În acest context internaţional, în care traficul aerian este redus drastic, dramatic chiar, să evocăm un moment de acum un secol, înfiinţarea primei companii de navigaţie aeriană internaţională transcontinentală din lume
În acest context internaţional, în care traficul aerian este redus drastic, dramatic chiar, să evocăm un moment de acum un secol, înfiinţarea primei companii de navigaţie aeriană internaţională transcontinentală din lume pentru pasageri, poştă şi mărfuri. Se numea Compania Franco-Română de Navigaţie Aeriană (CFRNA) şi, fiind prima din lume, oricum, este şi prima companie aeriană românească, şi prima din Europa.
Istoria reţine momentul în care, în cadrul negocierilor de pace de la Versailles, celebrul diplomat român Nicolae Titulescu, viitor preşedinte al Ligii Naţiunilor, precursoarea ONU de astăzi, discuta cu generalul Duval, reprezentantul Franţei însărcinat cu dezarmarea. "Din aviaţie să facem o armă de pace", a spus Titulescu, propunându-i concret oficialului francez înfiinţarea unei companii aeriene franco-române.
La 23 aprilie 1920, deci acum fix un secol, la Paris, a fost parafat actul prin care era înfiinţată Compania Franco - Română de Navigaţie Aeriană, ca rezultat al iniţiativei României şi Franţei. Sediul companiei se afla pe celebra Rue des Pyramides, vestitul bancher român Aristide Blanck a investiti 3 milioane de franci iar statul francez a asigurat 18 avioane, piloţi şi mecanici. Prima rută pe care a zburat compania româno-franceză a fost Paris - Strasbourg, apoi, mereu, aceste rute au fost extinse, ajungându-se la Praga, Varşovia, Viena, Budapesta şi, desigur, Bucureşti.
La 13 octombrie 1921, piloţii francezi ai Companiei, Albert Deullin şi Lionel de Marmier au deschis linia Paris - Bucureşti. Pentru Bucureşti era folosit aeroportul de la Băneasa, unde se ridicase şi un far pentru aterizările de noapte, iar la Arad, în Vestul României, a fost construit cel mai mare hangar aerian din lume, în acel moment. În 1922 se zboară de la Bucureşti la Istanbul, atunci Constantinopol. Este vorba de primul zbor transcontinental, deci este deschisă prima rută aeriană transcontinentală, o altă premieră aviatică reuşită de Compania Franco - Română de Navigaţie Aeriană.
În 1925 se zboară de la Bucureşti la Galaţi, fiind prima rută aeriană internă românească. Este un succes astfel că se zboară şi mai departe, la Iaşi şi la Chişinău. Tot în 1925, Compania Franco - Română de Navigaţie Aeriană (CFRNA) își schimba denumirea în Compania Internațională de Navigație Aeriană (CIDNA), odată cu implicarea şi a altor state. Activitatea noii societăţii aeriene s-a încheiat la 5 august 1933, când a fost înglobată în compania Air France.
În România, succesoarea sa s-a numit, mai întâi, LARES, ceea ce însemna, pur şi simplu, Liniile Aeriene Române Exploatate cu Statul, apoi a schimbat numele în cunoscutul Tarom, de astăzi. Acum, la o sută de ani de la evenimentul fondator al primei companii de navigaţie aeriană internaţională transcontinentală din lume, Compania Franco - Română de Navigaţie Aeriană (CFRNA), a fost dezvelită o placă memorială chiar la Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa - "Aurel Vlaicu". Placa a fost amplasată pe monumentul care marchează înfiinţarea acestei companii aeriene, dezvelit la Aeroportul Băneasa în anul 1923.
Şi să mai amintim că, în toamna anului trecut, şapte avioane din Cehia au refăcut simbolic ruta Paris - Strasbourg - Nurenberg - Praga - Viena - Budapesta - Arad - Belgrad - Bucureşti, unde au aterizat chiar pe pista Aeroportului Băneasa. A fost un eveniment dedicat centenarului Companiei Franco-Române de Navigaţie Aeriană pe care îl sărbătorim în aceste zile.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved