9 zile. 30 de evenimente - spectacole, întâlniri muzicale, lansări de carte. Aceasta este, potrivit gazdelor, reţeta celui mai important eveniment teatral al primăverii arădene - Festivalul Internaţional de Teatru Nou.
9 zile. 30 de evenimente - spectacole, întâlniri muzicale, lansări de carte. Aceasta este, potrivit gazdelor, reţeta celui mai important eveniment teatral al primăverii arădene - Festivalul Internaţional de Teatru Nou. Organizat de Teatrul Clasic "Ioan Slavici" Arad în prima jumătate a lunii mai, evenimentul a ajuns la a treia ediţie, desfăşurată atât în spaţiile teatrului, cât şi outdoor, în spaţii neconvenţionale.
Bogdan Costea, directorul instituţiei: "Festivalul acesta este urmaşul Festivalului de Teatru Eurounderground, care s-a născut dintr-o necesitate de a crea o variantă la Festivalul de Teatru Clasic. Era vorba de un patronaj al Casei de Cultură a Municipiului Arad, care dezvolta în acel moment un proiect exclusiv prin aducerea în reţeta festivalului a producţiilor companiilor independente atât din ţară, cât şi din străinătate. Pe măsură ce a trecut timpul, s-a tot dezvoltat şi, iată, a intrat sub patronajul Teatrului Clasic Ioan Slavici şi, din acel moment, am creat o parte pereche, oarecum în oglindă cu Festivalul de Teatru Clasic - şi anume, Festivalul de Teatru Nou".
Teatru nou egal teatru contemporan. În opinia teatrologului Claudiu Groza, selecţionerul festivalului încă de la prima ediţie, din 2013, teatrul nou înseamnă... "... teatrul care vorbeşte despre problemele noastre de astăzi pe limba noastră de astăzi. Chiar dacă vedem piese de Shakespeare sau de Gombrowicz sau de Caragiale, dacă aceste texte reuşesc să atingă ceva din îngrijorările pe care le avem în ziua de azi, acela e teatru nou".
De ce şi-ar fi dorit Teatrul Ioan Slavici un astfel de festival? În ce măsură serveşte instituţiei? Aflăm de la directorul Bogdan Costea: "În primul rând, este o miză legată de acest segment pe care Teatrul Ioan Slavici, în pofida titulaturii lui, îşi doreşte să îl câştige: publicul tânăr şi foarte tânăr. Este un drum pe care ni-l asumăm, în ideea în care dorim să deschidem puţin porţile în ceea ce priveşte oferta de spectacole din teatrele instituţionalizate, care aleg să includă în repertoriul propriu texte noi şi foarte noi ale dramaturgiei contemporane, dar şi texte care sunt puse în scenă de companiile independente. Adică este un mix de participare în ceea ce priveşte tipuri, stiluri de teatru care să cuprindă o arie cât mai vastă de teatru contemporan, teatrul care astăzi se manifestă în expresii variate".
A treia ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Nou a adunat producţii noi şi reprezentative pentru scena românească. Potrivit selecţionerului Claudiu Groza, au fost spectacole în toate registrele: comedii savuroase, spectacole "angajate", drame care te izbesc în conştiinţă, poveşti care te pun pe gânduri, montări spectaculoase, texte clasice jucate cu o prospeţime fermecătoare, a "noului". Producţiilor româneşti li s-a alăturat şi un spectacol invitat din Ucraina - "To meet Prospero", al Teatrului Voskresinnia, din Liov/ Lviv. Claudiu Groza explică alăturarea acestei dimensiuni internaţionale: "Teatrul românesc trebuie să fie deschis şi către ce se întâmplă în afară. Deşi înclin să îi dau dreptate lui George Banu, care spunea la un moment dat că teatrul românesc nu ar trebui să aibă complexe. Noi practicăm un teatru de tip sincretic, extrem de dinamic, cu accent extrem de mare pe partea vizuală, spre deosebire de francezi, care cultivă în continuare textul sau de germani, care să zicem că merg într-o zonă mai clasică, dar tot pe un format vizual. Deci, noi nu ar trebui să avem nici un fel de complexe faţă de ceea ce se întâmplă în afara României, dar, pe de altă parte, e foarte important să avem tangenţe cu ceea ce se întâmplă în afară. Şi pentru publicul nostru, ca să vadă cum se face teatru în alte părţi, dar şi pentru profesionişti, ca să se întâlnească şi să se confrunte profesional. Sunt ca nişte schimburi de experienţă aceste prezenţe ale unor artişti din afară în România".
Potrivit directorului Bogdan Costea, Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad îşi propune, inclusiv prin acest festival, să atragă publicul tânăr. Astfel încât, teatru contemporan se poate vedea nu doar în timpul Festivalului Internaţional de Teatru Nou, ci şi în stagiunea Teatrului Ioan Slavici. Instituţia gazdă a prezentat în festival propria producţie, "Cerc.Oglindă.Transformare", în regia lui Cristi Juncu. Textul îi aparţine tinerei autoare dramatice Annie Baker, câştigătoare a unui Premiu Pulitzer. Actriţa Aura Călăraşu, despre spectacolul "Cerc.Oglindă.Transformare".
"E o întâlnire foarte frumoasă cu o scriitoare americană de succes, cu sensibilitate şi cu ureche muzicală, ştim noi, care am citit textul, cu un regizor extrem de iubit. E plăcut. Acesta e cuvântul. Să lucrezi plăcut şi onorabil. Este despre cum poate să vindece puţin teatrul. Cum poat esă ajute teatrul. Pe omul de rând, nu neapărat pe actor".
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved