Hărţuirea sau agresiunile între copii - sau bullying, aşa cum s-a încetăţenit acest termen şi în limba română - a devenit un subiect destul de bine cunoscut de opinia publică, în ultimii ani.
Hărţuirea sau agresiunile între copii - sau bullying, aşa cum s-a încetăţenit acest termen şi în limba română - a devenit un subiect destul de bine cunoscut de opinia publică, în ultimii ani. Cauza principală: articolele de presă şi campaniile societăţii civile prin care acest fenomen a fost prezentat şi prin care s-au dezbătut modalităţi de contracare a lui. Una din campanii se numeşte "Cartoon Network Clubul Prieteniei", este desfăşurată în colaborare cu organizaţia non-guvernamentală Asociaţia Telefonul Copilului şi a ajuns deja la a cincea ediție. Sloganul care-i încurajează pe cei mici să combată hărţuirea este "Fii prietenos, nu răutăcios".
Gimnasta Cătălina Ponor, multiplă campioană olimpică, mondială și europeană, este purtătoarea de cuvânt a acestei campanii pe care o consideră extrem de utilă.
Cătălina Ponor: "Este un mesaj frumos, plin de prietenie, care ne învaţă să fim mai buni, să nu fim răutăcioşi, să ne ajutăm unul pe celălalt şi care are la bază prietenia. Telefonul copilului încurajează persoanele care au parte de astfel de hărţuire şi sper ca mesajul nostru să aducă mai multă prietenie chiar şi printre oamenii maturi. Din fericire, eu n-am avut parte de aşa ceva. Am avut atât antrenori, cât şi colegi care mi-au fost ca o familie. Dar am fost martoră în afara sălii de sport, pe lângă şcoli sau pe stradă, la vreo acţiune de bullying şi n-am ştiut să acţionez. Dar nu e OK să nu ştii ce să faci, e bine să ai curaj să te duci să spui şi altor ce ai văzut. De asemenea, trebuie să ştii cum să sprijini persoana care este agresată şi să o ajuţi cumva."
Asociaţia Telefonul Copilului oferă de mulţi ani ajutor copiilor care sunt agresaţi de alţi copii, punându-le la dispoziţie numărul 116111. Apelurile s-au înmulţit în ultima vreme scoţând la iveală numeroase cazuri de hărţuire şi schimbând astfel, în mod îngrijorător, statisticile. Totuşi, chiar dacă reclamaţiile sunt mai numeroase, specialiştii consideră că, în continuare, fenomenul este subraportat. Nu doar copiii, ci şi părinţii apelează la numărul 116111, reclamând situaţii de bullying încă de la grădiniţă, în proporție de 8,76%. Pentru clasele primare, procentul părinților care au reclamat hărţuirea copiilor lor a fost de 40,29%, pentru gimnaziu de 48% și pentru liceu de 2.95%, aflăm de la Cătălina Surcel, coordonatoarea Asociaţiei Telefonul Copilului:
"Așadar, foarte mulți dintre părinții care ne-au contactat în astfel de situații aveau copiii în ciclul primar și ciclul gimnazial. În ceea ce privește genul victimelor, copiii pentru care părinții au solicitat serviciile Asociației Telefonului Copilului au fost băieți în proporție de 70%, aparținând grupei de vârstă 3-6 ani, respectiv 7-10 ani. De ce au contactat părinții asociația noastră? În special pentru a căuta soluții legale. Aproape 65% dintre ei au sunat pentru asta. Însă, în lipsa unui cadru legislativ, au fost și părinți care au solicitat consiliere pentru a aborda individual intervenția. Asta a fost valabil în 22,86% dintre situații, iar 14,85% au solicitat intervenția instituțiilor abilitate doar în baza regulamentului intern al unităților de învățământ acolo unde există un astfel regulament care include și abuzuri asupra copilului în mediul școlar. 55.24% dintre părinți sesizaseră deja managementul unității de învățământ sau inspectoratul școlar, însă au fost mulțumiți de răspunsurile primite. În lipsa unui cadru legislativ național nu s-au putut lua măsuri pentru ca situația să fie remediată cum se cuvine."
Atunci când vorbesc despre soluții, părinții copiilor victime ale fenomenului bullying doresc ca școala să intervină prin măsuri coercitive împotriva copilului agresor (44%), solicită excluderea acestuia din unitatea de învățământ (27%), dar iau în considerare și transferul propriului copil (29%). Prin urmare, se impune adoptarea de urgență a unei legi pentru ca să nu se mai acționeze haotic. Propunerea de modificare a Legii educaţiei pentru a include măsuri contra hărţuirii de acest tip a trecut de Parlament şi urmează să fie promulgată de preşedinte. Recomandările Asociaţiei Telefonul Copilului, formulate în urma discuţiilor cu părinţii şi copiii, sunt incluse în acest proiect, ne spune tot Cătălina Surcel:
"Necesitatea ca unitățile de învățământ să dezvolte proceduri de identificare a bullyingului, existența consilierilor școlari în toate unitățile de învățământ din țară, necesitatea ca acești consilieri să aibă atribuții clare de rezolvare a cazurilor de hărțuire, introducerea subiectului bullying în curriculum școlar și discutarea lui la orele de dirigenție precum și prezentarea lui în manualele de educație civică. Monitorizarea audio-video în școli trebuie să fie extinsă și la nivelul grădinițelor. De asemenea, cadrele didactice trebuie să fie pregătite să răspundă acestei provocări în școală. Iar inițiativa ce urmează să fie promulgată de președinte include și această recomandare. Este nevoie și de implicarea părinților printr-o colaborare eficientă școală-familie."
Trebuie, de asemenea, ţinut cont şi de ceea ce-şi doresc copiii. Ei vor, mai ales, să fie ascultaţi şi înţeleşi. Ce nu vor este ca alţii să le rezolve problemele. Cătălina Surcel: "Ceea ce copiii nu își doresc este ca părinții să nu dea curs impulsului lor inițial: acela de a le face ei dreptate propriilor copii, mergând la școală pentru a rezolva singuri problema. Copiii doresc să decidă și ei împreună cu părinții care sunt pașii următori și ce este de făcut."
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved