A 30-a ediție a Festivalului de Teatru Piatra Neamț, care se desfășoară între 20 septembrie și 1 octombrie, are loc în anul în care Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ împlinește 60 de ani de existență.
A 30-a ediție a Festivalului de Teatru Piatra Neamț, care se desfășoară între 20 septembrie și 1 octombrie, are loc în anul în care Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ împlinește 60 de ani de existență. Fiind vorba despre primul festival de teatru organizat în afara Capitalei - a debutat în 1969 - şi primul festival dedicat copiilor şi tinerilor, este, aşadar, o ediţie aniversară specială.
Tema din acest an, "Arhivele insecurității", este o formulă ironică, dar serioasă, care face trimitere la istoria festivalului, dar și la prezentul lui. Regizorul şi dramaturgul Gianina Cărbunariu, director al Teatrului Tineretului şi curator al festivalului, argumentează propunerea "Fiind a 30-a ediţie, aniversară, am revizitat arhivele foarte generoase ale Teatrului Tineretului. Am descoperit lucruri foarte interesante. Am intrat în profunzime pe anumite teme pe care doream să le explorăm, deci am fost arhivari o perioadă. Pe de altă parte, spectacolul de teatru conectat la realitatea în care trăim e un fel de arhivă a momentului. În acelaşi timp, trăim vremuri foarte interesante, nu uşoare... Şi atunci, festivalul, aducând împreună aceşti creatori cu spectacolele lor şi cu alte evenimente - discuţii, ateliere - , devine el însuşi o arhivă. Ne dorim ca accentul să cadă pe temele investigate de foarte mulţi dintre artiştii invitaţi, şi anume, dorinţa noastră, astăzi, să arhivăm propriile frici, propriile ambiţii, aspiraţii, neputinţe. Facem asta prin toate mijloacele de comunicare".
În contextul în care au loc festivaluri în multe dintre oraşele din România care au un teatru, şi nu numai din România, există nevoia, spune Gianina Cărbunariu, de a "ne pune în situaţia de a gândi direcţiile în care vrem să mergem şi de a ne găsi un loc foarte clar în acest context". "Cred că suntem încă într-o perioadă de tatonare a ceea ce înseamnă festivalul. Şi cred că acesta este mai degrabă un lucru bun. Pentru că acest festival s-a reinventat de-a lungul timpului, păstrând nişte direcţii. Dar interesant mi se pare că, pe direcţiile iniţiale - originalitate, dramaturgie contemporană, tineri creatori, crearea unui public tânăr - , care sunt piatra de temelie a festivalului, curatorii au adus de fiecare dată lucruri noi, au reinventat de fiecare dată conceptul festivalului. În ceea ce priveşte festivalul de anul acesta, avem mai multe secţiuni. În primul rând, secţiunea "Tineri creatori". Condiţia pentru participare a fost ca cel care semnează spectacolul - regizorul, autorul - să aibă sub 30 de ani. Ne-am dorit să promovăm artişti aflaţi la început de drum".
Ligia Ciornei a studiat regie şi producţie de film în cadrul UNATC, în 2017 fiind prezentă la Festivalul de Film de la Cannes cu scurtmetrajul "Vintage". A venit la Festivalul de Teatru Piatra Neamţ cu spectacolul "Grounded", de George Brant, produs de Asociaţia Culturală DOCTOR'S STUDIO din Bucureşti. Spectacolul, care o are în distribuţie pe talentata actriţă Isabela Neamţu, reprezintă debutul Ligiei pe scenă. Personajul din "Grounded" este o femeie-pilot de bombardier, care devine mamă şi soţie, dar, când se întoarce din concediul de maternitate şi îşi doreşte să zboare din nou, sistemul o "reciclează" şi o trimite să piloteze drone în deşert. Ligia Ciornei "Eu am la activ trei sau patru scurtmetraje în care vorbesc despre femei puternice. Ultimul meu documentar este despre Roxana Tudose, campioană internaţională la tir cu arma. Practic, zona aceasta de armată şi duritate şi feminitate se regăseşte şi în scurtmetrajele mele". Din textul original, Ligia Ciornei a ales să păstreze temele relevante pentru publicul român track: "Tema familiei, tema locului de muncă, care nu este unul normal şi cumva şi asta ne-a atras, pentru că e pilot de F16, relaţia dintre slujbă şi acasă...".
Ediţia din acest an a Festivalului de Teatru Piatra Neamţ include şi o secţiune naţională, în care au fost invitaţi artişti de vârste diferite, urmărindu-se conectarea la realitate, la teme importante din societatea românească şi din societatea contemporană în general. Un criteriu important de selecţie a fost acela ca spectacolele să propună teme de dialog.
Iniţiată la începutul anilor 90, secţiunea internaţională a fost reintrodusă de managerul şi curatorul Gianina Cărbunariu. Au fost invitate spectacolele "Le Petit Chaperon Rouge", text şi regie Joel Pommerat, "Antonio şi Beatrix", coproducţie Companhia de Teatro de Braga, Theatro Circo şi Teatrul Tineretului şi "Work in progress", un spectacol de Gianina Cărbunariu, produs de Emilia Romagna Teatro Fondazione. Bazat pe o intensă documentare, spectacolul investighează condiţiile de muncă ale lucrătorilor în Europa, temă care o preocupă de mai mulţi ani pe creatoarea Gianina Cărbunariu "Se întâmplă nişte lucruri, începând chiar cu vulnerabilizarea lucrătorilor prin contracte de muncă pe durată din ce în ce mai scurtă. Pe de altă parte, sunt foarte multe lucruri care ţin de condiţii noi în societate. Se delimitează din ce în ce mai greu timpul de lucru de timpul liber. În momentul în care ai închis uşa biroului, nu eşti liber. Telefonul sună în continuare, mailuri... Am făcut interviuri cu aproximativ o sută de persoane din oraşul Modena şi din jurul oraşului, persoane între 25 şi 35-40 de ani care lucrează sau care îşi caută de muncă, cu oameni în grevă, cu oameni care au emigrat în Italia, cu celebrele "badante"... Temele sunt europene, pentru că schimbările de pe piaţa muncii au în spate mecanisme globale, care se reflectă, evident, într-o regiune, dar ele ţin de aceste schimbări uneori dramatice în ceea ce priveşte stabilitatea, siguranţa chiar a condiţiilor de muncă, a felului în care oamenii îşi desfăşoară orele de lucru".
Festivalul de Teatru Piatra Neamţ se doreşte a fi un moment de gândire asupra teatrului şi un spaţiu al întâlnirilor. Gianina Cărbunariu, directorul general al Teatrului Tineretului "Fiind curator de festival, încerc să atrag atenţia asupra faptului că un festival nu înseamnă doar o selecţie de spectacole. Un festival presupune întâlnirea între artişti şi public, a artiştilor între ei, confruntarea unor practici teatrale... Dincolo de selecţie, un festival e un moment de gândire despre teatru şi despre lumea în care trăim. E un moment de socializare, de schimb de idei şi chiar un moment în care putem să ne simţim împreună. Şi să ne simţim bine împreună. Şi ca breaslă, şi ca spectatori".
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved