Primarul general al capitalei, Gabriela Firea, promovează proiectul 'Vinieta pentru Bucureşti', astfel încât toate maşinile sub norma de poluare Euro 5 vor plăti o taxă, indiferent de oraşul în care sunt înmatriculate
De la 1 ianuarie anul viitor, cel puțin un milion de proprietari de mașini ar urma să plătească o taxă pentru a circula în București sau în centrul orașului, dacă va fi aprobat un proiect anunțat de edilul Gabriela Firea. Denumit simbolic "Oxigen", acesta urmează să-i sufoce însă pe șoferii cu mașini cu norme de poluare Non-Euro, Euro 1 și Euro 2. Aceste autoturisme vor avea interzis în centrul Capitalei și vor plăti o taxă ca să aibă acces în restul orașului. Gabriela Firea nu a uitat nici de vehiculele cu motorizări Euro 3 sau Euro 4 - acestea pot circula în continuare în zona centrală, dar numai contracost. Cele cu norma Euro 5 și 6, dar și cele electrice şi hibrid nu plătesc nimic, pentru că sunt maşini prietenoase cu mediul, spune edilul.
Vinieta pentru Bucureşti va avea tarife cuprinse între 500 lei (105 euro) şi 1.900 de lei (400 euro) pe an în funcţie de norma de poluare. Ea se poate achita şi pentru o perioadă mai mică, de o zi, o lună sau şase luni. Cel mai mult vor plăti posesorii de autoturisme non-Euro. Astfel, vorbim de un tarif de 15 lei pe zi (3 euro) sau 300 de lei (63 euro) pe lună. Pentru şase luni vor plăti 1.100 de lei (231 euro), iar pentru un an aproape 2.000 de lei (420 euro). Prețul scade proporțional cu norma de poluare, iar pentru vehiculele euro 3 se achită 5 lei pe zi sau 700 de lei (147 euro) pe an. Restricţiile din proiect nu vor fi impuse în zilele de weekend şi în zilele de sărbătoare legală, dar nici noaptea, între orele 22.00 şi 7 dimineaţa. Sunt exceptate de la plata vinietei mașinile instituțiilor publice.
Aceasta se va putea cumpăra prin SMS sau de la benzinării, iar sistemul va fi monitorizat video. Cei care vor fi prinși că nu au achitat taxa vor plăti amenzi între 1500 lei (315 euro) și 2000 de lei (420 euro). Sumele încasate vor constitui venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiţii şi proiecte din domeniul protecţiei mediului şi al mobilităţii urbane, se arată în proiect. Acesta este în dezbatere publică și dacă se aprobă, ar urma să fie aplicat de la începutul anului viitor. Datele puse la dispoziție de primărie arată că în București și Ilfov sunt înmatriculate 1,6 milioane de mașini. Una din cinci nu va putea circula prin centrul Capitalei, iar alte peste 650 de mii vor trebui să plătească vinietă pentru a circula prin oraș, dacă este aprobată taxa.
Pe langă poluare, cu această măsură se dorește și fluidizarea traficului, spun autoritățile locale. Și dacă tot vorbim de poluare, nu trebuie uitat faptul că, în 2018, primăria Capitalei cumpăra 400 de autobuze turcești, diesel, deși la licitație au participat și firme celebre cu modele electrice. Acuzată direct pentru rezultatul licitației, Gabriela Firea a replicat că decizia a aparținut exclusiv specialiștilor din instituție. Autobuze electrice circulă deja în Cluj-Napoca (centru), oraș care se gandește să treacă la cele cu hidrogen. Realimentarea unui astfel de autobuz durează aproximativ 7 minute.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved