Noul pachet de legi privind achiziţiile publice din România a fost adoptat, de curând, de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, cu o întârziere de aproape o lună faţă de termenul cerut de Comisia Europeană.
Noul pachet de legi privind achiziţiile publice din România a fost adoptat, de curând, de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, cu o întârziere de aproape o lună faţă de termenul cerut de Comisia Europeană, care a criticat ţara noastră pentru tergiversarea adoptării lor. Comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu: „Salut faptul că Parlamentul României s-a mobilizat şi a adoptat în plen acest pachet al achiziţiilor publice. Termenul pentru punerea în practică a normelor europene în privinţa achiziţiilor publice expirase în aprilie deja. Deci, era o urgenţă şi eram foarte îngrijorată pentru faptul că practic achiziţiile publice blocau toate programele operaţionale.”
Despre noul pachet privind achiziţiile publice a vorbit şi analistul economic Valentin Ionescu: „Ceea ce a aprobat Parlamentul este de fapt rezultatul a două directive europene care au intrat în vigoare la începutul anului 2015. Aceste directive păstrează oarecum spiritul celor anterioare, dar, într-adevăr, s-au introdus nişte mecanisme de flexibilizare, în primul rând, de pildă, de fragmentare a unor contracte mari, adică la contractele de achiziţii şi de lucrări să aibă acces mai multe firme. Pe de altă parte, faptul că se ridică baremul de la care se organizează licitaţia este un lucru rău. Pentru că nu poate contribui la reducerea corupţiei. Din contră, poate să alimenteze fenomenul de corupţie, creându-se astfel reţele clientelare dacă se fac achiziţii sub acest barem, unde nu este necesar să se facă o licitaţie.”
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, Bogdan Puşcaş, a declarat că noul pachet legislativ se bazează pe principiul unei mai bune folosiri a banului public similară cu aceea a banilor proprii în găsirea unui raport optim calitate-preţ. El a spus că, pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, prin noul pachet se aplică unul dintre următoarele criterii de atribuire: preţul cel mai scăzut, costul cel mai scăzut, cel mai bun raport calitate-preţ, cel mai bun raport calitate-cost. În plus, Bogdan Puşcaş a precizat că, pentru a facilita accesul IMM-urilor, prin noile legi se vor utiliza reguli de împărţire pe loturi a contractului de achiziţie publică.
Despre noul pachet legislativ a vorbit şi preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu: “Cu siguranţă, e foarte important să ne adaptăm legislaţia la noul pachet de directive. Sunt mai multe directive ale Uniunii Europene care au fost preluate în legislaţia noastră. Ce ar trebui în principiu să permită aceste noi legi? Ar fi o mai mare flexibilitate, pentru că au fost multe plângeri. Ştiu că achiziţiile publice erau prea rigide, se mergea cu obstinaţie pe varianta preţului celui mai scăzut, ceea ce nu însemna neapărat cel mai bun raport între calitate şi preţ. Contează foarte mult cum vor fi aplicate aceste legi. Pentru Consiliu însă, pentru autoritatea de concurenţă cele mai importante sunt normele secundare şi mai ales baza de date în care vor fi înregistrate achiziţiile publice. Baza, care e bună, se numeşte Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, este mult mai bună decât în alte state membre ale Uniunii, dar am vrea-o totuşi perfecţionată ca să putem cu uşurinţă să identificăm comportamentele suspecte de acolo, deci să o putem prelucra statistic şi să vedem anumite modele de comportament care ne-ar ridica nouă suspiciuni că ar fi vorba de înţelegeri, de carteluri în cazul achiziţiilor publice pe care am putea să le investigăm şi sancţiona.”
Bogdan Chiriţoiu a vorbit şi despre cazurile de achiziţii publice pe care Consiliul Concurenţei le are în analiză: „Din discuţiile cu Comisia Europeană, care a avut o serie de semne de întrebare privind desfăşurarea achiziţiilor în România, avem, într-adevăr, în analiză achiziţiile de pe piaţa de IT şi de pe piaţa de echipamente medicale. Deci, sunt zone în care vedem aceste puţine companii care câştigă licitaţiile şi companii care au relaţii foarte îndelungate cu autoritatea contractantă. Deci, undeva par nişte vicii ale concurenţei, nişte fenomene pe care nu le putem explica prin comportamentul normal de piaţă. Cred că avem instrumente bune. În orice caz suntem la acelaşi nivel cu orice alt stat membru al Uniunii din punct de vedere al instrumentelor legale. Mai degrabă vedem fenomenele de corupţie de care se ocupă şi e bine pregătit să se ocupe Parchetul. Ce căutăm noi? Zona pe care suntem noi specializaţi, în care avem o expertiză şi o abilitate legală este cea a înţelegerilor între firmele participante la licitaţie. Dacă ai mituit conducerea autorităţii contactante nu prea mai ai nevoie să te mai înţelegi cu ceilalţi participanţi la licitaţie pentru că autoritatea contractantă se va ocupa ea, va avea ea grijă să elimine concurenţii, nu mai trebuie să mai faci şi tu, compania, acest lucru. De asta multe din problemele de la licitaţiile publice din România vin din corupţie, mai degrabă, decât din carteluri.”
Analistul economic Valentin Ionescu crede însă că, pentru ca noua legislaţie să fie aplicată eficient, este nevoie de timp: ) „Implementarea oricărui corp de legislaţie atât de vast, cum este acesta despre care discutăm, presupune implementarea în fiecare organizaţie publică şi asta înseamnă că trebuie să trecem tot corpul de funcţionari şi de angajaţi din sectorul public printr-un proces de instruire, care este de durată; care, din punctul meu de vedere, va dura cel puţin un an şi jumătate. Asta nu înseamnă că legislaţia achiziţiilor publice nu va fi aplicată, dar ca ea să fie aplicată în mod eficient ai nevoie de un timp de instruire.”
„Va fi nevoie de un efort ca fiecare autoritate publică, prin programul de întărire a capacităţii instituţionale, să facă nişte cursuri intensive care nu privesc doar administraţia publică centrală ci şi administraţia locală, astfel încât aceste directive transpuse prin legislaţie internă să fie aplicate în mod corect”, a mai spus Valentin Ionescu.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved