În România, au fost reluate discuţiile pe tema proiectului "România Educată", lansat de șeful statului în urmă cu cinci ani.
"România Educată" - un proiect de ţară lansat în 2016, îşi propune să îmbunătăţească învăţământul românesc, rămas mult în urma sistemelor din Europa Occidentală, după cum atrage atenția chiar inițiatorul demersului, președintele Klaus Iohannis.
Fără să fi produs până acum vreo modificare în sistemul de educaţie, inițiativa a trecut prin mai multe etape de dezbateri publice, în ultimii ani. Acum a revenit în prim-plan prin consultările din aceste zile purtate de șeful statului cu mediul politic, cu partenerii de dialog social din zona educaţiei şi cu reprezentanţii organizaţiilor nonguvernamentale implicate în proiect, în contextul finalizării dezbaterii publice.
Administraţia Prezidenţială a informat, încă de săptămâna trecută, că, în cadrul discuţiilor, vor fi prezentate principalele zone de reformă şi linii de acţiune ale proiectului, în vederea realizării unui consens social şi politic, care să garanteze implementarea sa şi asumarea transpartinică. Prin reformă ar trebui să se obţină descentralizarea educaţiei, profesori mai buni, standarde noi de infrastructură şi dotări, materii şi evaluări centrate pe crearea de competenţe şi creşterea accesului la educaţie.
Între schimbările propuse în proiectul "România educată" se regăsesc: examene pentru competenţe, descentralizare, flexibilitate, pregătirea continuă a profesorilor şi şcoli adaptate la piaţa muncii. În același timp, soluţiile pentru un învăţământ eficient includ reducerea numărului de discipline, mai puţină încărcătură pe fiecare elev, cu accent pe competenţele şi creativitatea copiilor. O modificare importantă ar putea să apară în învăţământul liceal, unde sunt propuse trei aşa-numite rute - teoretic, profesional şi vocaţional - cu aceeaşi durată de patru ani, iar toţi liceeni vor putea da Bacaluareatul dacă doresc. Între cele trei formule vor putea fi posibile transferuri. În învăţământul profesional e propusă varianta obţinerii unei certificări profesionale de nivel 3, la finalul clasei a XI-a, după clasa a XII-a, calificarea urmând să fie de nivel 4. Va exista şi opţiunea colegiilor universitare şi a învăţământului postliceal, care vor aduce o calificare de nivel 5. Bacalaureatul ar urma să evalueze un set de competenţe reale pe care să le aibă toţi liceenii, indiferent de profil. Este prevăzută și posibilitatea ca unele licee, la care cererea depăşeşte oferta de locuri, să poată organiza şi examene de admitere, pe lângă examenul de capacitate.
În opinia coordonatorilor proiectului, şcoala trebuie să ofere informaţie şi să pregătească elevii pentru viaţă. Printre ţintele proiectului "România educată" propuse la orizontul anului 2030 se numără scăderea ratei de părăsire timpurie a şcolii până la un nivel de cel mult 10%, reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcţional, clasarea României în primele 30 de state ale lumii în cadrul testelor PISA, o rată de promovare a testării de la finalul educaţiei gimnaziale de cel puţin 80% şi 75% rata de promovare a examenului de Bacalaureat din totalul colectivităţii.
Consilierul prezidenţial Ligia Deca a explicat că proiectul "România Educată" este o viziune şi nu o lege şi că urmează ca, săptămâna viitoare, Guvernul să adopte un memorandum prin care să fie asumate termene concrete cu privire la acest proiect.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved