Rețeaua de căi ferate a Uniunii Europene

rețeaua de căi ferate a uniunii europene Germania are cele mai dezvoltate rețele feroviare din Europa, iar cea din zona Berlinului este de patru ori mai mare decât rețeaua din jurul capitalei României.

 

Berlinul are cea mai densă reţea feroviară din Uniunea Europeană, potrivit datelor Eurostat pentru anul 2019. Regiunea din jurul capitalei Germaniei deține 698 kilometri de căi ferate la 1.000 kilometri pătraţi. A doua regiune din UE este Praga cu 491 km de cale ferată per 1.000 kilometri pătraţi). A treia poziție revine tot unei regiuni din Germania, Hamburg (395 km per 1.000 kilometri pătraţi), urmată de Budapesta (390 km per 1.000 kilometri pătraţi) şi Bremen, Germania (337 km per 1.000 kilometri pătraţi).

 

Eurostat menționează că distribuţia regională a infrastructurii feroviare este determinată şi de evoluţii istorice specifice, caracteristicile geografice, precum şi prezenţa activităţilor economice, cum ar fi ramuri ale industriei grele sau infrastructurile aferente porturilor maritime. Spre exemplu, Hamburg şi Bremen sunt două regiuni mai mici unde prezenţa extinsă a liniilor de cale ferată de transport către şi de la porturile maritime contribuie la densitatea ridicată a reţelei feroviare.

 

București-Ilfov, cea mai dezvoltată rețea feroviară din România

 

Totodată, liniile de cale ferată joacă de asemenea un rol cheie în unele regiunile unde mineritul şi industria oţelului rămân importante și asigură transportul de materiale în regiuni precum Saarland din vestul Germaniei (134 km per la 1.000 kilometri pătraţi) şi Slšskie, în sudul Poloniei (156 km per la 1.000 kilometri pătraţi).

 

În România, densitatea reţele feroviare în 2019 era de 45 km de căi ferate la 1.000 kilometri pătraţi. Cea mai ridicată densitate se înregistra în regiunea Bucureşti-Ilfov, 153 km per la 1.000 kilometri pătraţi, iar cea mai scăzută în regiunea Sud-Muntenia, doar 36 km per la 1.000 kilometri pătraţi.


Densitatea căilor ferate în regiunile statelor UE (NUTS 2) - Sursa: Eurostat

retea-feroviara-ue-2019-eurostat.jpg

 

Doar 7% dintre pasageri preferă mersul cu trenul

 

Parlamentul și Consiliul UE au desemnat 2021 Anul European al Căilor Ferate, subliniind că transportul feroviar poate fi un factor important pentru turismul sustenabil. Călătoria cu trenul este, totodată, cel mai sigur mijloc de transport terestru. Doar 0,1 accidente pe miliard de pasageri pe km sunt accidente feroviare, comparativ cu 0,23 pentru accidentele de autobuz, 2,7 pentru accidentele de automobile și 38 pentru accidentele de motociclete.

 

Cu toate acestea, doar 7 % dintre pasageri și 11 % din totalul mărfurilor sunt transportate cu trenul, menționează Parlamentul European. Transportul feroviar întâmpină probleme din cauza infrastructurii învechite și a costurilor ridicate de întreținere. De asemenea, sectorul feroviar a fost grav afectat de pandemia de coronavirus, numărul pasagerilor scăzând substanțial în ultimele 18 luni din cauza restricțiilor impuse în cele 27 de state. Totodată, criza sanitară a demonstrat că, în situații excepționale, pe calea ferată pot fi transportate rapid bunuri esențiale, cum ar fi alimentele, medicamentele și combustibilii.

 

 

 


www.rri.ro
Publicat: 2021-06-13 19:45:00
Vizualizari: 168
TiparesteTipareste