Pachetul privind inspecţia tehnică auto, adoptat în 2014, nu a fost transpus în legislaţia naţională de toate statele membre ale Uniunii Europene.
Cinci oameni mor în fiecare zi pe drumurile din Uniunea Europeanăîn accidente rutiere cauzate de probleme tehnice ale autovehiculelor. Starea proastă a infrastructurii şi comportamentul unor conducători auto sunt alte două cauze ale producerii acidentelor rutiere în urma cărora, în fiecare an, peste 25 de mii de persoane îşi pierd viaţa şi alte sute de mii sunt rănite pe şoselele din Europa. Drept urmare, în sesiunea plenară din noiembrie 2017, Parlamentul European a adoptat o rezoluţie non-legislativă prin care solicita Comisiei Europene să modifice legislaţia în domeniu. Comisia Europeană, prin comisarul pentru transporturi Violeta Bulc, a anunţat căîn cursul acestui an vor fi aduse modificări Regulamentului privind siguranţa generală şi a Regulamentului privind siguranţa pietonilor, ca parte a celui de-al treilea pachet legislativ privind mobilitatea: "Tratez siguranţa rutieră ca o priorittate de top a mandatului meu. Din acest motiv, am adăugat siguranţa rutieră ca o parte importantă a pachetului de mobilitate de primăvară, unde acesta va fi abordat într-un mod aprofundat. Eu pot doar să sper că acest lucru va constitui un impuls suficient pentru a vedea, în statistici, o scădere substanţială a numărului de accidente mortale şi de răniri grave."
În ultimii ani, Comisia Europeană a venit şi cu alte îmbunătăţiri legislative pe care însă nu toate statele membre au reuşit să le transpună în legislaţia naţională. Astfel, în 2014, Uniunea Europeană a adoptat un pachet legislativ referitor la inspecţia tehnică a autovehiculelor, înlocuind norme aflate în vigoare de patru decenii, din anul 1977. Pachetul alcătuit din trei directive se referea la inspecţiile tehnice periodice şi la documentele de înmatriculare a vehiculelor. Una dintre directivele din 2014 a definit elementele care trebuie testate în cursul unei inspecţii tehnice auto, metodele de testare şi a introdus cerinţe minime privind organismele de supraveghere, infrastructura de inspecţie şi formarea inspectorilor. Trei state membre, Cehia, România şi Slovacia, nu au adoptat, publicat şi comunicat Comisiei Europene măsurile naţionale de transpunere a acestei directive. Aceasta defineşte, între altele, 3 categorii de defecte (minore, majore şi periculoase), în funcţie de posibilele consecinţe ale acestora. Alte state membre, Cipru, Irlanda şi Slovacia, nu au adoptat măsuri naţionale de transpunerea a unei alte directive care impune statelor membre să instituie registre electronice de înmatriculare a vehiculelor şi care defineşte procedura care trebuie urmată în cazul în care vehiculul nu trece inspecţia tehnică periodică. Pe de altă parte, Cehia, Germania, Irlanda şi Slovacia nu au adoptat măsuri naţionale de transpunere a celei de a treia directive din 2014 privind norme comune pentru controlul în trafic al autovehiculelor şi remorcilor grele.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved