Multe companii dezinformează prin folosirea mențiunii "ecologic".
Multe companii dezinformează prin folosirea mențiunii "ecologic" - este concluzia unui raport publicat recent de Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, în urma verificării minuțioase a site-urilor web. Scopul acestor verificări este chiar acela de a identifica eventuale încălcări ale legislației UE în materie de protecție a consumatorilor. Acum s-a analizat în special folosirea mențiunii "ecologic" în diverse sectoare de activitate, precum confecțiile, produsele cosmetice și echipamentele de uz casnic. Rezultatele arată că în 42% din cazuri, afirmațiile în acest sens au fost exagerate, false sau înșelătoare, acestea putând fi calificate drept practici comerciale neloiale în temeiul normelor UE.
Despre aceste rezultate și despre inițiativele de îmbunătățire a legislației comunitare în materie de protecție a consumatorilor pe piețele online am discutat cu eurodeputatul Maria Grapini, vicepreședintă a Comisiei pentru piaţă internă şi protecţia consumatorului din Parlamentul European:
"Comisia a venit cu o propunere de norme noi pentru platformele digitale și din motivul de creştere a siguranţei produselor pentru consumatori, dar şi din punct de vedere al unei competiţii loiale şi corecte în piaţă. Sigur că noi am reglementat şi platformele online legate de conţinutul care se pune pe platforme, dar acesta este un alt act legislativ, avem două regulamente distincte: unul pentru o piaţă unică mai sustenabilă - şi aici să avem şi serviciile digitale mai bine reglementate - şi celălalt regulament este legat de siguranţă, de verificarea conţinutului, conținutul cu tentă teroristă, cu informaţii false, şamd.
Acum vrem să clarificăm, să avem un registru european unde să explicăm cuvântul ecologic, pentru că s-a abuzat să zic aşa de acest cuvânt pe produse şi până la urmă este un marketing înşelător pentru consumator. Şi de aceea vrem norme specifice şi propunerea este să avem un registru la nivel de piaţă internă, la nivelul UE, unde scriem foarte clar ce înseamnă ecologic - unde putem pune produs ecologic, care sunt produsele ecologice, care sunt condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un produs ecologic, tocmai pentru a nu face un marketing înşelător.
Mă bucură e că în propunerea de acte legislative, de regulament, la cele două despre care am făcut vorbire, există mult mai bine explicitată responsabilitatea fiecărei părţi, a platformelor mari, a celor care distribuie, a furnizorului, a intermediarului. Chiar eu am insistat să aibă responsabilitate şi intermediarul, pentru că eu consumator pot să iau de la un intermediar produsul şi practic intermediarul are obligaţia de a eticheta, de a scrie corect, e treaba lui relaţia cu furnizorul, dar primul în faţa consumatorului este intermediarul. Şi atunci s-au făcut, să zic aşa, responsabilităţi partajate, a intrat într-o anumită răspundere şi intermediarul care distribuie online fie conţinutul de pe o platformă, fie chiar vânzarea online."
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved