Industria componentelor auto din România a cunoscut o dezvoltare impresionantă după 1999, când Renault a preluat Societatea Automobile Dacia din Mioveni.
Industria componentelor auto din România a cunoscut o dezvoltare impresionantă după 1999, când Renault a preluat Societatea Automobile Dacia din Mioveni. De atunci, o serie de furnizori tradiţionali ai Renault au investit în ţara noastră, printre aceştia aflându-se Auto Chassis International, Valeo, Euro APS, Johnson Controls, Autoliv din Suedia, Inergy din Franţa, Euralcom, dar şi Michelin şi Continental.
Printre furnizorii români care echipeaza modelele Dacia se numără Elba din Timişoara, care asigura sistemul de iluminat, Autonova Satu Mare – frâne, Rombat Bistriţa – acumulatoare şi UAMT Oradea – oglinzi retrovizoare, parasolare, ştergătoare. Mai mult, în ultimii ani, ca urmare a preluării de către Ford a fabricii de automobile de la Craiova (sud), au realizat investiţii importante în România, atât în acest oraş cât şi în localităţi învecinate, şi furnizori ai companiei americane printre care se numără Johnson Controls, Bamesa, Kirchhoff Automotive, Leoni Wiring Systems şi Gestamp Automocion. Şi alţi producători de componente care activau deja pe piaţa românească, precum Faurecia, care realizează huse pentru scaune la Tălmaciu, în judeţul Sibiu (centru), şi producătorul de jante Magnetto Wheels România din Drăgăşani (sud) au devenit furnizori ai Ford.
Investiţii importante în domeniul componentelor auto aparţin firmelor germane şi sunt amplasate, în general, în vestul şi centrul ţării. Spre exemplu, grupul Continental a început investiţiile în Romania prin alocarea unei sume de 120 de milioane de euro într-o fabrică de anvelope la Timişoara. Ulterior, grupul german a ajuns la opt centre de producţie în România şi trei centre de cercetare-dezvoltare, majoritatea în Timişoara, dar şi în Sibiu, Carei, Arad, Braşov şi Iaşi. Alte companii germane care au investit în România sunt Lisa Draexlmaier, Leoni, Kuhnke Relee, BOS, Siemens, TMD Friction, Benteler, Optibelt, Schneider & Oechsler, Hella Lighting şi Stabilus. Investiţii foarte mari au realizat în ţara noastră şi companiile japoneze Calsonic Kansei şi Yazaki la Ploieşti (sud) şi Sumitomo, la Alba Iulia, Deva şi Orăştie.
Noi capacităţi de producţie şi-au început activitatea inclusiv în acest an. Spre exemplu, pe 9 mai, compania germană Bosch a inaugurat, la Jucu, lângă Cluj-Napoca, o fabrică de unităţi electronice de comandă, semiconductori şi senzori atât pentru industria auto, cât şi pentru alte domenii. Investiţia este de 77 de milioane de euro. Prezent la inaugurare, premierul României, Victor Ponta, a vorbit despre mesajele pozitive pe care le-a primit în ultima vreme din partea mai multor companii europene şi americane doritoare să-şi majoreze investiţiile în ţara noastră:
„O nouă investiţie importantă a unui lider mondial în domeniu are loc în România. Am o dublă satisfacţie, în primul rând pentru că în decurs de foarte puţine zile am avut ocazia să vizitez noile proiecte, Sebeşul, care şi-a extins capacitatea de producţie (n.a.- o investiţie a grupului german Daimler). Când ai companii atât de importante, companii germane, dar nu doar germane, ci companii europene şi americane care investesc în România şi care toate îmi spun că vor să-şi extindă activitatea, acesta este cel mai bun semn şi cel mai bun mesaj pe care cineva îl poate primi.”
Cu numai câteva zile înainte, pe 30 aprilie, preşedintele României, Traian Băsescu, a participat, la Roman (est), la inaugurarea unei investiţii a companiei americane TRW, care mai deţine încă cinci fabrici în România: „În perioada 2008 - 2013, guvernele României au pus la dispoziţia investitorilor stăini şi români ajutoare de stat în valoare de 770 de milioane de euro, din totalul unor investiţii de 3,1 miliarde de euro. Aceasta a creat condiţiile să se întâmple ceea ce vedem astăzi, că România îşi creşte an de an exporturile inclusiv în perioada de criză. Din cele 770 de milioane de euro ajutoare de stat date investitorilor pentru a crea locuri de muncă şi a face investiţii, s-au consumat, s-au plătit doar 320 de milioane, ceea ce însemnă că investiţiile încă nu sunt terminate şi că potenţialul industrial al României este în creştere. Este principalul mesaj pe care vreau să vi-l dau: puteţi avea încredere în România.”
La Roman, compania americană TRW produce airbag-uri. La rândul lui, preşedintele Asociaţiei Economice Germano-Române din Arad, Manfred Engelmann, a explicat ce îi atrage pe investitorii germani din industria auto, dar şi din alte domenii în partea de vest şi centrală a ţării: “La fel ca bulgărele de zăpadă, la fel s-a întâmplat şi la Sibiu, şi la Timişoara. Unul îl atrage pe celălalt. La Arad avem un atu în plus, vorbitorii de limba germană, deci, automat, în Arad, copiii vorbesc patru limbi. Este mult mai uşor pentru o firmă germană, de exemplu, de a instrui. Noi am introdus anul trecut deja, în Sibiu, Timişoara, Satu Mare şi Braşov, sistemul dual de educaţie, de ucenicie, pentru care ne-am luptat din '94.”
Iar Waldemar Steimer, membru în Consiliul Director al Asociaţiei Economice Germano-Române din Arad a adăugat: „Nu există nicio maşină din Europa care să nu aibă piese fabricate în România şi în special din Arad. De exemplu, orice centură, la orice maşină, vine în ziua de astăzi din Arad.”
Cifra de afaceri a sectorului auto din România a crescut cu circa 20% anul trecut în comparaţie cu 2012, până la 15,9 miliarde euro, producătorii Dacia şi Ford generând împreună un rulaj de 5,2 miliarde euro iar diferenţa de 10,7 miliarde fiind acoperită de furnizorii de componente auto. În această industrie activează mai mult de 600 de companii, cu un număr total de peste 200.000 de angajaţi. Iar dintre primii 20 de furnizori auto la nivel mondial, 13 produc componente auto în ţara noastră, conform datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved