românească a anului”      "Dramaturgia românească de astăzi începe să joace un rol tot mai semnificativ în viața noastră", afirmă Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER

"Dramaturgia românească de astăzi începe să joace un rol tot mai semnificativ în viața noastră", afirmă Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER (Uniunea Teatrală din România), un manager de proiecte teatrale cu experiență și profesionalism dovedit, în contextul în care concursul "Cea mai bună piesă românească a anului 2020" este în plină desfăşurare. Ediţia cu numărul 29 a concursului de dramaturgie primește doar texte noi, care nu au fost publicate sau interpretate până acum. Nu se primesc dramatizări. Piesa românească a anului este și trebuie să rămână un proiect-reper al vieții teatrale, chiar şi în pandemie, spune Aura Corbeanu. Piesa câştigătoare va fi premiată pe scena Galei Premiilor UNITER 2021, unde urcă - an de an - cei mai buni reprezentanți ai artelor spectacolului. 


Radio România Internațional a vorbit pe larg despre Gala Premiilor UNITER și despre schimbările care au marcat evenimentul, în 2020. Spuneam atunci că toți cei prezenți - în număr restrâns și în aer liber, în condiţii de pandemie - au fost de acord că schimbările din această perioadă au marcat un punct important în evoluția vieții culturale din România.

Schimbări și actualizări au existat în ultimii ani și înainte de pandemie. De exemplu, în România au apărut două masterate de scriere dramatică: unul la Universitatea de Arte Teatrale din orașul transilvan Târgu Mureș, altul la Universitatea de Arte Teatrale și Cinematografice de la București. Prin urmare, așteptările sunt mari, în ciuda restricțiilor. Publicarea printr-o editură specializată a textelor selectate în cadrul concursului de dramaturgie a intrat de-acum în tradiție. Rămâne ca directorii de teatre - de stat sau particulare - regizorii și echipele artistice în general să se aplece cu atenție asupra textelor noi. Și să transforme textul câștigător al concursului într-un spectacol. Trebuie spus că, în ultimii ani, Teatrul Național din București (TNB) a fost cel care și-a asumat acest rol. Ion Caramitru este managerul general al TNB și președinte UNITER - deci, este cumva de așteptat să îl găsim în fruntea celor care promovează constant dramaturgia națională.


În context, să notăm că în aceste zile la București și în alte orașe, unde decidenții locali au profitat de momentul scăderii relative a numărului de persoane infectate cu noul coronavirus, mai multe teatre și-au redeschis sălile, cu respectarea tuturor normelor sanitare stabilite de autorități. Biletele s-au vândut foarte repede. De ce? Un răspuns bine argumentat vine de la Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER:

"A fost perioada asta de liniște, de stop joc în tot ce înseamnă instituție sau loc de spectacol...și avem nevoie cu toții de teatru, de texte bune, de joc. Am trecut împreună printr-o perioadă de griji, spaime și dorințe greu de împlinit. Ne-am transformat și ne-am adaptat. 2020 a fost un an complicat, în care a fost nevoie de eforturi duble pentru orice proiect. Fiecare creator, fiecare instituție de proiecte culturale s-au văzut obligați să le gândească în mai multe variante: format online, format cu 30% public în sală, format cu 50% public în sală. Pentru că toți au înțeles un lucru - nu avem cum să revenim prea curând la ceea ce aveam înainte de pandemie. Nu pot decât să-mi exprim admirația pentru toți cei care reprezintă artele spectacolului - în zona publică și în cea independentă. Pentru că au încercat să fie alături de noi toți în această perioadă grea, apelând la formule noi. După liniștea din lunile martie, aprilie, mai 2020, am văzut cu toții rezultatele remarcabile ale dorinței de a descoperi căi și formule ingenioase de a comunica cu publicul iubitor de teatru."


RadioRomaniaInternational · Eveniment cultural 08.02.2021

www.rri.ro
Publicat: 2021-02-08 13:06:00
Vizualizari: 516
TiparesteTipareste