Vânzările de autovehicule noi pe piaţa românească au înregistrat în 2016 un salt de 17,8%, în comparaţie cu anul anterior, până la 142 de mii de unităţi.
Vânzările de autovehicule noi pe piaţa românească au înregistrat în 2016 un salt de 17,8%, în comparaţie cu anul anterior, până la 142 de mii de unităţi, însă previziunile pentru 2017 relevă faptul că va avea loc o diminuare a cifrelor din piaţă, din cauza eliminării Timbrului de mediu şi neînlocuirii acestuia cu o măsură echivalentă, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Din cele 142 de mii de unităţi vândute, 115 mii au fost autoturisme, iar clasamentul vânzărilor de maşini noi este condus de Dacia, urmată de Volkswagen, Skoda, Renault şi Ford. În funcţie de tipul de combustibil, să notăm că motorizările Diesel au scăzut până la 49,3% din totalul pieţei, faţă de anul 2015, când procentajul se situa la 53,5%. La capitolul maşinilor electrice şi hibride s-a înregistrat o dublare a volumelor în anul precedent, respectiv 1.183 de unităţi faţă de 496 de unităţi, în 2015. Pe segmentul strict al maşinilor electrice, se remarcă un salt al vânzărilor de 237% comparativ cu anul anterior, până la 167 de unităţi de la 46 de unităţi.
Însă vânzările de autovehicule noi au fost cu mult depăşite de cele de autovehicule second-hand provenite din import, care au ajuns la aproape 300 de mii. Preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România, Ernest Popovici: “Importurile de autoturisme vechi au crescut, din nefericire, în 2016, mai mult decât vânzările de autoturisme noi. Raportul mediu al înmatriculărilor de autoturisme noi versus cele rulate este de 1/3. Printre explicaţiile care pot fi avute în vedere pentru această situaţie pot enumera evaziunea din comerţul cu autoturisme rulate din import realizat de către persoanele fizice sau prin firme special înfiinţate pentru astfel de operaţiuni şi modificarea kilometrajului.”
Reprezentanţii asociaţiei amintite au spus că eliminarea Timbrului de mediu pentru autovehicule de la 1 februarie, una dintre cele 102 taxe eliminate de la această dată, va contribui la creşterea şi mai accentuată a numărului de autovehicule second-hand importate, concomitent cu scăderea vânzărilor de autovehicule noi. Ei susţin introducerea unui sistem cumulativ de taxe, aplicat diferenţiat pentru maşinile noi şi cele rulate. Cristian Milea, membru în Consiliul Director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile: “Asta înseamnă o taxare la înmatriculare şi, de asemenea, un impozit, ca să fie uşor de înţeles, care să canalizeze interesul consumatorului pentru maşinile mai noi, mai puţin rulate. Asta e formula pe care o veţi regăsi în mai toate statele din Europa, unde parcul naţional are nişte indicatori civilizaţi.”
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator şi capacitatea cilindrică a maşinii. Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa a fost suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi. Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare Timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de dioxid de carbon, înscrise în cartea de identitate a maşinii.
Pe de altă parte, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, Brent Valmar, a spus că vânzările de maşini noi nu vor fi afectate dacă programul de înnoire a parcului auto, aşa-numitul Program Rabla, nu va mai exista. El spune că, la început, proiectul s-a dovedit benefic, în condiţiile crizei pe care o traversa piaţa. Brent Valmar: “Exprienţa anului trecut ne-a arătat că, în lunile în care programul Rabla nu a existat, vânzările către persoanele fizice au crescut datorită diverselor acţiuni, activităţi, suport special pe care distribuitorii l-au acordat vânzărilor către persoane fizice. Cu alte cuvinte, cu sau fără programul Rabla, considerăm că volumul total al pieţei de maşini noi în anul acesta va fi similar.”
În ceea ce priveşte producţia naţională de autovehicule, per ansamblul anului trecut s-au consemnat 359 de mii de unităţi, echivalentul unei scăderi de 7,2% faţă de 2015. Din acest total, Dacia Groupe Renault a produs 320 de mii de unităţi, iar 39 de mii unităţi compania Ford de la Craiova (sud). În ceea ce priveşte exporturile, acestea s-au situat, în 2016, la 326 de mii de unităţi, în scădere cu 8,2% comparativ cu 2015. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster, urmat de Dacia Sandero şi Ford B-Max. La modul general, 90,7% din producţia naţională realizată în cursul anului trecut a fost exportată, în comparaţie cu 91,7% în 2015.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved