Reducerea TVA şi a impozitului pe dividende sunt două dintre măsurile prevăzute în noul cod fiscal ce va intra în vigoare la 1 ianuarie 2016.
Noul Cod Fiscal al României, adoptat după un şir lung de dezbateri, prevede în primul rând reducerea cotei generale de TVA de la 24% la 20% începând de anul viitor şi reducerea cu încă un procent, până la 19%, din 2017. Codul mai aduce aplicarea unei cote speciale de TVA de 5% pentru cărţi, manuale, ziare, reviste, competiţii sportive, evenimente culturale, dar şi o serie de majorări de taxe, precum impozitul pe locuinţele deţinute de persoane fizice, dar folosite în scop comercial. Actul normativ stipulează şi eliminarea taxei pe construcţiile speciale şi a supra-accizei la carburanţi, însă nu din 2016 cum era prevăzut iniţial, ci din 2017. Doar taxa pe construcţiile speciale din agricultură va fi eliminată de la 1 ianuarie 2016.
Şi reducerea impozitului pe dividende de la 16% la 5% s-a amânat pentru 1 ianuarie 2017, în varianta iniţială termenul fiind 1 ianuarie 2016. În cazul microîntreprinderilor, impozitul pe venit va fi de 3%, iar pentru o firmă nou înfiinţată, cu cel puţin un angajat, cota de impozit va fi de 1% pentru primele 24 de luni de activitate, dacă asociaţii sau acţionarii nu au mai deţinut titluri financiare la alte persoane juridice. Impozitul pe profit rămâne la 16%, deşi iniţial se propusese reducerea la 14% de la 1 ianuarie 2019. În cazul firmelor care desfăşoară activităţi din domeniul barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, impozitul va fi de 16%, dar nu mai puţin de 5% din totalul veniturilor realizate. În ceea ce priveşte scutirea de impozit pe profitul reinvestit, aceasta rămâne valabilă până la finalul anului 2016, aşa cum era prevăzut în momentul acordării facilităţii. Reducerea contribuţiilor sociale a fost eliminată din Codul Fiscal, deşi iniţial erau prevăzute scăderi atât la angajat, cât şi la angajator, mai întâi din 2017, apoi din 2018.
Procentele de impozitare pentru clădirile rezidenţiale sunt cuprinse între 0,08% şi 0,2%, valoarea aplicabilă într-un an fiind stabilită de consiliul local. În plus, se vor impozita diferenţiat locuinţele în funcţie de scopul în care sunt folosite. Pentru locuinţele folosite în scop comercial, impozitele stabilite de consiliul local vor fi cuprinse între 0,2% şi 1,3%. Despre noul Cod Fiscal a vorbit, pentru Radio România, analistul economic Adrian Mitroi: „Acest Cod Fiscal este în sfârşit o măsură ca beneficiu spre cetăţean. Este o consecinţă a unei creşteri economice. Eu nu cred că este neapărat un aducător de creştere economică, ci reprezintă în sfârşit un pas către un beneficiu pe care noi ca şi cetăţeni trebuie să-l primim de undeva, este vorba despre o creştere economică şi o relativă stabilitate economică într-un context internaţional nu uşor. Este o relaxare fiscală, sigur se va vedea în interesul nostru şi evident apar mai mulţi bani pentru consum, însă să nu ne îmbătăm cu apă rece. Lucrurile nu sunt chiar foarte uşoare mai ales în contextul internaţional, şi este un Cod Fiscal al consumului, cum vă spuneam, nu neapărat al investiţiilor, dar aşa eu m-aş uita la partea bună. În primul rând, a fost obţinut cu un consens politic destul de larg. Acest gen de măsuri aşa trebuie dezbătut, de întreaga societate românească, pentru că ele rămân aici pentru cel puţin un ciclu economic, pentru o generaţie care se va bucura de această nouă relaxare fiscală. Avem şi o relaxare monetară. Atenţie, este o combinaţie favorabilă, deci din punctul de vedere al politicilor macroeconomice avem destul de mult suport. Rămâne acum acel suport de investiţii al autorităţilor publice locale şi de alte proiecte majore, mai ales cele de infrastructură, cele care aduc creştere economică”.
Multe voci au afirmat că, în urma aplicării Codului Fiscal, deficitul bugetar va depăşi cu mult angajamentele asumate de autorităţile române în dialogul cu finanţatorii internaţionali. Analistul economic Daniel Apostol: „Aici este dezbaterea cea mai mare. Pentru că aţi văzut, ministrul de resort spune că ne vom duce cu un deficit undeva la 2% din PIB. Am văzut o analiză a celor de la Consiliul Fiscal care îşi exprimă părerea că, din păcate, cumulată, reducerea fiscalităţii, deci agravată diminuarea veniturilor bugetare, plus o supraîncălzire în zona cheltuielilor, adică o supraîncărcare în zona cheltuielilor prin majorările salariale (n.a. – la personalul sanitar) am putea ajunge la o dublare a acestui deficit, la 4%. Eu cred că prevederile de acum ale noului Cod Fiscal nu au cum să asigure echilibrul între cheltuieli şi veniturile bugetare şi nu Codul Fiscal are menirea să asigure acest echilibru, ci politicile guvernamentale. Execuţia bugetară este în mâna guvernului, el trebuie să aibă grijă să-şi reducă cheltuielile în limita banilor de care dispune.”
Ministrul finanţelor, Eugen Teodorovici: „Această creştere temporară a deficitului este sub control. Anul 2016 va avea un deficit de maximum 2,9% aşa cum este astăzi Codul Fiscal, dar până când vom face bugetul anului următor, vom căuta să tăiem din cheltuielile inutile din administraţie, din economie în general fără să afectăm investiţiile, astfel încât deja din bugetul pe 2016 să avem un deficit de 2,5%.”
Reprezentanţii guvernului afirmă chiar că unele măsuri care au fost amânate pentru 2017 pot fi devansate, astfel încât să intre în vigoare, în etape, pe parcursul anului 2016.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved