Pentru piaţa auto din România, 2012 a fost cel de-al cincilea an marcat de criza economică şi financiară, însă diversele segmente ale acesteia au cunoscut aspecte diferite.
Pentru piaţa auto din România, 2012 a fost cel de-al cincilea an marcat de criza economică şi financiară, însă diversele segmente ale acesteia au cunoscut aspecte diferite. În timp ce vânzările de pe piaţa internă au scăzut cu aproape 21% faţă de 2011, revenindu-se la rezultatele anului 2000, producţia a crescut cu 0,8%, iar exporturile au crescut, de asemenea, cu 8,5%. Preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România, Ernest Popovici, a enumerat cauzele scăderii vânzărilor de pe piaţa internă în 2012 şi posibilele măsuri de stimulare a vânzărilor pentru acest an: „Funcţionarea necorespunzătoare a taxei de poluare prin reducerea cu 25% a acesteia faţă de 2011 şi suspendarea aplicării la achiziţia din parcul intern, apoi funcţionarea defectuoasă a Programului „Rabla” (n.a. – sau programul de înnoire a parcului auto), restrângerea creditării inclusiv prin normele severe impuse de Banca Naţională şi devalorizarea monedei naţionale. Ca măsuri de stimulare pentru piaţa auto în 2013, obiectivul nostru fiind o creştere de 5% faţă de 2012, ar fi realizarea unui mixt de instrumente financiar-fiscale pentru stimularea achiziţiei şi deţinerii de autovehicule cât mai puţin poluante, fiscalizarea activităţii de comercializare a autovehiculelor derulate de către persoanele fizice, corectarea disfuncţionalităţii Programului Rabla şi predictibilitatea sa, creşterea deductibilităţii TVA şi amortizării pentru autovehiculele folosite în scopuri economice.”
În mod concret, vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale noi s-au diminuat cu 20,9% anul trecut, până la 87.500 de unităţi, aceasta fiind una dintre cele mai mari scăderi din Uniunea Europeană. Livrările de autoturisme au consemnat în 2012 o diminuare de 23,7%, până la 72.200 de unităţi, iar vânzările de vehicule comerciale au scăzut cu 7,4%, până la 14.100 de unităţi. Persoanele fizice au generat 30% din vânzări, diferenţa fiind reprezentată de achiziţiile făcute de companii. Topul în funcţie de mărci al vânzărilor de vehicule noi este condus de Dacia, urmată de Volkswagen, Skoda, Renault, Ford şi Hyundai. În schimb, producţia de autovehicule a crescut anul trecut cu 0,8%, până la aproape 337.800 de unităţi. Iar exporturile realizate de Automobile Dacia de la Piteşti şi fabrica Ford de la Craiova au înregistrat în 2012 o creştere de 8,5%, până la aproape 331.000 de unităţi. Modelul cel mai bine vândut la export a fost Dacia Duster cu aproape 135.200 de unităţi, urmat de Dacia Sandero, Dacia Logan, Dacia Logan MCV şi Ford B-Max, acesta din urmă înregistrând 30.540 de unităţi vândute.
Şeful serviciului de relaţii cu presa al Dacia, Silviu Sepciu, s-a referit la rezultatele anului trecut: „Dacia a lansat şase modele noi, ele se vor regăsi în cursul acestui an practic pe piaţă. Avem în momentul de faţă argumente cu privire la produs suficient de puternice pentru a avea încredere în ceea ce putem face în acest an.”
La rândul lui, directorul general al Ford România, Zoltan Brassai, s-a referit la investiţia companiei în ţara noastră: „Aceasta este o investiţie pentru viitor, este cred investiţia cea mai mare, aproape de un miliard, în care se produce pe baza unor tehnologii care vor fi prezente peste 10 ani. Acum sunt toate tehnologii avansate în ceea ce priveşte conceptul maşinii, motor şi transmisii şi siguranţa maşinii.”
În 2012, a continuat influenţa negativă a importului masiv de vehicule rulate asupra pieţei româneşti care, la un volum de aproximativ 175.000 de unităţi la autoturisme şi 43.000 la vehicule comerciale, au avut o creştere de 85%, respectiv 40% faţă de 2011. „Peste 76.000 dintre acestea sunt mai vechi de zece ani”, a precizat Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România. Reprezentanţii industriei auto spun că această creştere s-a înregistrat în principal din cauza renunţării, la începutul anului trecut, la fosta taxă de înmatriculare, denumită şi taxă de poluare, asupra căreia au existat dezbateri interminabile. Aceasta este înlocuită din acest an cu aşa-numitul timbru de mediu, cu care membrii asociaţiei amintite sunt de acord, taxă despre care a oferit informaţii ministrul mediului, Rovana Plumb: „Acest timbru de mediu se aplică o singură dată pe toată durata de viaţă a maşinii. Nu plătesc toţi acei care au plătit taxa auto, sub diversele ei forme, în baza cadrului legal existent din anul 2007 şi până acum. Toţi posesorii de autoturisme înmatriculate înainte de anul 2007 nu vor plăti această taxă. Timbrul de mediu se va plăti numai în situaţia în care va exista o tranzacţie comercială.”
La rândul lui, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România, Brent Valmar, s-a referit la programul de înnoire a parcului auto, denumit şi Programul „Rabla”, care, în anii trecuţi, a oferit pieţei un balon de oxigen: „Programul a ajuns să obosească. Trebuie să găsim căi să sprijinim pe de o parte eforturile de înnoire a parcului prin retragerea din circulaţie a maşinilor vechi, a rablelor înmatriculate în România, dar pe de altă parte să evităm specula cu tichetele din Programul „Rabla”, să contribuim cât mai mult la eficientizarea acestui program. Cred că trebuie, la nivelul lui 2013, să anunţăm din start un volum care ar trebui să fie mai mic de maşini retrase din circulaţie, astfel încât, într-un interval de timp rezonabil, anunţat, de asemenea, dinainte, de doi maxim trei ani de zile, să renunţăm complet la programul Rabla. El nu-şi va mai produce efecte, va produce numai distorsiuni în piaţă şi pentru 2013 ar trebui anunţat cât de curând un contingent fix, cu o valabilitate a tichetului de maxim o lună, o lună şi jumătate, cu o valoare a tichetului mai mare decât până acum şi cu un singur tichet utilizabil la achiziţionarea unei maşini noi.”
Până în prezent, prin Programul „Rabla” au fost casate peste 300.000 de maşini mai vechi de 10 ani şi au fost cumpărate peste 100.000 de maşini noi.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved