"Moromeții 2", în regia lui Stere Gulea, filmul cu cele mai multe nominalizări la Gala Premiilor Gopo 2019, și-a adjudecat marţi seară, când a avut loc cea de-a 13-a ediţie a evenimentului, nouă trofee.
"Moromeții 2", în regia lui Stere Gulea, filmul cu cele mai multe nominalizări la Gala Premiilor Gopo 2019, și-a adjudecat marţi seară, când a avut loc cea de-a 13-a ediţie a evenimentului, nouă trofee: Cel mai bun film, Cea mai bună imagine (Vivi Drăgan Vasile), Cel mai bun montaj (Dana Bunescu și Alexandra Gulea), Cel mai bun sunet (Dana Bunescu, Cristinel Șirli, Constantin Fleancu), Cele mai bune decoruri (Cristian Niculescu), Cele mai bune costume (Dana Păpăruz), Cel mai bun machiaj și cea mai bună coafură (Dana Roșeanu, Iulia Roșeanu, Domnica Bodogan), și Tânără Speranță (Iosif Paștina).
Tot Moromeţii 2 a primit şi Premiul Publicului, fiind filmul românesc cu cel mai mare succes la box-office în 2018. Moromeții 2, o adaptare a celui de-al doilea volum al romanului Moromeții, scris de Marin Preda, a fost lansat în cinematografele din România în luna noiembrie. Filmul regizat de Stere Gulea, o continuare a celebrei pelicule Moromeții - realizată în 1987, după volumul I al romanului Moromeții al lui Marin Preda, avându-i în rolurile principale pe Victor Rebengiuc şi Luminița Gheorghiu - a adus după primul weekend peste 52.000 de spectatori în sălile din peste 50 de orașe, devenind cel mai mare succes de casă românesc din ultimii 25 de ani. Când i s-a înmânat Premiul Publicului, regizorul Stere Gulea a mulţumit echipei.
Stere Gulea: "Le mulţumesc foarte mult celor care m-au ajutat să fac filmul ăsta. A fost un film foarte greu de făcut pentru că - după cum ştiţi - aşteptările erau foarte mari şi dezamăgirile ar fi putut fi pe măsură. Aşa că datorită acestor oameni care m-au ajutat - colaboratori, actori, puţin şi familia - sunt în seara aceasta în faţa dvs., după 32 de ani de la premiera Moromeţilor 1."
"Moromeţii 2" este o adaptare liberă, inspirată din cel de-al doilea volum al romanului Moromeţii, romanul "Viaţa ca o pradă" şi publicistica lui Marin Preda. Filmul reia firul poveştii familiei Moromete după cel de-al doilea Război Mondial. Acţiunea se petrece în anii '45 - '46, o perioadă de tranziţie de la democraţie la dictatura comunistă, surprinzând şi momentul colectivizării. Cea mai mare libertate pe care şi-o permite Stere Gulea în film, comparativ cu romanul, este refuzul de a-l face pe Niculae Moromete, mezinul familiei (interpretat în Moromeţii 2 de Iosif Paştina), activist de partid.Vivi Drăgan Vasile, câştigător al Premiului Gopo pentru cea mai bună imagine, a vorbit despre starea dezastruoasă în care se găseşte casa autorului romanului Moromeţii, cel mai important prozator român de după război.
"Sigur că ne bucurăm noi toţi, cei din echipa filmului Moromeţii. Nu trebuie însă să-l uităm autorul acestui roman genial, pe Marin Preda. Sper că în sală este prezent şi ministrul Culturii, sau dacă nu, măcar cineva de la Ministerul Culturii. Pentru că vreau să amintesc că în Siliştea Gumeşti, casa lui Marin Preda este invadată de bălării, am văzut-o şi acum trei ani, am revăzut-o şi acum, şi nimic nu s-a schimbat. În plus, are şi un statut juridic neclar. Speranţa mea - cu ocazia acestui film care a plăcut publicului, şi nu doar cu această ocazie - este că se va găsi cineva care să rezolve această problemă, că autorităţile vor lua mai în serios această situaţie legată de casa memorială a lui Marin Preda."
Tudor Giurgiu, producătorul filmului Moromeţii 2. "Aş vrea să le mulţumesc celor care au venit la film şi au plătit bilet de intrare. Am umblat prin toată ţara într-un turneu nebun, şi pentru aceasta îi mulţumesc domnului Stere Gulea şi actorilor care au făcut acest efort imens. Am ajuns cam peste tot, în foarte multe oraşe, şi pot spune că există public pentru filmul românesc, totul este să facem şi filmele pe care acest public le merită."
În discursul său, Tudor Giurgiu a atins şi problema lipsei sălilor de cinema, din ce în ce mai puţine în Bucureşti, inexistente în cele mai multe oraşe de provincie. "Este o seară minunată, în care ne bucurăm de reuşitele filmului românesc. Dar o să revin la ceea ce spunea producătorul Ada Solomon, că nu mai avem cinematografe. Chiar azi am primit un email de la o domnişoară care lucrează într-o agenţie imobiliară şi scria că cinematograful Bucureşti este de vânzare şi că ar trebui să investim în el, poate să-l transformăm în club, în sală de bowling. Mi-am dat seama că în Bucureşti, în ultimii ani, s-au făcut teatre, este o mare preocupare şi pasiune din partea primarilor de a face teatre. Cinematografele s-au închis, au dispărut, şi numai datorită celor care au multiplex-uri, filmele româneşti reuşesc să ajungă la public. M-aş bucura să avem săli, să ne arătăm filmele, dar pentru asta trebuie să ne ajutăm şi noi şi mergând la vot. În orice caz, trebuie să facem ceva şi să ne salvăm sălile de cinema, trebuiei să luptăm pentru asta."
"Pororoca", filmul lui Constantin Popescu, a câștigat 3 trofee Gopo: Cel mai bun regizor, premiu oferit de Banca Transilvania, Cel mai bun actor într-un rol principal (Bogdan Dumitrache), și Cea mai bună actriță într-un rol secundar (Iulia Lumânare). "Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari" a câștigat trofeul Gopo pentru Cel mai bun scenariu (Radu Jude) și premiul pentru Cel mai bun actor într-un rol secundar (Alexandru Dabija). Cosmina Stratan (Dragoste 1. Câine) a câștigat premiul pentru Cea mai bună actriță într-un rol principal, în timp ce trofeul pentru Cea mai bună muzică originală a fost adjudecat de Massimiliano Nardulli pentru "Charleston".
"Soldații. Poveste din Ferentari", în regia Ivanei Mladenovic, a câștigat trofeul pentru Cel mai bun film de debut. "Caisă", în regia lui Alexandru Mavrodineanu, a câștigat premiul pentru Cel mai bun film documentar, iar "Cadoul de Crăciun" (Bogdan Mureșanu) a fost desemnat drept Cel mai bun scurtmetraj. Gala Premiilor Gopo 2019 - ediția a 13-a fost organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc împreună cu Asociația Film și Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, DACIN SARA și Babel Communications.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved