Balansând cu greu obligaţiile profesionale şi cele familiale cu petrecerea timpului liber, bucureştenii - şi nu doar ei - îşi trăiesc mai rar momentele de relaxare printre cărţi, în librării sau în biblioteci.
Balansând cu greu obligaţiile profesionale şi cele familiale cu petrecerea timpului liber, bucureştenii - şi nu doar ei - îşi trăiesc mai rar momentele de relaxare printre cărţi, în librării sau în biblioteci. O dovedesc, printre altele, şi statisticile care indică o piaţă a cărţii nu foarte înfloritoare. În ultimii ani, piaţa electronică - atât prin producţia de e-book, cât şi prin librăriile virtuale - a început uşor să devină o alternativă mai la îndemână pentru cei care, deşi vor să cumpere cărţi, nu au mereu timp să iasă în oraş pentru asta. Deşi piaţa de carte electronică se situează în jurul valorii de 3% din totalul pieţei de carte, segmentul achiziţiilor online de cărţi stă mult mai bine. Într-una din librăriile din centrul capitalei, discuţiile cu clienţii fideli includ - aşa cum era previzibil - cu necesitate referiri la internet şi la lipsa timpului liber. Deşi locuieşte de aproape opt ani în Bucureşti, o tânără nu a fost niciodată la o bibliotecă publică de aici. În schimb, răspunde pozitiv la întrebarea dacă intră des în librării: "În ultima perioadă, da. Trebuie să cumpăr diverse chestii şi pentru slujbă, dar mă şi relaxează. Îmi aminteşte de copilărie. Cărţi cumpăr, dar nu neapărat din librării. În general, ori iau din anticariat, ori dau comandă pe net. Mi se pare mai comod aşa, mai practic, deşi preţurile variază, iar dacă ai o carte în mână, ai un alt sentiment. Am observat tendinţa asta a diverselor magazine să se direcţioneze spre partea de online pentru că oamenii nu mai au timp, iar netul ne ajută. Totuşi, dacă ieşi la o plimbare, te mai şi relaxezi şi mai vezi şi lucruri noi".
Altă clientă, o mamă ce merge în librării cam de două ori pe săptămână, cumpără cărţi despre care s-a informat în prealabil: Mă pun la curent cu noutăţile de pe internet, în funcţie de voturile primite de anumite titluri, vin şi le achiziţionez din librărie sau, în cazul în care nu ajung la librărie, le comand de pe net. Având în vedere că majoritatea dintre noi muncim de dimineaţă până seara, cel mai util este să putem face comandă online şi să le primim la serviciu.
Discuţiile acestea le-am purtat într-unul din sediile Companiei de Librării Bucureşti, cea mai longevivă reţea din domeniu, cu o activitate neîntreruptă în capitală de peste 65 de ani şi filiale în toate sectoarele. Pentru a nu-şi închide sediile, cum au fost obligate s-o facă alte librării în anii din urmă, şi această reţea trebuie să se adapteze la vremuri. Iar pătrunderea în mediul online este imperativul vremurilor noastre. Prin programul "Rezervă şi ridică", clientul poate să comande prin internet o carte din stocul librăriei, iar librarul i-o poate aduce la cea mai apropiată filială de casă. Fiind foarte nou, serviciul acesta nu este bine cunoscut de către cumpărători, după cum aflăm de la o altă cititoare: Mi se pare interesantă ideea. De altfel, la firma la care lucrez avem un serviciu asemănător. Dar îmi place să şi răsfoiesc o carte şi să-mi fac astfel o idee despre ea înainte să o cumpăr. N-aş renunţa la plimbarea prin librărie, deşi achiziţia online e o idee bună.
Marieta Seba, directoarea Companiei de Librării Bucureşti, spune că acest serviciu a fost iniţiat în urma dialogului cu clienţii. Marieta Seba: Clientul îşi comandă marfa şi, dacă vrea să o ridice din librărie, apelează la acest serviciu fără să-l coste nimic în plus. Dacă vrea să vină dimineaţa sau a doua zi, poate s-o facă anunţăndu-ne. Noi putem să i-o şi stocăm o perioadă de timp. Acest sistem e foarte bun şi pentru librarii noştri. Librarul, din faţa calculatorului, apelând la procedeul "Rezervă şi ridică", verifică stocul, vede care este librăria unde se află cartea respectivă şi i-o trimite clientului. Dar acest lucru poate dura o zi sau două în funcţie de fluxul nostru de aprovizionare şi de şoferii noştri.
Comunicarea cu clienţii prin internet nu este doar apanajul magazinelor online şi a librăriilor au dezvoltat şi acest segment al vânzărilor, ci şi al bibliotecilor publice. Este cazul Bibliotecii Metropolitane Bucureşti, instituţie aflată în subordinea Consiliului General al Capitalei. De peste un an, pe siteul bibliotecii se găseşte un formular de sugestii. Acolo, cititorii pot nota şi trimite titlurile de cărţi, CD-uri şi DVD-uri pe care doresc ca biblioteca să le achiziţioneze. Pe viitor se pregăteşte şi altă modalitate de a veni mai repede în întâmpinarea dorinţei utilizatorilor, tot prin intermediul internetului. Detalii ne oferă Anca Râpeanu, directoarea Bibliotecii Metropolitane: Ne pregătim uşor, uşor către momentul în care vom trimite cărţi dintr-o filială într-alta pe bază de rezervare. Asta se va întâmpla peste doi ani. Într-un timp destul de scurt, pe baza unei rezervări care se poate face în catalogul electronic, după eliberarea permisului, noi vom şti că într-o anumită zi noi trebuie să ducem o anumită carte într-o anumită filială. Încercăm, oricum, să ţinem foarte mult cont şi de ce-şi doresc utilizatorii. Avem un formular online, simplu, ce poate fi găsit pe websiteul nostru. Acolo ni se poate sugera ce să se cumpărăm. Avem o singură rugăminte: înainte de a ne face vreo sugestie, să se verifice dacă în biblioteca noastră nu există deja cartea sau DVD-ul dorit.
Având în vedere numărul destul de mare al formularelor online completate, se poate spune că lectura pe suport tradiţional este încurajată prin cele mai inovative tehnici.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved