Planul de acțiune al Uniunii Europene pentru educația digitală este prevăzut pentru perioada 2021-2027.
Planul de acțiune al Uniunii Europene pentru educația digitală este prevăzut pentru perioada 2021-2027. În ultimul an, cursurile au trecut din sălile de clasă în mediul virtual, motiv pentru care, la nivelul tuturor statelor membre, a fost nevoie de o adaptare rapidă, prin măsuri fără precedent în ceea ce privește predarea online. Astfel, instituțiile europene au elaborat politici care să gestioneze corect acest nou cadru de învățământ.
Eliza Vaș, expert în cadrul Institutului European din România: "Se va dezvolta un cadru comun de înțelegere a educației online și la distanță, un cadru comun privind conținutul în educația digitală. Va fi sprijinită conectivitatea gigabyte a școlilor din Uniunea Europeană, vor fi elaborate câteva orientări privind etica și inteligența artificială și utilizarea datelor în domeniul educației, vor fi create orientări comune pentru cadrele didactice privind alfabetizarea digitală și combaterea dezinformării. Va fi actualizat cadrul euroean al competențelor digitale și, foarte important, va fi creat un certificat de competențe digitale care să poată fi folosit și recunoscut pe teritoriul întregii Uniuni."
Dacă alegem să vedem jumătatea plină a paharului, îmbunătățirea competențelor digitale ar fi principalul avantaj pe care contextul pandemic l-a oferit, în ultimul an, europenilor tineri și nu numai.
Explică Eliza Vaș: "În ceea ce privește pandemia, am putea să spunem că a fost un game changer, deoarece a generat foarte multe efecte disruptive în societate și în economie. Este interesant că a și determinat categorii întregi de cetățeni, îndeosebi elevi și studenți - pentru că avem învățământul mutat în online - să își dezvolte, voit sau nu, abilitățile digitale. Putem spune că pandemia a fost, indirect, și un policy changer. Privind retrospectiv, este interesant că, într-o consultare publică a Uniunii Europene, a fost arătat faptul că 60% din cetățenii europeni sunt de părere că și-au îmbunătățit competențele digitale în timpul crizei pandemice și foarte mulți dintre aceștia își doresc să aprofundeze acest subiect."
Desigur, există încă multe provocări în ceea ce privește educația online, iar instituțiile europene încearcă să le soluționeze într-un timp cât mai scurt, astfel încât generațiile tinere să nu aibă de suferit în ceea ce privește ritmul și parcursul educațional normal. Între cele mai acute probleme putem observa că multe dintre familiile cu venituri mici din Europa nu le pot pune la dispoziție copiilor terminalele necesare și nici nu le pot asigura conexiunea la o sursă de Internet, conform unui barometru Eurostat din anul 2019. De asemenea, 1 din 5 tineri din Uniunea Europeană nu are dezvoltate abilitățile digitale necesare pentru a putea învăța în mediul digital. În ceea ce îi privește pe profesori, în anul 2018, mai puțin de 40% dintre ei se simțeau pregătiți pentru a preda folosind Internetul.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved