Comisia Europeană vine cu noi recomandări pentru realizarea unui sistem educațional bazat pe o învățare mixtă în școlile din statele UE.
Comisia Europeană îşi intensifică acţiunile pentru un învăţamant primar şi secundar incluziv şi de înaltă calitate. În luna august, Comisia a prezentat o propunere de recomandare Consiliului pentru realizarea unui sistem educațional bazat pe o învățare mixtă în școlile de pe teritoriul tuturor statelor UE.
Ce este învățarea mixtă și care este rolul ei ne explică Eliza Vaş, expert în cadrul Institutului European din România:
"Învăţarea mixtă se referă la procesul din educație și de formare profesională prin care sunt utilizate mai multe tipuri de instrumente și o varietate de medii de învățare cu scopul de a fi creat mixul necesar pentru cei aflați în curs de dezvoltare a unor cunoștințe, priceperi și deprinderi.
Învățarea mixtă permite delocalizarea procesului educațional, astfel încât să nu mai fie strict legată de un singur spațiu (ex. clădirea școlii) sau de un singur context (orele predate în clasă de către profesor) și să fie personalizată în funcție de nevoile de învățare ale elevilor (de exemplu, un copil care se află internat în spital pentru o perioadă mai lungă de timp să aibă posibilitatea a de urmări conținutul educațional chiar dacă nu se poate afla fizic în sala de clasă).
Învățarea mixtă a primit mult mai multă atenție în timpul pandemiei, când trecerea la mijloacele de învățare online a fost imediată și exclusivă pentru o perioadă de timp. Majoritatea cadrelor didactice și elevilor au fost nevoiți să se adapteze din mers la noile condiții de învățare, iar cei care nu au reușit să facă acest lucru sau nu au avut resursele necesare au rămas în urmă".
Potrivit Elizei Vaş, o consultare realizată de Comisia Europeană în 2020 arăta că 69 % dintre școlile primare și 64 % dintre școlile secundare nu aveau experiență anterioară în ceea ce privește învățarea la distanță prin utilizarea tehnologiilor digitale. Aşadar, învăţarea mixtă este un element extrem de important pentru modul în care va decurge procesul educaţional în perioada următoare.
Iată de ce susține Comisia acest tip de învățare și ce recomandări face statelor membre? Cu detalii Eliza Vaş, expert în cadrul IER:
"Comisia a recunoscut și a susținut rolul învățării mixte ca mijloc de asigurare a unei educații de calitate, incluzive. În viziunea UE, învățarea mixtă în domeniul educației și formării formale are loc atunci când o școală, un cadru didactic sau un cursant adoptă mai multe abordări ale procesului de învățare precum: combinarea mediilor de învățare în școli și la distanță sau combinarea diferitelor instrumente de învățare care pot fi digitale (inclusiv online) sau fizice, ca parte a sarcinilor de învățare. Iar printre recomandările care au fost făcute statelor membre se numără şi creşterea numărului de oportunități de învățare suplimentare și acordarea de sprijin specific pentru copiii și adulții care se confruntă cu dificultăți de învățare, care au nevoi educaționale specifice sau care provin din medii defavorizate, practic cei care au rămas în urmă datorită modului în care s-a desfăşurat educaţia online în pandemie.
O altă recomandare priveşte dezvoltarea competențelor digitale ale copiilor dar și ale familiilor lor astfel încât să îi sprijine în acest proces. Alte recomandări făcute sunt cele legate de dezvoltarea de cursuri, de programe și instrumente digitale de perfecționare pentru profesori.
Nu în ultimul rând, se marşează foarte mult pe sprijinirea parteneriatelor eficiente pentru infrastructură și resurse între diverşi furnizori de educație, inclusiv din domeniul afacerilor, al artelor, al patrimoniului cultural, al învățământului superior, al institutelor de cercetare şi se recomandăutilizarea pe deplin a fondurilor și a expertizei UE pentru reforme și investiții în infrastructură, instrumente și pedagogie, astfel încât şcolile să poată să-şi crească gradul de rezilienţa şi să fie mai bine pregătite pentru viitor, pentru a face faţă unor situaţii precum cele întâlnite în timpul pandemiei".
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved