MERITO, o comunitate pentru dascălii merituoşi

merito, o comunitate pentru dascălii merituoşi Lansat în 2015 de către un grup de antreprenori reuniți în asociația Romanian Business Leaders, proiectul Merito îi recompensează, în cadrul galei sale anuale, pe acei profesori din mediul preuniversitare cu rezultate deosebite.

Lansat în 2015 de către un grup de antreprenori reuniți în asociația Romanian Business Leaders, proiectul Merito îi recompensează, în cadrul galei sale anuale, pe acei profesori din mediul preuniversitare cu rezultate deosebite. În anul în care a fost gândit acest proiect, conform unui studiu OECD, puțin peste 40% dintre cadrele didactice din România simțeau că meseria lor e apreciată de societate. Așa că Merito a apărut și din motivul de a le demonstra dascălilor contrariul acestei păreri, mărturisește Cosmin Chiriță, managerul proiectului. 

"Am demarat proiectul cu intenția de a recunoaște acei profesori valoroși din din toată țara tocmai pentru a scoate în față în evidență exemplele pozitive de profesori într-un spațiu media populat la acea vreme cu multe exemple negative. Și ne-am dat seama că există și aceste exemple pozitive care merită lumina reflectoarelor. În ciuda vitregiilor din sistemul de învățământ, există acei profesori dedicați, pasionați, dăruiți, care își fac meseria din vocație și care deschid orizonturile învățării elevilor și care merită aduși în față și prezentat ca modele pozitive. (...) Oricine ne poate recomanda un astfel de profesor din învățământul preuniversitar public din România, pe site-ul nostru. Asta este una dintre sursele din care obținem aceste recomandări și a doua sursă este că ne îndreptăm și noi către comunități locale, către rețeaua de profesori Merito ca să primim acele recomandări. Apoi urmează procesul nostru de selecție, care durează aproape un an de zile, cu tot ce înseamnă documentare online și la fața locului. (...) Avem și câteva criterii cu privire la lucrurile pe care le fac în afara clasei, în ce măsură colaborează cu alți profesori sau lucrează cu alți elevi sau are impact în comunității defavorizate. Sunt criterii care în esență însumează ceea ce credem noi că formează profilul profesorului valoros, performant care, sperăm noi, va transforma și sistemul de educație spre direcția pe care ne-o dorim cu toții."


          

Pe lângă premierea din cadrul Galei anuale Merito, profesorii aleși intră într-o comunitate unde pot face schimb de experiență și-și pot îmbunătăți performanțele de la catedră. În ce mod aflăm tot de la managerul Cosmin Chiriță. 

"Ușor, în timp, am început să dezvoltăm această comunitate de profesori valoroși, să investim continuu în dezvoltarea lor, asta însemnând training profesională, acces la experți din străinătate, la cărți, studii, analize din străinătate și inclusiv facilitarea participării lor la cursuri sau conferințe care sunt relevante pentru dezvoltarea lor ca profesioniști. (...) Ne dorim ca mai departe și ei să transmită bunele practici, metodele, expertiza dobândită prin aceste programe pentru a contribui la formarea altor profesori din sistem. În esență, urmărim deja creșterea nivelului și calității profesorilor din România, pornind tocmai de la firul ierbii, în sensul ca profesorii să învețe de la profesori în aceste comunități locale pe care le formăm prin mijloace de învățare colaborativă."


Printre membrii comunității Merito se numără și Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Liceul Dimitrie Cuclin din Galați. Iată ce ne-a spus despre metoda sa de predare. 

"Una este să predai educație socială unei clase de gimnaziu și altceva e să predai economia sau filozofie unor tineri de 17-18 ani în clasa a XI-a sau a XII-a. (...) Dar nu cred că există niște metode speciale care să se potrivească în mod special obiectelor acestora. Însă există o prejudecată destul de nocivă în sensul ăsta. Mie mi s-a spus adeseori că reușesc să fac anumite lucruri în clasă tocmai pentru că disciplinele îmi permit asta. Dacă aș fi predat matematică, fizică sau în alt obiect mai riguros, nu aș fi putut fac lucrurile pe care le-am făcut predând științe socio-umane. Nu cred deloc că este așa. Cred că metodele care se potrivesc umanioarelor în general sunt adeseori perfect potrivite și pentru științele riguroase. La clasă mai mari și la vârstă mai mari predau uneori foarte clasic. Cred că și chiar și expunerea are rolul ei fundamental în predare, deși nu trăiește vremuri tocmai bune această străveche metodă didactică. Cred trebuie să evităm excesul interactivității și al ludicului cu orice preț pentru că uneori mintea are nevoie de hrană serioasă și substanțială și consistentă ca să poată funcționa. Așadar, nu e o problemă să țin și prelegeri, nu este o problemă să îmi invit elevii să participe la polemici, discuții argumentativă în contradictoriu și așa mai departe."

          

Liliana Olărașu, profesoară de matematică la școala gimnazială Vasila Conta din Iași, e considerată un dascăl atipic fiindcă predă această disciplină într-o manieră riguroasă, dar "neursuză". În plus, i-a ajutat pe unii dintre elevii săi aflați în pragul abandonului școlar să nu renunțe. 

Liliana Olărașu: "Am avut câteva cazuri. Îmi vine în minte cazul unui băiat care rămăsese, din păcate, repetent în clasa a cincea. Era genul de copil care stătea în ultima bancă, nimeni nu vorbea cu el și nu mai avea încredere în sine. Eu îl avusesem elev în clasa a cincea. Rămăsese la istorie, nu la matematică, deși nu excela la matematică.(...) Și acest băiat cânta foarte bine la acordeon, dar nimeni nu știa. Eu aflasem întâmplător. Și făcea și lecții particulare de teorie muzicală. Și îmi amintesc că atunci făceam și lecții de informatică și i-am pus să facă un fișier PowerPoint despre pasiunile lor. Și ela foat reticent, a făcut o lucrare extraordinară. M-a uimit și pe mine câte cunoștințe avea. Apropo de abandonat, el într-adevăr mai lipsea, dar în momentul în care el a văzut eu am descoperit și alt aspect al lui, Cosmin a început să vină la școală mai des. N-a abandonat, ci a reușit să termine până la urmă clasa a opta. Trebuie să comunicăm astfel cu elevii încât să îi înțelegem, să ne raportăm la ritmul lor, la nevoile lor și să-i facem să vină cu drag la școală, în primul rând. Apoi  de învățat, învață ei."


RadioRomaniaInternational · Societate - 28.09.2022

www.rri.ro
Publicat: 2022-09-28 16:02:00
Vizualizari: 1243
TiparesteTipareste