La 20 august, au intrat în vigoare primele prevederi ale pachetului legislativ „Mobilitate 1”, care aduce modificări în ceea ce privește transportul rutier de mărfuri în Uniunea Europeană.
Noi reguli pentru transportatorii de mărfuri care lucrează în Uniunea Europeană au intrat în vigoare la 20 august. după adoptarea în această vară a Pachetului legislativ "Mobilitate 1". Cea mai importantă regulă se referă la întoarcerea şoferului acasă sau la centrul operaţional al firmei, la fiecare patru săptămâni, situaţie care va îngreuna activitatea transportatorilor din estul Europei. Alte reguli ale acestui pachet vor intra în vigoare peste un an şi jumătate, iar una dintre acestea prevede întoarcerea şoferului cu tot cu camion, la fiecare două luni. Din acest motiv este explicabil faptul că această reformă a sectorului de transport rutier a întâmpinat opoziție atât în Comisia de transport a Parlamentului European, cât și în plenul legslativului european.
Organizațiile sindicale europene din domeniu și-au exprimat satisfacția pentru această reformă. De exemplu, Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi, The European Transport Workers' Federation a subliniat, într-un comunicat, faptul că acest pachet legislativ oferă condiții de lucru mai bune și remunerații egale pentru șoferi la nivelul Uniunii.
De cealaltă parte, organizații patronale, precum Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România, consideră că acest pachet legislativ conține măsuri discriminatorii pentru companiile din estul Uniunii Europene și au solicitat atacarea acestui regulament la Curtea Europeană de Justiţie, în vederea suspendării acestuia, un demers în favoarea căruia s-a exprimat și ministrul transporturilor, Lucian Bode.
L-am întrebat pe europarlamentarul Marian Jean Marinescu, membru în Comisia de Transport şi turism a Parlamentului European, ce ar trebui să facă România:
"Este evident ce trebuie făcut. Trebuie atacat la Curtea Europeană și eu sunt convins de exemplu că vor fi prevederi care vor fi anulate și, în același timp, să așteptăm rezultatul studiului care este în lucru acum, comandat de Uniunea Europeană, în ceea ce privește întoarcerea camionului acasă, impactul asupra mediului și asupra pieței unice pentru că vă dați seama. Dacă aduci fiecare camion acasă, însemnând la sediul societății, la 8 săptămâni, asta înseamnă că iei de pe piață o capacitate de transport destul de mare. Studiul Comisiei Europene va spune și care este impactul acestei prevederi asupra pieței unice, pe lângă impactul asupra mediului."
Transportatorii din România consideră că noile reguli ar provoca pierderi uriaşe, de aproape 6 miliarde de euro pe an, sumă care nu ar mai fi încasată pentru servicii internaţionale de transport marfă de cele circa 20 de mii de companii românești din domeniu.
Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a subliniat efecte ale noului pachet legislativ "Mobilitate 1" asupra companiilor din estul Europei:
"Vom vedea schimbări de sedii, mutate mai spre vest, tot felul de lucruri care nu vor avea un impact foarte bun asupra statelor din Est, dar cred că nu vor avea un impact pozitiv nicăieri în Uniune, eu cred că prețurile vor crește și asta va avea un impact asupra prețurilor bunurilor de consum, cele care sunt transportate pe roți în Uniune. Sunt măsuri care au fost introduse ca să îmbunătățească situația socială a șoferilor. Perioada de odihnă este interzisă în cabină. Acest lucru va crea probleme pentru că nu există parcări securizate, nu există locuri de cazare în astfel de parcări securizate."
Transportatorii din România subliniază că în Uniunea Europeană există un deficit de 100 de mii de spaţii de parcare pentru camioane, iar din cele existente, de circa 300 de mii, mai puţin de 3% sunt etichetate şi certificate drept sigure.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved