Cu toţii ştim roboţeii de făcut curat, măcar că am văzut vreo reclamă cu ei. Ei bine, cum ar fi să existe roboţei, care atunci când alimentăm cu carburant maşina, să măsoare uzura anvelopelor?
Cu toţii ştim roboţeii de făcut curat, măcar că am văzut vreo reclamă cu ei. Ei bine, cum ar fi să existe roboţei, care atunci când alimentăm cu carburant maşina, să măsoare uzura anvelopelor? Asta s-au întrebat şi un grup de studenţi, care a şi creat un roboţel cu această funcţie.
Ionuţ Oţelea, membru al echipei de proiect, din cadrul Facultăţii de automatică și calculatoare, din Universitatea Politehnică din București, ne-a spus povestea acestei idei. "Este un proiect care este menit să realizeze un roboțel autonom. Acesta este plasat la stația de încărcare cu carburant, iar în momentul în care noi mergem cu mașina la benzinărie să alimentăm, acest robot se va plimba pe sub mașină, va merge pe la fiecare anvelopă în parte a mașinii și va scana anvelopele. Scopul lui este să determine cât de uzate sunt anvelopele pe care noi le folosim și prin uzură aici mă refer pentru a ne spune cât de adânci sunt șanțurile de pe aceste anvelope și bineînțeles având această mărime ne putem da seama dacă anvelopele noastre mai pot fi utilizate sau nu."
De unde a venit această idee am aflat tot de la Ionuţ Oţelea: "Această idee a venit în primul rând dintr-o necesitate. Şi această necesitate ne-a fost semnalată de către una dintre companiile de transport cu care am colaborat. După costurile cu carburantul, care reprezintă bineînțeles cea mai mare pierdere financiară într-o companie de transport, următorul cost asociat cu astfel de companie este cel cu anvelopele, care sunt extrem de scumpe, mai ales la camioane, și acestea trebuie schimbate imediat ce nu mai pot fi folosite. Pentru a asigura această schimbare regulată și pentru a avea certitudinea siguranței pe șosele, șoferii de camioane trebuie să meargă o dată la trei luni într-un service auto pentru a avea această verificare, pentru a determina cât de uzate sunt anvelopele. Bineînțeles, mergând la fiecare trei luni într-un service auto se pierd bani, se pierde timp, iar companiile de transport caută orice metodă pentru a-și optimiza profiturile."
Astfel, în orice stație Tire2Tire, robotul autonom, este menit să inspecteze vizual fiecare pneu al camionului, în timp ce acesta staționează la alimentare. Apoi, el procesează imaginile preluate automat, pentru a oferi aproape instant date despre uzura anvelopelor. Ionuţ Oţelea a adăugat: "Iar aici am intervenit noi cu această soluție care să automatizeze această verificare și să le ofere managerilor flotelor de transport informații și detalii referitoare la starea anvelopelor camioanelor care trec prin diverse stații de alimentare. În principiu, roboțelul nostru utilizează o cameră și un laser pentru a face un proces de triangulație. În esență, ceea ce se întâmplă este asemănător cu ceea ce se petrece și într-o cameră de adâncime. Roboțelul ne determină distanța dintre el și anvelopă, iar aceste distanțe pe care noi le aflăm, le putem prelucra astfel încât să determinăm de fapt exact acea grosime din interiorul șanțurilor."
Iar Tire2Tire este mereu surprinzător. Ionuţ Oţelea: "În rest, ceea ce mai poate robotul să facă și este să zic așa, surprinzător pentru cei care privesc, este faptul că el știe să citească mediul din jurul său, să mapeze (cartografieze) zona în care se află și să reușească să găsească anvelopele din jurul său. Dacă doriți, este asemănător cu acei roboți folosiți în casele noastre să facă curățenie autonom, acei roboței care se mișcă prin casă, ceva de genul acesta reușește și roboțelul nostru să facă doar că pe sub mașini sau pe sub camioane."
Am aflat de la interlocutorul nostru că există deja benzinării care s-au arătat interesate de achiziţionarea unui astfel de roboţel şi că proiectul a fost realizat în colaborare cu o companie de transport, evident direct interesată. De la proiectul pilot până la o utilizare la scară largă a roboţelului, mai sunt însă paşi de făcut. Ionuţ Oţelea: "Acum căutăm însă următoarea rundă de finanțare pentru a putea să-l ducem la nivelul următor, să putem să îl plasăm cu adevărat în medii ostile, undeva unde plouă, undeva unde este și praf. Căutăm următoarea rundă de finanțare și într-adevăr am colaborat cu o companie de transport și avem și interesul din partea unei benzinării, unei firme de distribuție de carburant pentru a folosi acest robot și pentru autoturisme normale, dar bineînțeles, dorința lor a fost mai mult pentru a avea un bonus pentru cumpărători, de exemplu, la un plin de carburant, acest roboțel să fie și pentru scanarea anvelopelor, să fie un cadou oferit celor care vin să alimenteze. După cum am spus, căutăm totuși următoarea rundă de finanțare pentru a putea să evoluăm produsul și să-l ducem la un nivel cu adevărat vandabil, ceva ce ar putea fi cu adevărat luat din magazin și pus în orice stație oricând."
Iată o echipă demnă de laudă, formată din profesori și studenți de la Facultatea de automatică și calculatoare din cadrul Universității Politehnice din București: profesorii Iuliu Vasilescu și Daniel Rosner şi studenţii Teodora Moraru și Cristian Pătru, care alături de interlocutorul nostru, Ionuţ Oţelea au realizat acest produs!
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved