În inima Bucureștiului, la Muzeul Municipiului București, s-a deschis o nouă expoziție cu parfum valah (Valahia fiind denumirea teritoriului locuit de români în spațiul carpato-dunărean în perioada Evului Mediu).
În inima Bucureștiului, la Muzeul Municipiului București, s-a deschis o nouă expoziție cu parfum valah (Valahia fiind denumirea teritoriului locuit de români în spațiul carpato-dunărean în perioada Evului Mediu): "Țările Române. Peisaje în gravura europeană de secol XIX". Diferite tehnici de gravură surprind peisaje, locuri și oamenii spațiului românesc din acele timpuri. Am vorbit despre expoziție cu muzeograful și curatorul acesteia, Nicoleta Bădilă:
"Expoziția "Țările Române Peisaj din gravură europeană de secol XIX" introduce vizitatorul în universul românesc din secolul al XIX-lea, de la principalele obiective istorice care au captat atenția, la scenele naturaliste constituite în jurul munților, văilor, râurilor, pădurilor, cu prezențe umane sau animalice, care conferă dramatism compoziției. În centrul acestei expoziții se află peisajul în gravură. Acest gen artistic se dezvoltă în secolul al XVIII-lea și i se atribuie mai multe roluri în contexte diferite.
Astfel, putem vorbi de folosirea peisajelor din gravură ca ilustrație în literatura artistică sau naturalistă, de alcătuire a unor albume cu peisaje care pot fi prezentate ca dovezi ale trecerii călătorilor prin diferitele zone, sau de expunere individuală a acestor lucrări. Bucureștiul este surprins în patru gravuri din această expoziție. Două sunt cromolitografii, realizate pe plăci de piatră și imprimate pe hârtie specială, și două sunt în acvaforte, imprimate după plăci metalice. Perspectivele sunt ample și surprind profilul orașului de la periferie, iar compoziția este marcată de personaje, animale, surprinse în diferite momente."
Am rugat-o pe curatoarea expoziției să explice ascultătorilor noștri termenul arhaic de "Țări Române":
"Țările Române" este o sintagmă care definește formațiunile statale naționale care au existat pe actualul teritoriu al României, cu o populație majoritar românească. Noi le cunoaștem ca Țara Românească, Moldova, Transilvania. Ele au fost supuse unor schimbări politice individuale de-a lungul istoriei, iar unirea lor din 1918 a condus la formarea statului român modern."
Ce artiști ai acelor vremuri sunt prezenți în expoziție? Care sunt tehnicile de realizare a lucrărilor? Și care este obiectivul expoziției? Nicoleta Bădilă:
"Artiștii Luigi Mayer și Michel Bouquet au încercat să surprindă specificul locurilor, dar și al oamenilor care populează aceste spații. În expoziție sunt expuse piese realizate în două tehnici de gravură, litografie și acvaforte. Litogravura folosește piatra ca suport pentru negativul desenului și înfățișează de obicei peisaje monocrome, negru pe suport alb, cu zone oleofile pentru culoare și hidrofile pentru cele libere care permit formarea desenului fără migrarea culorilor. Acvaforte este o tehnică a gravurii în adâncime, în metal, imprimată pe hârtie. Ea lasă impresia unor contururi foarte bine definite. În expoziție apar o serie de lucrări în această tehnică, peste care a fost adăugată culoare în acuarelă, pentru a sublinia anumite elemente compoziționale.
Dintre artiștii ale căror lucrări se află în expoziție îi amintim pe: Ludovic Rohbock, Marie Rafet, Michel Bouquet, Salvator Cherubini, William Henry Barlett. Obiectivul expoziției este de a face cunoscută vizitatorilor perspectiva europeană de secol XIX asupra Țărilor Române. Modul în care sunt reprezentate obiectivele naturale și urbane oferă o imagine asupra modului în care este perceput spațiul valah de către celebrii călători străini, de această dată prin reproduceri artistice nealterate de interpretări lingvistice, ca textele pe care le însoțeau. Pe lângă migala cu care sunt redate detaliile în gravuri, frumusețea peisajului valah este cea care ar trebui să însoțească privitorul și dincolo de pereții expoziției."
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved